SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Open block fråga

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31043
    P E
    Deltagare

      Är det ngn som VET eller har egen erfarenhet hur mycket ett EJ20 open block håller för??
      Med riktiga stakar och kolvar och lager. Och ett VF36 agg.
      Skulle det hålla för 290 hk 550nm 1,7 bar t ex??
      Och ja jag vet att cdb lr scdb är bättre och det har jag. Jag skulle bara vilja veta vad ett open block skulle kunna hålla för!!
      Vh Peter

      #260585
      TypeR
      Deltagare

        Not sure on the vf36 but i beleve High 400s are achievable With the right internals, you might want to check out the leader board at snet d—0.o—b

        #260581
        kleinis
        Deltagare

          Kör vf36 med 1,3 bar kört 1,6 med då laddtryckstyrningen sluta vid 1,3 hade jag 255 rwhp och 322nm detta i ett odb och det håller fortfarande , vf 36an är till salu om du är sugen nya oljepackningar är det i också 😉

          #260572
          P E
          Deltagare

            Tackar för lite erfarenheter som ni har.
            Tilläggas kan också att ev motorn skall köras med 32 mm restriktor.
            Tanken man får är att det oftas i sammanhang ska vara lite ”överdrivet” ffa i rallysammanhang.
            Det jag tänker på är att iom med att vi har restriktor ska det då vara nödvändigt med ett cdb egentligen?
            Max hk blir 280-290, max vrid 500-550nm

            Kleinis: pm:a pris på vf agg. Förvisso så har jag extra turbo. Men jag har några som är ev intresserad!!

            #260576
            TomK
            Deltagare

              Det är inte hk som knäcker blocken det är cylinder trycket.
              Börjar man komma upp mot 2bar så har cylindrarna en tendens att bli lite deformerade och 1,7bar är ganska mycket.
              Har du ett SCDB så använd det, synd om dina kolvar och stakar skadas i onödan.

              #260573
              P E
              Deltagare

                Japp, jag vet att det är cylindertrycket som tar stryk för blocket.
                Men om vi säger så här, hur mycket laddtryck har ni kört med som mest, med open deck???
                Mvh Peter

                #260586
                TypeR
                Deltagare

                  You’d be better of dropping a email to people that build and race/ rally these engines for a living like
                  Paul at finch motorsport
                  David at api
                  Kev at scooby clinic
                  Paul at zen
                  etc

                  They are a friendly bunch and will give you a straight answer with years of experience behind it d—0.o—b

                  #260582
                  Gyver
                  Deltagare

                    Har läst att gränsen brukar gå vid 1,7 bar på open deck block.

                    #260570
                    Turbovin
                    Deltagare

                      De pallar säkert 500 hk på gatan med smitt innehåll men i rallyskogen vette tusan om jag skulle lita på ett sånt block i längden. Merkostnaden till ett tomt SCDB kan inte vara så stor.

                      #260590
                      Sjögren Racing
                      Deltagare

                        De pallar säkert 500 hk på gatan med smitt innehåll men i rallyskogen vette tusan om jag skulle lita på ett sånt block i längden. Merkostnaden till ett tomt SCDB kan inte vara så stor.

                        Hur mkt starkare är ett SCDB än ett ODB?

                        #260583
                        Gyver
                        Deltagare

                          Hur mkt starkare är ett SCDB än ett ODB?

                          Hur långt är ett snöre? 😉 Snackar vi konkreta siffror på när det börjar formförändras sinsemellan dem två så tror jag med stor övertygelse att ingen kan ge något konkret svar.

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          #260587
                          TypeR
                          Deltagare

                            It’s not the block that fails but the internals simple as, the better internals you buy the stronger the engine the original gobstopper was a 2.0 block and that had a little bit of power 😀

                            #260577
                            TomK
                            Deltagare

                              It’s not the block that fails but the internals simple as, the better internals you buy the stronger the engine the original gobstopper was a 2.0 block and that had a little bit of power 😀

                              Klart det är blocket som går sönder.
                              Han ska stoppa i smidda kolvar och stakar men då är det blocket som är den svaga länken om han väljer ett ODB. Gobstoppern har ett CDB och då går det bra att ladda 2+bar!

                              #260574
                              P E
                              Deltagare

                                Hur långt är ett snöre? 😉 Snackar vi konkreta siffror på när det börjar formförändras sinsemellan dem två så tror jag med stor övertygelse att ingen kan ge något konkret svar.

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Det var det jag var nyfiken på, om ngn egentligen VET hur mycket ett open block, klarar av

                                #260578
                                TomK
                                Deltagare

                                  Det var det jag var nyfiken på, om ngn egentligen VET hur mycket ett open block, klarar av

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.