SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Klen växellåda..?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3059
    wheeliedevil
    Deltagare

      Ingen som har en impreza har väl inte hört talas om deras klena växellådor men jag undrar är det något speciellt som tar död på dom?
      Är någon växel klenare än den andra/vanligare att går sönder?
      Är det vid för hastiga växlingar dom pajar eller när man har växel i och för mycket mos? Tack för svar!

      #56358
      Strat
      Deltagare

        1:an och 3:an är väl de vanligaste. Mycket mos, sinterkoppling eller brutal spakning är orsakerna.

        #56359
        Strat
        Deltagare

          Jo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀

          #56377
          Addson
          Deltagare

            Jo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀

            Hur ska det gå för mig nu när jag ska montera sportluft filter! Lär ju bli minst 400 nm och 350 hk 😀 😀 😀
            Men lite femörigar i lådan har ju ingen dött av förrut eller hur Tpalm!!:D 😀

            #56365
            wheeliedevil
            Deltagare

              Jo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀

              Så den pallar såpass ändå. Jag har fått bilen bänkad till 296hk plus att jag därefter monterat FMIC och NOS. Ska fylla flaskan idag, därför jag undrar vilken växel man då kanske INTE ska använda det på.
              Hur mycket NM har man uppskattningsvis med öppet avgas hela vägen, K&N induction, FMIC samt Unichip?

              Kör med Ekströms pulvermos så att det inte ska bli pulver av dreven.
              😀

              #56360
              Strat
              Deltagare

                Om vi bortser från gasen så är laddtryck över 1,3 bar i mitten inte att rekommendera.

                #56366
                wheeliedevil
                Deltagare

                  Kör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..

                  #56378
                  Addson
                  Deltagare

                    Kör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..

                    Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar!
                    Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!
                    Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer!
                    MVH Mr Clean

                    #56361
                    Strat
                    Deltagare

                      1,2 bar är ca 340Nm vid 3500 varv. 30 häst gas på det är 400Nm. 50 häst är 440Nm.

                      #56367
                      wheeliedevil
                      Deltagare

                        Kör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..

                        Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar! Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer! MVH Mr Clean

                        Och vem är du till att bestämma vad som ska diskuteras här då? Det är väl min tråd. Vårda bilarna? Min bil är mer än välvårdad och vad spelar det för roll om jag använder gas? Blir du avundsjuk eller varför denna uppståndelse? Det kanske finns fler än jag som är intresserad av effekt här inne? Sen hur man uppnår det är väl upp till var och en, eller?

                        Tack Claes för att du svarade på vad jag frågade efter…

                        #56375
                        zOdi
                        Deltagare

                          Kör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..

                          Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar! Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer! MVH Mr Clean

                          men ojj… tagga ner Clean, Jag tycker iaf att det bara är kul att läsa om folk som kör/testar saker som inte alla gör, NOS tex…

                          #56370
                          wheeliedevil
                          Deltagare

                            Vad kostar förresten en låda, eller byter man bara dreven? OM det skulle gå sönder..

                            #56376
                            zOdi
                            Deltagare

                              Vad kostar förresten en låda, eller byter man bara dreven? OM det skulle gå sönder..

                              Såg i ”säljes” att Jerry länkade till en snubbe i england som skulle sälja sti låda , kan va värt å kolla upp kanske?! 😉

                              #56372
                              Lefty
                              Deltagare

                                Är väl egentligen inte fråga OM det går sönder… det är snarare NÄR det går sönder! Se till att ha ett stort ”trasig växellåda-konto”

                                #56357
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  En rasad 3:a i en standardlåda kan dra iväg mot en 10′ i reparation (grovt räknat), det går att hitta lådor för de slantarna, men att handla beggat är alltid en chansning.

                                  Den 6-växlade sti-lådan är den ”billigaste” riktiga lösningen, men det är 30+ om man hittar en, nästa steg är drevsatser att skruva i den rasade lådan, det börjar på i trakterna runt 25 plus jobb för en vanlig synkad, snedskuren sats…sedan finns det knappt någon gräns.

                                  6-petaren är inte optimal till dragracing, det är för korta steg på de 4:a första kuggarna.

                                  Att rasa en låda pga för mycket motor, och skruva dit en likadan ger inget annat än en jäkla vana på att skruva upp och ned växellådor. 😉

                                  /J – gillar växellådor

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.