Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31001
    apache54
    Deltagare

      om denna tråd ligger fel ber jag om ursäkt men mitt problem är val av nya r-däck då mina fulda rsr tydligen inte klarade ett väldigt hårt banpass vad ska man välja? Jag har sneglat på yokohama advan neova och indy sport tr som budgetalternativ nu är frågan vad tycker nii ska sitta på orginalfälgarna på min sti-04?

      Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

      #260400
      Christian S
      Deltagare

        dom allra flesta kör väll med Toyo 888 eller Kumho V70A / ECSTA V700

        #260397
        apache54
        Deltagare

          Oktackar men ingen som har erfarenhet av de jag nämnde?

          Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

          #260399
          Koffe
          Keymaster

            Advan Neova verkar vara ett mer sportbetonat gatdäck, eller vad vissa kallar “semi R-däck”. Passar säkert fint för lite inspirerad körning på gatan men jag tror inte det klarar “ett väldigt hårt banpass” som du uttrycker det.
            Detsamma gäller med största sannolikhet även Indy sport TR som, vad jag förstår, är ett asfaltsrallydäck?

            Lägg lite pengar på riktiga R-däck på en gång, det blir nog billigare i längden =)

            //Koffe

            #260401
            Daniel666
            Deltagare

              Det som är med Toyo 888 är väl att dom flesta har problem med att dom överhettar.
              Dock kan jag tillägga att jag föredrar dom framför kumho ändå.

              #260398
              apache54
              Deltagare

                ok tack wå mycket för sy punkter o konstruktiv kritik 😉 ska iväg till min däckhandlare idag o diskutera vad det blir

                Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

                #260402
                Vince
                Keymaster

                  Som Christian skev så kör de flest på Toyo 888 eller Kuhmo.
                  Toyo 888’s fördel är att de får grepp direkt även kalla samt funkar hyfsat på blöt. Nackdel är att de överhettar om man pressar för många högtempo varv. Jag gillar dem ändå (men jag kör iofs som en kärring :o)
                  Har inte testat kumho själv med de ska vara lite bättre m.a.p. överhetning och även ha bättre grepp när de är varma men de just måste vara varma för att funka.
                  M.a.o. på bana så kanske man bör satsa på Kumho men ska du köra kortare konbanor så är nog toyona bättre.

                  #260404
                  t1hero
                  Deltagare

                    Jag kör 888 225/45zr17 GG, fungerar mycket bra men slits snabbt, nästan helt slut nu efter 4 banträffar (80-120 varv runt mantorp kanske, räknar inte). Får litet toyoveck fram, borde ha mer negativ camber. Har kört väldigt få mil på gata med dem. Inget problem med överhettning däremot är de lite känsliga på lufttryck.
                    Jag tror att det blir 235or nästa sommar, och kanske ställbara toppmonteringar)

                    #260407
                    Diskret
                    Deltagare

                      en sak kan jag säga, Toyo888 fungerar inte från början, måste värmas upp minst ett varv innan man ens vågar prova köra hårt..
                      har även kört på YokohamaA048, dom är riktigt bra även dom!

                      #260403
                      TomK
                      Deltagare

                        en sak kan jag säga, Toyo888 fungerar inte från början, måste värmas upp minst ett varv innan man ens vågar prova köra hårt..
                        har även kört på YokohamaA048, dom är riktigt bra även dom!

                        Tycker man kan gå ut rätt hårt direkt på 888 men blir bättre efter nått varv men överhettade efter 6-7 varv.

                        #260406
                        Igge
                        Deltagare

                          Nu vet jag inte hur det är med r däck till bilar
                          Men till hojar pratas det om att kör man ut hårt med dom innan de är kalla så slits de onödigt hårt även om de greppar tillräckligt.

                          #260405
                          t1hero
                          Deltagare

                            Nu vet jag inte hur det är med r däck till bilar
                            Men till hojar pratas det om att kör man ut hårt med dom innan de är kalla så slits de onödigt hårt även om de greppar tillräckligt.

                            Det skulle förklara mitt slitage. De är rätt svajjiga innan de fått upp lufttrycket men det är kanske 1,5varv första passet, och kanske ett varv efter lunchavbrott annars hinner luften inte svalna mellan passen, men däcken svalnar en hel del. Hinner max med 7 snabbar varv på ett pass så de hinner inte bli för varma.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.