› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Klen växellåda..?
- Detta ämne har 25 svar, 2,574 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
wheeliedevil.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2005 kl. 07:34 #3059
wheeliedevil
DeltagareIngen som har en impreza har väl inte hört talas om deras klena växellådor men jag undrar är det något speciellt som tar död på dom?
Är någon växel klenare än den andra/vanligare att går sönder?
Är det vid för hastiga växlingar dom pajar eller när man har växel i och för mycket mos? Tack för svar!23 augusti, 2005 kl. 07:41 #56358Strat
Deltagare1:an och 3:an är väl de vanligaste. Mycket mos, sinterkoppling eller brutal spakning är orsakerna.
23 augusti, 2005 kl. 08:11 #56359Strat
DeltagareJo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀
23 augusti, 2005 kl. 08:22 #56377Addson
DeltagareJo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀
Hur ska det gå för mig nu när jag ska montera sportluft filter! Lär ju bli minst 400 nm och 350 hk 😀 😀 😀
Men lite femörigar i lådan har ju ingen dött av förrut eller hur Tpalm!!:D 😀23 augusti, 2005 kl. 11:55 #56365wheeliedevil
DeltagareJo, lådan pallar 400+ häst, men inte 400 Nm 😉 Och inte 400 gram mos heller 😀
Så den pallar såpass ändå. Jag har fått bilen bänkad till 296hk plus att jag därefter monterat FMIC och NOS. Ska fylla flaskan idag, därför jag undrar vilken växel man då kanske INTE ska använda det på.
Hur mycket NM har man uppskattningsvis med öppet avgas hela vägen, K&N induction, FMIC samt Unichip?Kör med Ekströms pulvermos så att det inte ska bli pulver av dreven.
😀23 augusti, 2005 kl. 13:50 #56360Strat
DeltagareOm vi bortser från gasen så är laddtryck över 1,3 bar i mitten inte att rekommendera.
23 augusti, 2005 kl. 19:17 #56366wheeliedevil
DeltagareKör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..
24 augusti, 2005 kl. 11:02 #56378Addson
DeltagareKör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..
Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar!
Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!
Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer!
MVH Mr Clean24 augusti, 2005 kl. 11:12 #56361Strat
Deltagare1,2 bar är ca 340Nm vid 3500 varv. 30 häst gas på det är 400Nm. 50 häst är 440Nm.
24 augusti, 2005 kl. 16:07 #56367wheeliedevil
DeltagareKör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..
Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar! Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer! MVH Mr Clean
Och vem är du till att bestämma vad som ska diskuteras här då? Det är väl min tråd. Vårda bilarna? Min bil är mer än välvårdad och vad spelar det för roll om jag använder gas? Blir du avundsjuk eller varför denna uppståndelse? Det kanske finns fler än jag som är intresserad av effekt här inne? Sen hur man uppnår det är väl upp till var och en, eller?
Tack Claes för att du svarade på vad jag frågade efter…
24 augusti, 2005 kl. 16:30 #56375zOdi
DeltagareKör med 1,2. Bör väl inte aktivera systemet under 3500-4000rpm och släppa av strax över 6000rpm. Men jag har massor med säkerhetsanordningar. Dock inte för växellådan men väl för bränsletryck, air/fuel värde, varvtal mm..
Seriöst! Sluta dra upp massa skit om GAS och grejer det går liksom inte hem här!! Här vårdar vi våra bilar! Klen växellåda visst ingen konstig fråga, och den har du fått svar på, Men sen ska du dra upp massa skit om gas o grejer!Skippa skit snacket! Och mitt råd SKIPPA gasen innan du har riktiga grejer! MVH Mr Clean
men ojj… tagga ner Clean, Jag tycker iaf att det bara är kul att läsa om folk som kör/testar saker som inte alla gör, NOS tex…
24 augusti, 2005 kl. 18:04 #56370wheeliedevil
DeltagareVad kostar förresten en låda, eller byter man bara dreven? OM det skulle gå sönder..
24 augusti, 2005 kl. 22:49 #56376zOdi
DeltagareVad kostar förresten en låda, eller byter man bara dreven? OM det skulle gå sönder..
Såg i ”säljes” att Jerry länkade till en snubbe i england som skulle sälja sti låda , kan va värt å kolla upp kanske?! 😉
25 augusti, 2005 kl. 06:47 #56372Lefty
DeltagareÄr väl egentligen inte fråga OM det går sönder… det är snarare NÄR det går sönder! Se till att ha ett stort ”trasig växellåda-konto”
25 augusti, 2005 kl. 06:59 #56357SecretAgentMan
DeltagareEn rasad 3:a i en standardlåda kan dra iväg mot en 10′ i reparation (grovt räknat), det går att hitta lådor för de slantarna, men att handla beggat är alltid en chansning.
Den 6-växlade sti-lådan är den ”billigaste” riktiga lösningen, men det är 30+ om man hittar en, nästa steg är drevsatser att skruva i den rasade lådan, det börjar på i trakterna runt 25 plus jobb för en vanlig synkad, snedskuren sats…sedan finns det knappt någon gräns.
6-petaren är inte optimal till dragracing, det är för korta steg på de 4:a första kuggarna.
Att rasa en låda pga för mycket motor, och skruva dit en likadan ger inget annat än en jäkla vana på att skruva upp och ned växellådor. 😉
/J – gillar växellådor
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.