› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › "motorn rasad?" Metallklonk från motorn efter hårdkörning.(hammaremotmetall-klonk)
- Detta ämne har 11 svar, 1,115 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av
Dannesundin.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2013 kl. 09:11 #30926
Dannesundin
DeltagareTjenixen. Så hård var inte körningen, körde en sträcka på 4-5km (max max max, snarare 2-3) med uppvärmd motor och ic-sprayen på.
Sen när jag skulle bromsa in så slog det till i bilen, typ som om man bromsar en bil med ojämn bromsverkan, ni vet, slingrar lite höger vänster höger vänster. Iallafall, efter detta så kom ett metalljud, typ som om någon slår med en hammare rakt emot blocket (Vevstakar va?) jag stängde genast av bilen. Efter 2 min hade det bildats en typ 10x10cm pöl med olja, såg ut att vara motorolja. (Spräckt block?)
Det började ryka lite om bilen, så spräckt block låter ju troligt, det med oljan också. Fast oljan rann ner på avgasröret vad jag såg och rök lite. Kom rök i omgångar liksom. Ingen tjock fin rök, utan som om du tänder en tändsticka och släcker den, sån rök fast lite här å där.
Så, har ni någon aning om VART jag ska börja felsöka?
Någon som har en verkstadshandbok till Impreza sti -96? Closed deck block varianten.Alla tips välkomna, även vart man ska vända sig för å köpa nya delar. Kanske scoobynet??
23 augusti, 2013 kl. 10:39 #259929Christian S
Deltagareär väll inte så mycket mer att göra än att lyfta ur motorn och plocka isär den för att se vad som hänt.
23 augusti, 2013 kl. 12:01 #259936Dannesundin
DeltagareJo visst! Men har hört att det krävs specialverktyg för att klyva motorn, men att det går med en gammal domkraft? Om någon vet mer om det kan ni ju skicka länk.. Har tyvärr ingen plats att meka på så bilen står kvar där den rasade igår…
23 augusti, 2013 kl. 18:48 #259931TypeR
DeltagareNo special tools needed matey very simple engine to remove and strip d—0.o—b
24 augusti, 2013 kl. 06:48 #259930kleinis
Deltagarespecialverktyget är nog för att trycka ut kolvbultarna, men det funkar med en tun järn stång. sen är en motorlyft bra att ha också
renovera en motor för några månader sen och det gick på ca 25 tusen
24 augusti, 2013 kl. 08:49 #259937Dannesundin
DeltagareSåna svar gillar jag! 🙂 Tyvärr är polaren borta men nästa helg ska det börja rivas..
OM det är så att blocket är kört, tror ni att det gör någon skillnad för SBP om jag kör med ODB eller CDB? Körde med CDB då det är en RA..
25 tusen, renoverade du den eller firma?
Det är alltså en 2liters GC8 vi snackar om!
24 augusti, 2013 kl. 09:49 #259932TypeR
Deltagaredepends on what Power your going to be running odb some people are running mid 500s with but tbh id go cdb from mid 400s to be on the safe side d—0.o—b
your better of to go 2.1 as it needs renovating anyway, will give you a lot large safer Power option even if your going to run standard Power 🙂
24 augusti, 2013 kl. 14:00 #259935Dannesundin
Deltagaredepends on what Power your going to be running odb some people are running mid 500s with but tbh id go cdb from mid 400s to be on the safe side d—0.o—b
your better of to go 2.1 as it needs renovating anyway, will give you a lot large safer Power option even if your going to run standard Power 🙂
I might aswell answer you in English d—0.o—b
Yes, My hope is to get her to about 500 in the future, so you think it would be wise to invest already? I am also thinking about, while I already renovate, if I should go with better forged pistons and crankshafts? Does the price differ alot?
24 augusti, 2013 kl. 15:47 #259933TypeR
Deltagared—0.o—b
I understand Swedish just never got round to writting it 😮
Your looking at around 20k ish for a 2.1 kit with crank pistons rods etc etc which will cover 500 easily, don’t forget that your going to need to upgrade your ecu as well from standard.
Gearbox/clutch is going to need upgrading as we’ll or you will be stripping gears.
Brakes, running gear etc etc, there’s a lot that will need to be done so be prepared to spend some money/ time 😉
Have a real think about what your going to use the car for before you buy stuff that isn’t correct for your use d—0.o—b24 augusti, 2013 kl. 16:39 #259928Turbovin
DeltagareVi pratar iaf 100k+ för att få ut hållbara 500+ hästar ur en Impreza GC8 om vi börjar från scratch. 6-petad STI-låda, koppling och turbo är ju 50-60k bara det. Sen ska du ha i ordning motor, spridare, sprut m.m.
24 augusti, 2013 kl. 19:07 #259934TypeR
DeltagareYou can get a 6speed for a couple of k in England if that’s the way he was going to go, might as well grab a 2.5 if so for around the same price which will give him 500 easy enough power delivery will be different from a 2.1 and a upgraded 5 speed
25 augusti, 2013 kl. 07:27 #259938Dannesundin
DeltagareNejnej, jag ser det hela som ett långtidsprojekt, självklart kommer jag inte mata på med 500 häst innan hela drivlinan klarar det, dock känns det mer värt att skaffa ordentliga stakar & kolvar innan kanske? Så att man har den delen redan avklarad – sen sparar man pengar för resten!
Har redan fått ett erbjudande från ”en här på forumet” om en 2.5L, och det verkar intressant! 🙂
Hur är det med imprezadelar i Lithauen ? Har nämligen en polares släkt som bor där nere, och de brukar plocka hem billiga jänkedelar iallafall..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.