Jag hade samma fundering för ett år sen och fick rådet att byta bil istället.
Men vad jag vet är annorlunda på en RX mot en GT:
mindre bromsar fram
trumbromsar bak
wirekoppling istället för hydraulisk.
Jag har inte det minsta minne av hur insuget såg ut, inget lär stämma, inkl LMM och motorstyrning.
Inuti är ratt och stolar annorlunda -på RXen satt det iallafall något skålade stolar men ingenting jämfört m. GT, på en GL?
Väghållning o drivlina, ingen aning men fjädringen är troligen mjukare.
(motorn har 2 kamaxlar istället för fyra, så även om blocket kanske är samma så måste topparna bytas, kolvarna bör vara annorlunda (lågfriktion?), jag tror kompressionen är lägre på turbomodellerna.
Addera ihop alltihop och det lär bli dyrare än mellanskillnaden, plus jobbet.
Jag kan möjligen tänka mig att mna kunnat spara lite i inköppå att köpa en Gl e.d. om man tänkt sig byta allt ändå, typ silverpilen….