SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Lite frågor angående STI

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30976
    ArvidE
    Deltagare

      Detta kanske går att läsa i nån annan tråd, men har inte hittat 🙂

      Går i tankarna att skaffa en STI, är mest sugen på en Hawkeye PSE( 06-07 )
      Men då kommer den vanliga fråga om motorn, är den så ”dålig” som de skrivs om ? Borde man köra med den original eller håller den för ett Steg 1 trimning till 360hp ? Eller borde man inrikta sig på de äldre årsmodellerna ( 03-05 ) om man vill åka med lite mer pulver än original ? Nått problem med fyrhjulsdriften som man ska va uppmärksam på ? Fyll gärna på med lite information som kan vara bra att veta! 🙂

      #260268
      Christian S
      Deltagare

        va det du som frågade samma sak här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278031&p=2 ?
        kopierar svaret därifrån

        problemet med 2,5 liters motorerna är ringlandet (den delen av kolven som är imellan kolvringarna) och dom kan paja när som hellst, även om bilen är helt original så om man vill att det ska hålla så ska man i alla fall stoppa i riktiga kolvar.
        stakarna är inga problem, går att köra med en bit över 400Hk innan dom ger sig.

        #260272
        ArvidE
        Deltagare

          Aa de var jag 🙂 Lika bra att fråga på olika forum 🙂

          va det du som frågade samma sak här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278031&p=2 ?
          kopierar svaret därifrån

          #260277
          Takacs
          Deltagare

            http://www.blocket.se/malmo/Subaru_impreza_wrx_sti_Type_UK_03a_47014131.htm?ma=1

            har den till salu billigt kanske ännu billigare vid snabb affär måste bli av med den pga av barn =(

            #260278
            997GT3
            Deltagare

              Folk i USA har kört större turbo och ca 400hk med original botten i 6-7000 mil utan problem. Jag skulle nog säga att det egentliga problemet inte ligger i kolvarna utan mappningen. Sen är väl inte kolvarna i EJ257 dom allra bästa heller, men man kan nog klara sig längre än man tror med en ordentlig mapp, och självklart köra med insidan av huvudet.

              #260273
              ArvidE
              Deltagare

                Tyvärr så lockar inte högerstyrt så mycket!

                http://www.blocket.se/malmo/Subaru_impreza_wrx_sti_Type_UK_03a_47014131.htm?ma=1

                har den till salu billigt kanske ännu billigare vid snabb affär måste bli av med den pga av barn =(

                #260274
                ArvidE
                Deltagare

                  Okej, ja de får nog bli en 06-07a, jag tycker ju dom är absolut snyggast så! Alla bilar kan ju gå sönder, och om den nu skulle göra de så får man väl bita i de sura äpplet 🙂 Måste bara hitta nån lämplig förrst! Du är nöjd med din ? Kamremen byts först vid 10.500 eller har jag läst fel ?

                  Folk i USA har kört större turbo och ca 400hk med original botten i 6-7000 mil utan problem. Jag skulle nog säga att det egentliga problemet inte ligger i kolvarna utan mappningen. Sen är väl inte kolvarna i EJ257 dom allra bästa heller, men man kan nog klara sig längre än man tror med en ordentlig mapp, och självklart köra med insidan av huvudet.

                  #260269
                  Christian S
                  Deltagare

                    Folk i USA har kört större turbo och ca 400hk med original botten i 6-7000 mil utan problem. Jag skulle nog säga att det egentliga problemet inte ligger i kolvarna utan mappningen. Sen är väl inte kolvarna i EJ257 dom allra bästa heller, men man kan nog klara sig längre än man tror med en ordentlig mapp, och självklart köra med insidan av huvudet.

                    det kan säkert hända men om bilen är helt original så lär det nog inte bero mappningen 😉 och det är väll inte på alla som det ger sig imellan kolvringarna utan endel börjar ju dra rätt mycket olja istället och det är därför dom får byta motor.

                    motorn i min är oöppnad och jag plockar ca 400Hk, visserligen ur en 2 litare så visst håller det för rätt bra med effekt orginal.

                    #260279
                    997GT3
                    Deltagare

                      det kan säkert hända men om bilen är helt original så lär det nog inte bero mappningen 😉 och det är väll inte på alla som det ger sig imellan kolvringarna utan endel börjar ju dra rätt mycket olja istället och det är därför dom får byta motor.

                      motorn i min är oöppnad och jag plockar ca 400Hk, visserligen ur en 2 litare så visst håller det för rätt bra med effekt orginal.

                      Det är just originalmappen som är problemet enligt många, är inte så djupt insatt i detta men bilen går snålt under vissa förhållanden. Finns säkert någon som kan fylla på med mer om detta 🙂

                      Jag är nöjd med min 06a, inga problem än så länge men det kan vända fort 😀

                      #260276
                      Igge
                      Deltagare

                        Var det inte 08orna som hade problem med originalmappningen?

                        Eller minns jag totalt fel?

                        #260270
                        Christian S
                        Deltagare

                          Var det inte 08orna som hade problem med originalmappningen?

                          Eller minns jag totalt fel?

                          jo men det finns/fanns en uppdatering för det.

                          #260280
                          997GT3
                          Deltagare

                            Var det inte 08orna som hade problem med originalmappningen?

                            Eller minns jag totalt fel?

                            Även 06-07 samt senare än 08 har problem med detta, enligt folket på iwsti och Nasioc iaf.

                            #260281
                            clasen
                            Deltagare

                              Klart du ska ha en hawkeye.

                              Tycker som dig att dom är absolut snyggast, och köpte mig givetvis en sådan själv. Fick tag på en som fått motorras redan med renoverad smidd botten dessutom…

                              http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94816 Kanske kan spä på köpsuget lite 😉

                              #260271
                              Christian S
                              Deltagare

                                här kan ni läsa om motorras på en STI 08 http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=91156
                                här kan ni läsa lite om 2,5 liters motorn http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=74040

                                #260275
                                ArvidE
                                Deltagare

                                  Tack! Verkar ju dock va lite delade meningar om 2.5L motorn 🙂

                                  här kan ni läsa om motorras på en STI 08 http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=91156
                                  här kan ni läsa lite om 2,5 liters motorn http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=74040

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.