› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta kylvätska
- Detta ämne har 10 svar, 1,272 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av
Dash.
-
FörfattareInlägg
-
25 augusti, 2013 kl. 11:10 #30937
clasen
DeltagareSka ge mig på att byta kylvätska, glykol or whatever you want to name it 😉 Fått fatt i peak performance glykol som jag fått rekommenderat här på forumet.
Nu till frågan, hur ska man tömma? Bara lossa nedre slangen på kylaren eller finns det någon annan metodik?
Och sen, hur/ var ska man fylla och hur ska det luftas sedan?
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67449&highlight=glykol
Hittade den tråden, är den luftningsprocessen aktuell på min sti -07?
26 augusti, 2013 kl. 10:39 #259996GDB2003
DeltagareEnklast om du sätter bilen på pallbockar så du får plats med ett uppsamlingskärl undertill. Jag har kört ungefär så här:
1. Ta av insuget så att du kommer åt kranen på kylaren ovanifrån.
2. Öppna kranen (svår att se och att komma åt -prova ovanifrån, därefter underifrån). Öppna den så mkt det går utan att kranen ramlar av.
3. Placera kärl undertill.
4. Öppna locket på kärlet närmast turbon (det bör nu börja rinna i kärlet)
5. Öppna locket på kylaren (vänta tills nivån i kärl vid turbon sjunkit)
6. Låt det rinna ut.
7. Under tiden kan du plocka av expansionskärlet och tömma / göra rent.FYLL
8. Stäng kranen
9. Fyll på vid kylaren först ända upp och stäng.
10. Fyll expansionskärlet till nivå F
11. Fyll på vid kärlet närmast turbo (fyll långsamt)
12. Starta bilen en kort stund (ett par sekunder) med locket ovan av.
13. Fyll på mer vätska…
14. Repetera 12-13 ett par gånger.
15. ”Kör” bilen tills fäktarna sparkar igång.
16. Fyll på…
17. På med locket och ”kör” bilen en längre stund. Håll koll på motortempen. 18. Fyll på ytterligare vid behov…26 augusti, 2013 kl. 14:36 #259993matte555
Deltagarenär du varmkör bör du ha full kupevärme också så vattnet kan cirkulera i värmepaketet
26 augusti, 2013 kl. 17:37 #259999clasen
DeltagareSkitbra, tusen tack för svar! Då ska jag ge mig på uppdraget imorrn 😉
27 augusti, 2013 kl. 15:13 #260000clasen
DeltagareBytt vätskan nu. Allt gick finfint.
Dock gick det inte att lufta något. Fyllde upp kärlet vid turbon, startade en kortis och nivån sjönk ytterst lite. Testade att starta igen och då ökade nivån istället och rann över en skvätt. Så slängde på locket och varmkörde, temp okej, motorn sög i sig liite ur expansionskärlet. Tog en sväng, fläktarna gick när jag kom tillbaka och ställde bilen. Nivån oförändrad. Plockade av locket på övre kärlet senare men det var fullt, rann över då också.
27 augusti, 2013 kl. 18:14 #259995TypeR
DeltagareKeep an eye on it over the next few days d—0.o—b
27 augusti, 2013 kl. 18:19 #259997Dash
DeltagareBrukar fylla upp, sedan drar jag igång bilen med full värme och håller 2-3k varv medans expansionskärlet är öppet, låter bilen stå med det varvet i 4-5 minuter. Slår sedan av bilen, fyller upp expansionskärlet och sätter på locket. Sedan kör jag tills det är dags för nästa.
27 augusti, 2013 kl. 21:11 #260001clasen
DeltagareKeep an eye on it over the next few days d—0.o—b
Will do!
It seemed very stable, temperature didn’t change at all when engine got warm. But we’ll see
28 augusti, 2013 kl. 13:43 #260002clasen
DeltagareÖppnade locket på övre kärlet i morse och de gick i en halvliter kanske
7 september, 2013 kl. 12:37 #259994t1hero
DeltagareJag får bara ur 4-5l (ännu mindre innan jag ställde bilen så att kranen är lägsta punkten)
Något tips? Byter färg på kylvätskan så jag vill verkligen få ur allt. Plan B är att jag byter vatten ett par gånger till med lite tomgångskörning imellan och har i 4,5l glykol + så mycket destvatten som får plats (och antar att resten av vattnet i systemet då är vatten).
EDIT: Om man inte är så ivrig så droppar det ut en liter eller två till. Jag fick i nästan 7liter så lite vatten var det kvar men inte mycket.
7 september, 2013 kl. 18:37 #259998Dash
DeltagareFör snabbtömning:
Lossa nedre kylarslangen och släpp termostaten öppna sedan locket till både påfyllning och expansionskammare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.