SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor bilen går ner o vill dö.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30925
    DrJones
    Deltagare

      Hej alla, har ett konstigt fenomen på min lilla busa, när bilen är varm o har normala tomgångs varv, så kan man inte ligga på 2000varv o uppåt o trampa ner kopplingen för då går bilen så lågt ner på varv så den dör, utan man måste motorbromsa ner den till ca 1500 varv eller mindre,innan man kan koppla, nån som vet vad de kan bero på?
      Tack på förhand/ J

      #259924
      GDB2003
      Deltagare

        Hej alla, har ett konstigt fenomen på min lilla busa, när bilen är varm o har normala tomgångs varv, så kan man inte ligga på 2000varv o uppåt o trampa ner kopplingen för då går bilen så lågt ner på varv så den dör, utan man måste motorbromsa ner den till ca 1500 varv eller mindre,innan man kan koppla, nån som vet vad de kan bero på?
        Tack på förhand/ J

        Snyggt användarnamn kompis! För att göra det ännu kusligare har jag emellanåt (länge sedan nu ta i trä, peppar, peppar)haft ett liknande problem; Jag växlar ned inför ett uppkommande rödljus och varven går så lågt att motorn stannar.

        #259914
        .zip
        Deltagare

          Hej alla, har ett konstigt fenomen på min lilla busa, när bilen är varm o har normala tomgångs varv, så kan man inte ligga på 2000varv o uppåt o trampa ner kopplingen för då går bilen så lågt ner på varv så den dör, utan man måste motorbromsa ner den till ca 1500 varv eller mindre,innan man kan koppla, nån som vet vad de kan bero på?
          Tack på förhand/ J

          Är bilen mappad?

          Skickat från min GT-I9100

          #259927
          Dannesundin
          Deltagare

            Har exakt samma på min Ford Escort, så om du kommer på problemet så rapportera gärna tillbaka!

            #259917
            DrJones
            Deltagare

              De sitter en unichip box i som e mappad, ja.

              #259915
              .zip
              Deltagare

                Inte helt ovanligt fenomen om det blev en ”dålig” mappning. Har du möjlighet att enbart köra på org. ECU?

                Skickat från min GT-I9100

                #259918
                DrJones
                Deltagare

                  Kan ju alltid testa de, annars e de väl bara att mäta tomgångsmotorn o gå vidare med annat skit..

                  #259922
                  emilboylarsson
                  Deltagare

                    Hej alla, har ett konstigt fenomen på min lilla busa, när bilen är varm o har normala tomgångs varv, så kan man inte ligga på 2000varv o uppåt o trampa ner kopplingen för då går bilen så lågt ner på varv så den dör, utan man måste motorbromsa ner den till ca 1500 varv eller mindre,innan man kan koppla, nån som vet vad de kan bero på?
                    Tack på förhand/ J

                    Kör du med öppen eller återcirkulerande dump?
                    Haft liknande problem på min Evo. Det berodde på mina öppna ssq dump innan jag byggde om den till återcirkulerande

                    #259919
                    DrJones
                    Deltagare

                      Ja kör med öppen dump.

                      #259923
                      emilboylarsson
                      Deltagare

                        Ja kör med öppen dump.

                        Har problemet uppkommit nyligen eller har det funnits sedan köp?

                        #259920
                        DrJones
                        Deltagare

                          Har funnits sen ja köpte den, han ja köpte den av sa att den var mapad för o gå högvarv,men låter lite konstigt tycker ja, för när bilen e kall så går de jättebra, ja menar, ja ska väl inte behöva skruva upp tomgången för att den inte ska dö, inte kul o rasa en turbo eller liknande för denna åkomma.

                          #259926
                          Dash
                          Deltagare

                            Han du köpte den av verkar vara lite av en skojjare.

                            Prova rycka tempgivaren/lägga motstånd i serie med den. ECUn tror då att motorn är kall och skickar på lite mer soppa. Funkar det så bör du se över tempgivaren och/eller mappningen.

                            #259916
                            TypeR
                            Deltagare

                              Sounds like a mapping problem matey

                              #259921
                              DrJones
                              Deltagare

                                Ok, tackar för tipsen, har lite o kolla nu o testa.

                                #259925
                                adrenalin
                                Deltagare

                                  Förmodligen för lite bränsle/dålig mapp.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.