SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad säger dessa avgasvärderna?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30617
    brallor
    Deltagare

      Hej

      Har haft problem länge att bilen säger att den går snålt och ökar bränslet och bilen går dåligt och drar mycket soppa.

      Kopplade in min obd2-läsare och körde dashcmd och fick då en fram info att lamdasonden var sönder, åkte sen och besiktade och fick följande värden:
      CO: 0,5 (0,3)
      CO: 0,5 (0,2)
      HC: 115 (100)
      Lambda: 1,02 (0,90-1,10)

      Vad säger värderna för er som är kunniga? Ska jag boka tid för att byta främre lambdasonden?

      Bilen är en Impreza Sti -06

      #258077
      Spooowiiie
      Deltagare

        Hej

        Har haft problem länge att bilen säger att den går snålt och ökar bränslet och bilen går dåligt och drar mycket soppa.

        Kopplade in min obd2-läsare och körde dashcmd och fick då en fram info att lamdasonden var sönder, åkte sen och besiktade och fick följande värden:
        CO: 0,5 (0,3)
        CO: 0,5 (0,2)
        HC: 115 (100)
        Lambda: 1,02 (0,90-1,10)

        Vad säger värderna för er som är kunniga? Ska jag boka tid för att byta främre lambdasonden?

        Bilen är en Impreza Sti -06

        Kör lite E85 plåga den ordentligt och mät igen,

        #258071
        pettsun
        Deltagare

          vad har du för katt?
          Är katten riktigt varm vid mätnigen?
          Mät upp katten om du har till gång till tempmätare.

          HAde du felkod på sonden? bakre eller främre? vad sa felkoden?

          #258073
          brallor
          Deltagare

            Jag har fått felkoden ”System too lean bank 1” sedan jag köpte bilen för ett år sedan, den har inte gått bra någon gång pga bilen går för fett, så jag är inte intresserad av att fuska mig förbi bilprovning 😉 jag vill lösa problemet så den går riktigt. Jag har ett HKS Silent Hi-Power Cat-back.

            #258069
            Patrick P931
            Deltagare

              Hur vet du att den går för fett?

              #258074
              brallor
              Deltagare

                Den får felkoden ”System too lean bank 1” och den går illa, sen sa även besiktningsmannen att det luktar som att den går fett.

                Några andra ideer så tar jag tacksam emot det!

                #258070
                Igge
                Deltagare

                  Too lean betyder väl för snålt?

                  Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

                  #258075
                  brallor
                  Deltagare

                    Ja det betyder för snålt, och då skjuter ecun in mer soppa för att kompensera har jag förstått.

                    #258072
                    pettsun
                    Deltagare

                      Kollat luftläckage och avgasläckage?

                      Enligt uppmätt lambda vis avgasmätningen du postat så värkar den ju inte gå fett.
                      av avgasvärdena att döma så hade jag gissat på katten.

                      Men får du felkod på att den går snålt så kan det ju ha att göra med de.
                      Har du tillgång till diagnostik? kolla i så fall ärvärdena på bägge sonderna och se så dom växlar mellan lean och rich på tomgång.
                      Sond ett ska växla ungefär varannan sek och bakre cirka 10sek mer eller mindre.

                      #258076
                      brallor
                      Deltagare

                        Jag har tyvärr firat midsommar men ska ut imorgon och titta på det. Körde dock med bilen ifrån Växjö till Kalmar och tillbaka och märkte att den gick betydligt sämre nu, så fort man ger mycket gas och turbon börjar ladda mer än 0.5 typ så känns det som den tappar kraft. Jag tog en snabbtitt och slängen mellan ic och motorn verkar ha gått sönder, ser ut som slangklämman närmast motorn har skurit sig in i slangen.

                        Bild som man ser slangen på, den är kanske 10cm max i längd, [url]https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=”s&source=images&cd=&cad=rja&docid=0_vNWDGZC44ltM&tbnid=4I81kK31SE4xpM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fautomodified.co.za%2F2010-subaru-impreza-wrx-sti-special-edition%2F&ei=8ADGUZjdD87c4QTQjIHQDw&bvm=bv.48293060,d.bGE&psig=AFQjCNHXnbWqds84i_2K2KPZwpdj9Kuksw&ust=1372017257075213[/url”]

                        Detta har kanske läckt hela tiden och nu blivit mycket värre, dock märktes inget när jag sprayade startgas i motorutrymmet runt slangar.

                        #258068
                        Vio
                        Deltagare

                          Jag har tyvärr firat midsommar men ska ut imorgon och titta på det. Körde dock med bilen ifrån Växjö till Kalmar och tillbaka och märkte att den gick betydligt sämre nu, så fort man ger mycket gas och turbon börjar ladda mer än 0.5 typ så känns det som den tappar kraft. Jag tog en snabbtitt och slängen mellan ic och motorn verkar ha gått sönder, ser ut som slangklämman närmast motorn har skurit sig in i slangen.

                          Bild som man ser slangen på, den är kanske 10cm max i längd, [url]https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=”s&source=images&cd=&cad=rja&docid=0_vNWDGZC44ltM&tbnid=4I81kK31SE4xpM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fautomodified.co.za%2F2010-subaru-impreza-wrx-sti-special-edition%2F&ei=8ADGUZjdD87c4QTQjIHQDw&bvm=bv.48293060,d.bGE&psig=AFQjCNHXnbWqds84i_2K2KPZwpdj9Kuksw&ust=1372017257075213[/url”]

                          Detta har kanske läckt hela tiden och nu blivit mycket värre, dock märktes inget när jag sprayade startgas i motorutrymmet runt slangar.

                          Den där slangen är dock väldigt tjock.. Att slangklämman skurit in en bit i den behöver inte alls betyda att det är hål på den..

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.