På senaste banträffen mätte jag oljan och det var intet på stickan. Som tur var så hade träfforganisatörens sponsor Motul till specialpris och jag pytsade i samanlagt två liter innan det närmade sig vettig nivå på stickan.
Idag provade jag igen innan jag skulle åka iväg och nu är det två liter för mycket olja i systemet.
Kan oljan ha smiskats runt så mycket av banåkandet att det ”hängde två liter i taket”?
If you measured straight after a run then it can sometimes be stored in the heads, what baffle if any do you have in the sump, is it modified pump or standard
If you measured straight after a run then it can sometimes be stored in the heads, what baffle if any do you have in the sump, is it modified pump or standard
Oöppnad motor.
Skall jag försöka tömma ur ett par liter eller klarar jag mig från motorexplosion ändå?
Nivån ska kollas när motorn är kall om man har våtsump, sen sugs mycket av oljan upp i motorn som TypeR skrev. Det tar ganska lång tid innan det rinner tillbaka igen.
Torrsump däremot, då ska nivån kollas med motor igång och hela köret 😉
2 liter olja för mycket är väldigt mycket för mycket.. Undvik körning och häll ut det överflödiga. Som tidigare skrivit så kollar man alltid oljan när den är kall. Kolla oljan på morgonen när den fått stå över natten.