Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30377
    Fireball
    Deltagare

      Hej!

      Har rasat en kolv i min gamla goda sleeper Legacy. Tänkte snåla och köpa endast en begagnad kolv och hona loppet. Har hittat en kolv på ebay

      LÄNK

      http://www.ebay.de/itm/Subaru-Impreza-WRX-2-0L-Pleul-Kolben-Kolbenbolzen-/121032154655?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASubaru&hash=item1c2e141e1f

      Kommer denna kolv passa min Legacy Turbo? Tycker kolvtoppen ser annorlunda ut?

      Tacksam om någon vet vilka kolvar som passar EJ20 sinsemellan?

      Mvh Henrik

      #256363
      Gystompa
      Deltagare

        Hej!

        Har rasat en kolv i min gamla goda sleeper Legacy. Tänkte snåla och köpa endast en begagnad kolv och hona loppet. Har hittat en kolv på ebay

        LÄNK

        http://www.ebay.de/itm/Subaru-Impreza-WRX-2-0L-Pleul-Kolben-Kolbenbolzen-/121032154655?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3ASubaru&hash=item1c2e141e1f

        Kommer denna kolv passa min Legacy Turbo? Tycker kolvtoppen ser annorlunda ut?

        Tacksam om någon vet vilka kolvar som passar EJ20 sinsemellan?

        Mvh Henrik

        Jag har annars 4 st begagnade wrx kolvar från en 2 liters liggandes

        #256362
        TomK
        Deltagare

          Har nog 4 beg newage sti kolvar liggandes.
          Måste kolla dock.

          Pris: Gratis, om dom hämtas.

          #256354
          Fireball
          Deltagare

            Ja det låter fint med era förslag, men vet inte om de passar?

            #256364
            Gystompa
            Deltagare

              Passar säkert. Dock så finns det väl en del olika varianter på kolvarna.
              Men byter du både kolv o stakar är du nog home safe. Har beggafe kolvar, stakar och nya acl vevstakslager om du är intresserad.

              Är det 92mm på dina kolvar?

              #256355
              Fireball
              Deltagare

                Var precis och mätte upp kolven till 92mm. Ska försöka luska ut skillnader på olika årsmodeller på ej20 motorn.

                #256365
                Gystompa
                Deltagare

                  Gör så. Hör utav dig om du är intresserad. Jag skulle inte byta en kolv om jag vore dig. Spec inte om kolven ser annorlunda ut.

                  Har du topplockspackningar?

                  #256369
                  Fladric
                  Deltagare

                    Vet att vissa Legacys i Australien fick toppar och kolvar utbytta på garantin till wrx-saker, eftersom originaltopparna knackade så mycket! Är ganska säker på att wrx-toppar passar dåligt mot legacy-kolvar men är inte säker på hur det är med legacy-toppar mot wrx-kolvar faktiskt! 🙂

                    #256356
                    Fireball
                    Deltagare

                      Hmm ser nu att mina kolvar har uttag för ventilerna. Har wrx det?

                      #256366
                      Gystompa
                      Deltagare

                        Hur menar du med urtag? 4 st urfrästa säten för ventilen i kolven?

                        #256357
                        Fireball
                        Deltagare

                          Ja precis! Googlar man EJ20 kolvar så verkar de flesta inte ha denna urfräsning, utan mera en annan typ av fräsning.

                          #256361
                          Mumin
                          Deltagare

                            Har ett ej205 block liggandes om du är sugen 😉

                            #256358
                            Fireball
                            Deltagare

                              Tror jag vill behålla mitt EJ20 closed-deck! 🙂

                              #256367
                              Gystompa
                              Deltagare

                                MM, dom som jag har liggandes har en fyrkant urfräst i sig istället för urfrästa ventilsäten. Vad som skiljer dom åt vet jag inte. Förbränningsutrymmet sitter väl ändå i toppen?

                                Vet dock att Fea här på forumet har renoverat 2 st GT motorer från -00 och i en av dom så satt det såna här kolvar som du nu har.

                                Men hur har du tänkt dig det hela då? Ska du enbart byta 1 kolv och försöka hona loppet med blocket ihop eller isärplockat?

                                Renovera motorer brukar springa iväg i kostnad vare sig man vill eller ej 🙂

                                #256359
                                Fireball
                                Deltagare

                                  Hehe, biljäveln är 20år gammal och har stått avställd i 3 år utomhus. Har ingen lust att lägga ut x antal tusen på en bil som kanske i nära framtid rasar låda eller drivknutar med mera. Borde gå att hona cylindern på plats med uttagen kolv och bortplockat oljetråg. Repan som finns i cylindern känns med nageln och hona är mest en tattarlösning som KANSKE fungerar.

                                  Om det fungerar med dina kolvar vad har du tänkt för pris?

                                  Mvh Henrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.