SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken kylarvätska?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3047
    backfeed
    Deltagare

      Jag behöver fylla på lite kylarvätska men har ingen jämra aning vad det är för sort i, etylenglykol eller propylenglykol. Den är svagt gulfärgad och ingen verkar veta vad det kan vara. Någon som har en aning?

      Finns det något enkelt sätt att testa (lukt, kemisk reaktion, nånting)? Har ingen större lust att tömma ut det som är i och kanske tvingas spola ur på något sätt för att sedan fylla på nytt… 🙁

      Groteskt sätt att testa: mata ett litet djur och se om det dör, varpå det är etylenglykol. Usch.

      #56286
      backfeed
      Deltagare

        Fick tag på förra ägaren, han har haft i blåfärgad etylenglykol från OKQ8. Tydligen bleknar det med tiden, därav färgen. Problem solved. Happyness++ 😀

        #56290
        Building Micke
        Deltagare

          Det är i aluminium i dessa motorer och vissa säger att man ska ha speciell glykol för just aluminum.

          Går ok/Q8 propylenglykol bra. Det står att glykolen ska vara nitritfri i instruktionsboken. Är den det??

          #56287
          backfeed
          Deltagare

            Ingen aning tyvärr. Dock så vet jag att närmaste Subaruverkstad alltid kör med etylenglykol och den ska tydligen kyla bättre (annars skulle väl alla köra med propylen istället antar jag).

            #56291
            Building Micke
            Deltagare

              okej så den på mackar är sämre då? Ska det var lika i intercoolern också?

              #56288
              backfeed
              Deltagare

                Grejen är att många mackar verkar sälja propylenglykol hellre än etylenglykol eftersom etylenvariaten är väldigt giftig och miljöfarlig, men det finns fortfarande etylenglykol att köpa beroende på vart du åker. T.ex. så har Shell etylenglykol (märket är GlycoShell tror jag), medans OKQ8 inte verkar ha det (eller jo, de har, men bara den röda som är speciellt anpassad för VAG-bilar – Audi/VW/etc).

                Jag tror inte att det spelar nån större roll om man kör med propylen eller etylen, bara man väljer en av dem och inte blandar, men i Subarusammanhang verkar etylen vara vanligt.

                Är inte med på vad du menar med intercoolern dock, för den är luftkyld (jag har aldrig hört talas om en intercooler som inte kyls av luft).

                #56297
                Adam K
                Deltagare

                  Jon Olssons Red bull STi hade en luft och vattenkyld, vet inte vilken tillverkare, engelska Pace products gör dock en, ’Top deck’.

                  http://www.paceproducts.co.uk/php/products_info.php?parent=4&productID=car/subaruimpreza

                  #56282
                  Strat
                  Deltagare

                    Gamla Legacy har också vattenkyld 😉 Tuffare Celicor likaså.

                    #56298
                    Adam K
                    Deltagare

                      Gamla Legacy har också vattenkyld 😉 Tuffare Celicor likaså.

                      trådkapning!
                      Den gamla legacy vattenkylaren, skulle den passa på GTn?

                      #56285
                      Mr Walle
                      Deltagare

                        den som satt i jons bil var pace
                        men fågan är om de är värd sitt pris på strax över 20k
                        hög rå racing facktor men inte specielt snygg tycker jag

                        #56299
                        Kalleman
                        Deltagare

                          Vad är det för skillnad på rosa och grön färgad propylenglykol?

                          #56292
                          Building Micke
                          Deltagare

                            Ja har ju en legacy så det var därför jag undrade… Men det är lika glykol i intercoolern också? Imprezan har väl också vattenkyld ic?? Dom äldre alla fall…

                            #56289
                            backfeed
                            Deltagare

                              Åfan. Se där. Aldrig hört talas om som sagt, måste vara rätt ovanligt ändå. 🙂

                              Impreza 99-00 har ju 100% luftkyld original iaf, sen vet jag inte hur det är med de andra årsmodellerna, men jag tror att -01 och framåt har luftkyld även de.

                              #56300
                              specialized
                              Deltagare

                                Alla Imprezor har så vitt jag vet luftkyld IC.
                                Man får inte inte blanda i hop vattensprayning av luftkyld intercooler (a´la STI , EVO m fl. ) med vattenkyld IC som de gamla Toyota GT-Four hade.

                                Läste dock att vattenkyld IC är effektivare än luftkylt dito pga. att vatten leder värme bättre. Läste detta på MRT:s sida.

                                Frågan blir ju då varför WRC-bilar har luftkyld IC ??!!

                                Mattias – Med 13 mm Tiltad org. IC =)

                                #56283
                                Strat
                                Deltagare

                                  Ett vatten-ic system är betydligt mer komplicerat än luft-ic. Tyngre, och mer som kan pajja. Dessutom lämpar det sig bättre för korta distanser, tex strippen, då vattnet efter ett tag blir varmt i hela systemet.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.