Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31058
    Fladric
    Deltagare

      Hejsan!

      Min kompis köpte en Legacy Turbo för ca ett år sedan för att ha som vinterbil. Den var lite orolig vid gaspådrag och “tvekade” och tappade effekt vid fullgas. I dagsläget har vi bytt ut i princip allt som jag kan komma på men lika förbannat går inte biljäveln som den ska! :p Tänkte höra med er om ni kan sätta nytt ljus i denna fråga…
      Det vi bytt är:

      Bränslefilter (2 gånger, båda gångerna nya)
      Bränslepump (3 olika, nu sitter en ny Biltemapump, den största)
      Tändspolar (Biltemas högeffektsspolar, 4st, med Biltemas silicontändkablar)
      MAF (3 olika, alla fungerande i min Legacy)
      Tändstift (2 olika uppsättningar, senaste från min fungerande Legacy)
      Tändhjärna/-modul/-förstärkare (Från min Legacy)
      Nya spridare (Bytte hela railen på båda sidor)

      Nu går bilen klockrent till ~3500 varv då den får fullt ladd. Då börjar den missa, tappa effekt, får tillbaka effekt, tappar igen (lite som fuelcut fast inte lika aggresivt).

      Någon vänlig själ som har en idè? 🙂

      #260644
      Dobrow
      Deltagare

        Tänkte om ni har ” läck sökt” dvs om den drar tjuvluft .

        Tex om den har i närheten av turbon något läckage så kan den misstända när turbon laddar.

        Hade en SAAB på jobbet som ett tryckrör va liten glipa på och den va normal tills man gasade och den börja ladda.

        Antingen om ni kan komma över en rök maskin alt läcksök med brakeleen .

        Ha motorn igång och spruta på diverse ställen . Om varvtalet ökar vet du att det läcker någonstans men som sagt att röka systemet är mycket enklare.

        #260643
        epoxxy
        Deltagare

          Kolla även en så enkel sak som slangen till laddtrycksmätaren om du har sån.

          Min GT hade mycket spännande för sig till jag bytte den slangen. Det gamla var riktigt torr

          #260637
          Fladric
          Deltagare

            @Dobrow:
            Vi har kollat men skadar ju inte att kolla igen! Men den går så himla fint och jämnt på tomgång och under 3500 rpm, motorn vibrerar knappt något alls på tomgång! Så det känns inte som ett läkage 🙂

            @epoxxy:
            Det finns ingen laddtryckmätare, bilen är så original som det går! 🙂

            #260645
            Dobrow
            Deltagare

              @Dobrow:
              Vi har kollat men skadar ju inte att kolla igen! Men den går så himla fint och jämnt på tomgång och under 3500 rpm, motorn vibrerar knappt något alls på tomgång! Så det känns inte som ett läkage 🙂

              @epoxxy:
              Det finns ingen laddtryckmätare, bilen är så original som det går! 🙂

              Som jag sa . Saaben vi hade gick hur fint som helst inga misständningar vid logg sen när man gasa så turbon gick in vart det flipper spel på loggen och plötsligt var det 200 misständningar.

              Dock behöver det inte va samma men skadar inte = )

              #260638
              Fladric
              Deltagare

                Okej, då ska vi kolla det!

                Fler idéer mottages gärna! 🙂

                #260634
                Timzzon
                Deltagare

                  Prova o gör en sensor check. Finns två kablar ovanför pedalerna som man kopplar ihop 🙂

                  #260639
                  Fladric
                  Deltagare

                    Kollat koderna men det var ett tag sen nu! Ska kolla igen 🙂

                    #260640
                    Fladric
                    Deltagare

                      Har äntligen hittat felet efter lite funderingar!
                      Bytte till mina originalspolar och då helt plötsligt gick den som en klocka!
                      Så antar att biltemaspolarna har för lång dwell-time och därför hinner de inte laddas tillräckligt när man får laddtryck vilket gör att gnistan släcks ut 🙂

                      Så nån som har en idé på några bra och billiga spolar som kanske funkar bättre? Har funderat på om några VAG-spolar kanske funkar? 🙂

                      #260635
                      Timzzon
                      Deltagare

                        http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=1144&cat=96&sub=97&sec=144&var=35&dc=0&gen=&searchKey=
                        Som hittat 😉 Tror dock inte man kommer undan billigare än så tyvärr..

                        #260641
                        Fladric
                        Deltagare

                          Haha ja, billigt värre! 😉
                          Nog ska det gå att hitta några spolar som funkar tycker jag! I Australien kör de med några som heter Bosch HEC716 men de är dyra här så inte värt det. Får forska vidare! 🙂

                          #260642
                          hedberg____
                          Deltagare

                            när ja börja läsa tråden tänkte ja säga att de måste vara tändstift eller spolar för en polare hade samma problem men där var de stiften och en spole han hade fått fel stift av subaru firman hade fått till en sugmotor

                            #260636
                            Fladric
                            Deltagare

                              Jo precis! Jag var helsäker på att det var spolarna också men eftersom vi bytte till nya och felet fortfarande var kvar så blev jag osäker! Men det visade sig ju att det var felet ändå 🙂

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.