› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › STI Racing -13 med skumt problem
- Detta ämne har 8 svar, 1,951 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
Doozan.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2013 kl. 20:03 #30339
backfeed
DeltagareHämtade ut en splitterny STI Racing -13 igår, och redan ikväll har ett problem hunnit uppstå. Då verkstan förstås är stängd över helgen så tänkte jag höra om någon här har en aning om vad som kan göras…
1. Låsning/upplåsning/bakluckeöppning via knapparna på nyckeln har slutat fungera totalt.
2. Centrallåset funkar inte, det går bara att låsa/låsa upp förardörren med nyckeln. Alla andra dörrar måste jag in i kupén och låsa manuellt.
3. Belysningen är påslagen oberoende av om nyckeln sitter i tändningslåset eller inte, så jag blev tvungen vrida till OFF för att batteriet inte ska tömmas.
Jag gissar ju att det har något med den (fullständigt idiotiska) funktionen att automatiskt slå på belysningen så fort man sticker in nyckeln i tändningslåset att göra, dvs att det fått frispel och tror att nyckeln sitter i fastän den inte gör det?
Vad göra? Måtta en saftig spark rakt på tändningslåset? Jag har god lust just nu… 🙁
3 maj, 2013 kl. 20:45 #256120Durasell
DeltagareVet inte så mycke om just -13, men du har inge inställningar i stereon som går att ändra?
Ja har en del isntällningar på STI -08 men inga va jag kan minnas har med lyset att göra…
Kolla iaf om du inte gjort d.Lycka till.
3 maj, 2013 kl. 23:36 #256119Simon.x
DeltagareHämtade ut en splitterny STI Racing -13 igår, och redan ikväll har ett problem hunnit uppstå. Då verkstan förstås är stängd över helgen så tänkte jag höra om någon här har en aning om vad som kan göras…
1. Låsning/upplåsning/bakluckeöppning via knapparna på nyckeln har slutat fungera totalt.
2. Centrallåset funkar inte, det går bara att låsa/låsa upp förardörren med nyckeln. Alla andra dörrar måste jag in i kupén och låsa manuellt.
3. Belysningen är påslagen oberoende av om nyckeln sitter i tändningslåset eller inte, så jag blev tvungen vrida till OFF för att batteriet inte ska tömmas.
Jag gissar ju att det har något med den (fullständigt idiotiska) funktionen att automatiskt slå på belysningen så fort man sticker in nyckeln i tändningslåset att göra, dvs att det fått frispel och tror att nyckeln sitter i fastän den inte gör det?
Vad göra? Måtta en saftig spark rakt på tändningslåset? Jag har god lust just nu… 🙁
Hej
Jag har inte sett någon STI Racing med nyckel i swe.
Min har bara en start knapp men det är en 2011 STI Racing S
Se över säkringarna i bilen + relä och batteriet i fjärrkontrollen / nyckeln.
Stäng av lyset manuellt till noll med spaken och sen gör du om detta ett par ggr.
Ev ta bort minus polen och testa och resetta den på det sättet.
//Simon
4 maj, 2013 kl. 12:40 #256115backfeed
DeltagareVet inte så mycke om just -13, men du har inge inställningar i stereon som går att ändra?
Ja har en del isntällningar på STI -08 men inga va jag kan minnas har med lyset att göra…
Kolla iaf om du inte gjort d.Lycka till.
Det löste sig i samband med att jag grävde runt i stereoinställningarna faktiskt, så jag får tacka för det tipset.
Vet inte exakt vad det var, men när jag pillade med bluetoothinställningarna och sedan drog ut och tryckte in nyckeln i tändningslåset några gånger så kom systemet ut ur vinkelvolten och så fungerade allt helt plötsligt som det ska igen. 😛
4 maj, 2013 kl. 12:54 #256116backfeed
DeltagareHej
Jag har inte sett någon STI Racing med nyckel i swe.
Min har bara en start knapp men det är en 2011 STI Racing S
Se över säkringarna i bilen + relä och batteriet i fjärrkontrollen / nyckeln.
Stäng av lyset manuellt till noll med spaken och sen gör du om detta ett par ggr.
Ev ta bort minus polen och testa och resetta den på det sättet.
//Simon
Modellår 2013 är uppenbarligen en snikversion (förutom att S-vingen nu är standard, vilket är synd för mig då jag ville slippa den) – de har sänkt priset med ca 50 lök om jag minns rätt, så de har väl bland annat snålat in på låssystemet gissar jag. Det är en svensk version, fabriksny från lokala Subaruhandlaren.
Det står ingenting någonstans om ”nyckelfritt” system med startknapp längre, det finns inte ens som tillval. Riktigt kasst faktiskt, särskilt då jag hade en Ford Focus RS innan som var ”nyckelfri” och har blivit bortskämd. 😉
Hursomhelst så började jag med att kolla säkringar enligt ditt förslag, men alla relevanta var hela.
Jag fortsatte, som jag skrev i föregående meddelande, med att pilla med inställningarna på stereon och ruckade nyckeln i tändningslåset, och plötsligt började allt fungera som det ska igen. Det kan ha haft något att göra med bluetoothinställningarna (då problemet började efter jag hade använt telefonifunktionen igår, nu när jag tänker efter). Inte helt förtroendeingivande dock, om bluetoothsystemet kan ställa till med såna här dumheter.
Jag får hoppas att det bara var en engångsföreteelse.
4 maj, 2013 kl. 15:15 #256118Speedstr
DeltagareJasså det är därför den nya är så mycket billigare,
Men utan nyckellöst skulle jag nog aldrig klara mig igen.
Otroligt skönt att ha 🙂Förutom när batteriet i min nyckel tog slut förra månaden.
STI racing är väl för övrigt en nordiskt påhitt om jag inte minns helt fel? Den heter WRX STI i alla andra länder.
4 maj, 2013 kl. 19:00 #256117Christian S
DeltagareSTI racing är väl för övrigt en nordiskt påhitt om jag inte minns helt fel? Den heter WRX STI i alla andra länder.
japp, det är nått som dom på Subaru Nordic har hittat på.
4 maj, 2013 kl. 21:12 #256114FeA
DeltagareFast inte ens AC satt org monterat på på GT, det var tillval! Så pass ”high tech” är en GT…
Tur att vi alla tycker olika. Skulle själv aldrig i mitt liv köpa en ny (bruks)bil utan AC…
30 november, 2013 kl. 19:59 #256121Doozan
DeltagareÄr du en kille som åker runt med ”fångvaktar-nyckelknippan”? I slutändad kommer du sabba tändningslåset i så fall =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.