SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor hjälp med felkod

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30880
    Ruben77
    Deltagare

      hejsan

      har haft lite strul me bilen så köpte mig en ODBII och Tuorqe o testade o får denna felkod

      P0108 – Powertrain
      manifold absolute pressure/barometric pressure Circuit high input

      #259592
      Ruben77
      Deltagare

        felet jag upplever är varierande prestanda

        #259602
        TommyToad
        Deltagare

          ”Ok – this is the trick for a P0108 sensor code error :

          This usually occurs when a high voltage is detected in the MAP sensor. High voltage means either the sensor is kaput, or a high volume of air is passing the MAP sensor. In my case was a high volume of air, as my MAP sensor has already been replaced.

          What I foud was 2 leaks in the intake, and 1 in the vacuum.
          Fixed these, with replacement hoses, and now I can launch again !! No cut outs, no P0108 CEL light… !!

          Oh man I am happy – Have had this issue for 6 months + now!!!”

          Hittat och taget ifrån:
          http://www.clubwrx.net/forums/general-maintenance-troubleshooting-accidents/134302366-cel-p0108-manifold-absolute-pressure-high-input.html

          #259593
          Ruben77
          Deltagare

            Jag är typ sämst på engelsks kan någon ge en snabb översättning ?

            #259603
            TommyToad
            Deltagare

              http://sv.wikipedia.org/wiki/MAP-sensor

              Det han säger är att antingen är den paj eller så har du en läcka någonstans. Han hade två stycken, en på insuget och en på någon vakuumslang.

              #259594
              Ruben77
              Deltagare

                Ok
                Blir att lämna in bilen på subaru så får dom fixa
                Tack för infon iaf.
                Hoppas det fixar felet med varierande prestanda

                #259604
                TommyToad
                Deltagare

                  Ok
                  Blir att lämna in bilen på subaru så får dom fixa
                  Tack för infon iaf.
                  Hoppas det fixar felet med varierande prestanda

                  Hoppas det löser sig! Som han förklarade det så fick han problem när han gasade på med att bilen slutade ge kraft för att sedan ge kraft igen osv. Om det är samma fenomen du upplever så låter det väl troligt att ni har drabbats av samma sjukdom.

                  #259595
                  Ruben77
                  Deltagare

                    Jepp så känns min med
                    Ger jag fullt så tappar den effekt efter en stund släpper jag gasen en stund o ger fult så ger den mer effekt igen.

                    Service om 2 veckor så dom kollar upp det då

                    Tack för hjälpen

                    #259588
                    kleinis
                    Deltagare

                      Jepp så känns min med
                      Ger jag fullt så tappar den effekt efter en stund släpper jag gasen en stund o ger fult så ger den mer effekt igen.

                      Service om 2 veckor så dom kollar upp det då

                      Tack för hjälpen

                      kolla slangarna vid turbon, alltså de som går från kompressorhuset till WG klockan och mellan dessa går även en slang ner till högrafjädertornet. är det mågon spricka i dessa så får du fullt ladd och det låter som det kan ha med detta och göra.

                      ska du byta någon slang så ta ut en liten metallbit som sitter i en av slangarna mellan kompressorhuset och WG klockan. man får alltså skära upp slangen för att få ut denna extremt lilla filur. sen är det bara att trycka i den med en spik eller skruv en bit in i den nya slangen

                      här är en bild

                      #259596
                      Ruben77
                      Deltagare

                        Jag lämnar nog in bilen till subaru eftersom jag har garanti på den.

                        Men tack för tipset o infon ändå.

                        #259585
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Helt otroligt att någon tror att man vill skära upp slangar och trycka i spikar i en nästan ny bil!

                          Läs igen. Det var ett tips hur man gör om man måste byta ut en vaccumslang och flytta över restrictorn till den nya slangen.

                          Kan ju vara bra info för andra också ifall de har samma problem och inte har garanti på bilen.

                          Men så klart, så länge det finns garanti på bilen så ska man låta Subaru göra jobbet. Men kan vara mycket bra att veta lite mer om felet, dels för att korta ner tiden man står utan bil och utifall Subaru gör fel, för det händer ibland. 🙂

                          #259589
                          kleinis
                          Deltagare

                            Läs igen. Det var ett tips hur man gör om man måste byta ut en vaccumslang och flytta över restrictorn till den nya slangen.

                            Kan ju vara bra info för andra också ifall de har samma problem och inte har garanti på bilen.

                            Men så klart, så länge det finns garanti på bilen så ska man låta Subaru göra jobbet. Men kan vara mycket bra att veta lite mer om felet, dels för att korta ner tiden man står utan bil och utifall Subaru gör fel, för det händer ibland. 🙂

                            Skönt att någon förstår vad jag skriver, att kolla så 3 slangar är hela och sitter fast tycker jag msn inte behöver åka till Subaru för :p

                            #259590
                            Sjögren Racing
                            Deltagare

                              Helt otroligt att någon tror att man vill skära upp slangar och trycka i spikar i en nästan ny bil!

                              Hahahahaha, du vet inte hur laddtrycksstyrningen funkar va?

                              #259586
                              Gystompa
                              Deltagare

                                varför då ens kommentera Johan om du inte vet? 😉

                                #259597
                                Ruben77
                                Deltagare

                                  så länge man har garanti på en bil tycker jag inte man skall göra något själv på den, speciellt inte när man har en bil som min som har har fel på det mesta…………

                                  ändå så bra info för andra kanske.

                                  var mest intreserad av ifall felkoden/problemet kan avhjälpa mitt andra problem som är ojämn prestanda.

                                  ibland känns de som jag har en turbo o sedan vid nästa omkörning så känns de som turbon är urkopplad, lite grovt kanske……..

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.