SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor byta tillbaka till orginal luftfilter

  • Detta ämne har 25 svar, 2,406 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av biloper.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3041
    Blondismackan
    Deltagare

      Tjenare!!

      Har läst lite här på forumet och har insett att öppet konfilter kan vara lite farligt för LMMn.
      Så nu ska orginal in igen, men behöver man göra nåt speciellt eller är det nåt man ska tänka på när man tar bort det öppna luftfiltret och sätter i orginal.

      Ska även köpa en dump så man får ett skönt pyyys ljud, nån som kan rek. nån till mig?

      En sista fråga, knock link. hur mkt kostar en sådan och vart kan man köpa? Är det att rek. att köpa en sådan??

      MVH

      #56230
      minid
      Deltagare

        Det är så mycket snack om det med öppet filter… man kan smälla LMM med original Luftburk oxå…

        Skaffar man ett öppetfilter.. som tex K&N eller Apexi.. så är det ganska lugnt med LMM..

        Alla verkar vara emot öppet filter… förstår inte varför…

        MVH

        Philip

        #56212
        nisse
        Deltagare

          är nog därför att det gått betydligt fler lmm med öppet filter…
          sen att en ny lmm kostar dryga tusenlappen…
          ett öppet filter om ej korrect installerat bara får åt sig varmfluft=sämre effekt än med orginal…

          #56213
          Tallen
          Deltagare

            En knocklink är nog det bästa du kan handla till
            Imprezan (och andra bilar också för den delen) 🙂
            En knocklink köper du hos MotorNord i Sundsvall.
            Dom har ganska bra kurs på dom också har jag för mig.

            /D

            #56216
            backfeed
            Deltagare

              Tjenare!!Har läst lite här på forumet och har insett att öppet konfilter kan vara lite farligt för LMMn. Så nu ska orginal in igen, men behöver man göra nåt speciellt eller är det nåt man ska tänka på när man tar bort det öppna luftfiltret och sätter i orginal. Ska även köpa en dump så man får ett skönt pyyys ljud, nån som kan rek. nån till mig?En sista fråga, knock link. hur mkt kostar en sådan och vart kan man köpa? Är det att rek. att köpa en sådan??MVH

              Kan inte komma på något speciellt att tänka på vid återgående till original luftbox, det behövs inga justeringar eller så som jag känner till åtminstone. Bra idé för övrigt, för det är onödigt att riskera LMM:en, det är f*n inte roligt när den börjar strula och man måste börja felsöka. 🙁

              Har själv gått tillbaka till originalluftfilter i samband med LMM-bytet. Märker ingen som helst skillnad ändå (men då har jag inte trimmat heller, bara 3″ avgas). 🙂

              Vad gäller dumpventil så gillar jag personligen helt klart den GFB Hybrid som jag monterade för ett par veckor sedan, den ger fullgott med pys i sin hybridkonfiguration (en del av luften återcirkuleras, resten skickas ut i motorrummet) utan att orsaka några problem med baktändning etc. Kan dessutom otroligt enkelt konfigureras om till enbart återcirkulerande eller atmosfärventilerande, det följer med pluggar. Väldigt enkel att montera om man köper till specialadaptern för Impreza GT. Jag köpte min från Streetside.

              KnockLink finns t.ex. hos motornord.se, och kostar 1250:-. Behövs även en knacksensor, som Motornord har men som även finns hos Mekonomen. Jag köpte även en kontaktsats för sensorn hos Mekonomen, då blir monteringen lite enklare och snyggare.

              KnockLink är väldigt bra att ha för säkerhets skull, speciellt om du ska montera en Dawes Device. Personligen tycker jag att KnockLinken inte var så rolig att montera, det är många delmoment bara för att dra ett par sladdar, men låt inte det avskräcka dig. :+ 😀

              Kolla här (bra instruktionssida är länkad längst ned):

              http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=9995&mesg_id=9995&listing_type=search

              Här är förresten artikelnummer för sensor & kontakt (tacka AlienDice!):

              Sensor: 0-261-231-006 (ca 500:- )
              Kontakt: 1-287-013-003 (ca 200:- )

              #56228
              Blondismackan
              Deltagare

                Så jag kan alltså bara skruva loss konfiltret och skruva i orginal luftfiltret??? Inga andra svårigheter?

                Jag har inte gjort nåt mer än bytt avgasrör och öppet luftfilter, som snart ska bort.
                Är det ändå bra o ha en knocklink??

                Ska kolla upp den där hybrid dumpen.

                Mvh

                #56210
                Strat
                Deltagare

                  Det är så mycket snack om det med öppet filter… man kan smälla LMM med original Luftburk oxå…Skaffar man ett öppetfilter.. som tex K&N eller Apexi.. så är det ganska lugnt med LMM..Alla verkar vara emot öppet filter… förstår inte varför…MVHPhilip

                  Den kanske största nackdelen med öppet filter är att flödet över LMM ofta ändras, och motorn får fel bränsleblandning. Och som sagt varm luft, inte bra. Knock Link är inte alls dumt för att bevisa detta 😉

                  #56217
                  backfeed
                  Deltagare

                    Eftersom bilen inte är mappad (?) efter konfiltret (om nu ens det skulle spela nån större roll) så ska det inte spela nån roll om du bara skruvar loss det och stoppar tillbaka originalluftboxen + originalpanelfilter.

                    KnockLink är alltid bra att ha som extra säkerhet, men du behöver det knappast i ditt fall. Jag monterade själv KnockLink för att kunna ställa upp laddtrycket med en Dawes Device på säkrast möjliga sätt, annars hade jag inte brytt mig om att göra det.

                    -= Impreza GT -99 =-

                    #56227
                    Kalleman
                    Deltagare

                      Är det risk att motorn börjar knacka ifall man kör med Dawes?
                      Andvänder Dawes på min bil just nu, så ni rekomenderar att köpa en Knocklink också?

                      #56218
                      backfeed
                      Deltagare

                        När man kopplar in en Dawes Device så kan inte längre bilens styrbox (ECU:n) reglera wastegateventilen (det tar Dawes:en över), vilket innebär att den inte kan öppna denna ventil om det t.ex. skulle börja knacka av någon anledning, och därför är det bra att ha en KnockLink tydligt synlig i kupén så man snabbt kan släppa gasen ifall det börjar knacka. Det sitter visserligen redan en knacksensor i motorn som ECU:n läser av, men den kan man ju inte se värdena ifrån (finns ingen display) och dessutom är den sämre än den knacksensor från Bosch som vi Imprezaägare brukar montera.

                        Om du har din Dawes för att ställa upp laddtrycket så bör du definitivt ha en KnockLink eftersom ökat laddtryck = större risk för knack.

                        Även om du har Dawes:en enbart för att stabilisera laddtrycket, dvs du har bibehållit original-maxladd (ca 0,9 bar) men vill ha bort de laddsvaj man ibland kan uppleva (vid hög belastning med kall uteluft t.ex.), så kan det förstås ändå vara bra med en KnockLink eftersom ECU:n som sagt inte längre kan öppna wastegateventilen ifall det skulle knacka.

                        #56231
                        biloper
                        Deltagare

                          Vart i sverige köper man dawes d娅 sökt igenom alla trådar, bara hittat en massa frågor om det men aldrig nå svar !

                          #56219
                          backfeed
                          Deltagare

                            Vet inte om de finns att köpa i Sverige, alla verkar köpa direkt från http://www.dawesdevices.com, antingen via gruppköp eller själv. Jag gjorde det senare. Enkelt, smidigt och billigt, 371:- totalt ink frakt för någon månad sedan och så tog det väl ca en vecka att få hem. Sen finns ju den minimala risken att fastna i tullen varpå det blir 25% momspåslag och lite avgifter också, men det kan man utan problem leva med tycker jag.

                            Du kan förstås även annonsera i Köpes här på forumet.

                            #56226
                            PetterSolberg
                            Deltagare

                              så originalluftfiltret är helt okej alltså? inte köra med något utav dom s.k prestanda höjande? är det samma som mekonomen säljer eller ska man köpa av subaruaffären, original alltså?
                              Patrik

                              #56220
                              backfeed
                              Deltagare

                                Vanligt pappfilter funkar bra, man har ingen större nytta av ”prestandafilter” (oftast innebär det ”sämre filter”, släpper igenom mer skit och ökar därmed risken för LMM-ras) såvida man inte trimmar ganska ordentligt så det verkligen börjar göra någon markant skillnad.

                                Skulle tro att Mekonomens funkar lika bra som original. Det blev original för mig, jag köpte ett tillsammans med LMM:en och fick lite rabatt. 🙂

                                #56232
                                biloper
                                Deltagare

                                  dem vill alltså att man ska betala me paypal… inga problem men jag fattar inte va dem menar med att man ska ge ut sitt Paypal password och sin email i deras form… låter som rena bedrägeriet… eftersom dem då kan logga in på mitt paypal konto och ta kontroll över det…

                                  Hur betalade du då ??

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.