SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lite udda läten i wrx sti -02

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30908
    Strumpa
    Deltagare

      Halloj!

      Hörs ett klonkande ljud när man har i en växel och bara släpper gasen och motorbromsar i lägre hastigheter. Hörs inte varje gång och inte speciellt högt, undrar vad det kan vara.
      Hörs även ibland när man växlar upp i de lägre växlarna, speciellt om man kommer iväg lite ojämnt alltså att bilen ”hugger” fram lite om ni förstår.
      Kan även höras om man har låg till medel gas och svänger hyfsat skarp t.ex. i en rondell.

      Sen är det ett ljud till, det är ett surrande fast ändå ganska dovt. Hörs mest om man sitter på förarsidan(vänsterstyrd). Hörs inte alltid men när det är där så hänger det med motorn och surrar snabbare ju mer man varvar.

      Bonusfråga! Halvljuset är ju alltid påslaget inne i bilen, men om jag stänger av och sätter på den igen när bilen är på så slutar den ena lampan(xenon) fungera, funkar sedan igen om man startar bilen efter ettag.

      Hoppas jag inte förklara allt för dåligt.
      Väldigt tacksam för svar!

      MVH

      EDIT: Öppnade huven och tror jag hittat det surrande ljudet som jag talade om, man hör det alltså inne i bilen när man kör också. Spelade in lite med mobilen här.

      http://www.youtube.com/watch?v=l-dU09ZOgm0

      Som ni hör så är där också ett ”skjutande” ljud som jag inte hört innan.
      Tycker inte surrandet låter som att något slår mot metall riktigt men kan detta vara vevlagrena?

      Har kört 50 mil med bilen så här. Kan tillägga att bilen går som ett skott, jämnt och fint!

      EDIT igen: Kommit fram till att boxer motorer verkar låta så här, kan inte mycket om bilar så blev lite nervös när jag hörde ljudet! Undrar fortfarande om klonkandet och lampan dock!

      #259819
      Strumpa
      Deltagare

        Fortsätter skriva här även fast ingen svarar!

        Bilen startar ibland ganska långsamt, dock alltid på första vriden hittills. Idag efter jag jobbat så hade bilen stått i solen under några timmar och när jag kom ut och skulle starta den så tog det väl en 3-5 sekunder vilket kändes som en evighet nästan!

        Tänkte att jag skulle byta tändstift för att se om det hjälper, vilka är det man ska ha isåfall NGK har jag förstått är bra men exakt vilka?
        Har en Wrx sti -02 2.0 L chippad till 305 hk, 390 nm(enligt TM).

        Är de underifrån man kommer åt att byta tändstiften eller, fattar ju ingenting underhuven!

        #259815
        challe
        Deltagare

          Byter stift gör du uppifrån, dock brukar det va lättare om man bort spolarvätskebehållaren på vänster sidan och luftfiltret på höger för att komma åt bättre.
          Sen behöver du även en förlängare till spärrskaftet eftersom dom sitter en bit in.

          Stiften kommer jag inte ihåg beteckningen på, men sök lite på typ ”byta tändstift” ”vilka tändstift” så kommer du garanter hitta det eftersom detta har varit uppe en miljard gånger typ….. 🙂

          #259816
          Christian S
          Deltagare

            stiften heter NGK PFR7B och byts som sagt uppifrån.

            #259820
            Strumpa
            Deltagare

              Okej tack för svaren! Ska beställa lite grejer till bilen idag så då blir det några sådana också christian 🙂

              Någon som förstår varför bilen startar så långsamt just när den stått i solen??

              #259821
              Strumpa
              Deltagare

                stiften heter NGK PFR7B och byts som sagt uppifrån.

                Dessa borde funka bra va? http://www.ebay.co.uk/itm/Impreza-EJ20-WRX-STI-Turbo-NGK-Platinum-Cold-Spark-Plugs-Set-x4-PFR7B-/141034041727?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d648b17f

                Finns ju även dessa men tror inte man får garanti utanför USA, vet inte hur de är med dom andra, men aa va ska man med garanti till egentligen! 🙂

                #259817
                Christian S
                Deltagare
                  #259822
                  Strumpa
                  Deltagare

                    ja det är sånna.
                    billigare frakt på dessa http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-NGK-Spark-Plugs-PFR7B-for-Subaru-Impreza-Turbo-EJ20-1992-2000-4853-/330685791268?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cfe68bc24

                    Fast dom är ju 1992-2000? står att dom inte passar 2002. Passar ändå kanske?

                    #259818
                    Christian S
                    Deltagare

                      spelar ingen roll, det viktiga är viken motor det är dvs 2 liters motorn, eller snarare vilka toppar det är då man även använder dom om man har ett 2.5 liter short block men kör med 2 liters toppar.

                      #259823
                      Strumpa
                      Deltagare

                        spelar ingen roll, det viktiga är viken motor det är dvs 2 liters motorn, eller snarare vilka toppar det är då man även använder dom om man har ett 2.5 liter short block men kör med 2 liters toppar.

                        Okej, beställer eventuellt några sådana då! Googlade lite igår och kom fram till att de troligtvis inte är dåliga tändstift som gör att bilen är svårstartad. Kunde tydligen ha med insprutet å göra eller att bensinen dunstar eller fel på nån givare, bilen startar rätt segt när den stått i solen nämligen!

                        Vad tror du om det Christian?

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.