› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › APEXI Digital AVC-R Boost Controller
- Detta ämne har 6 svar, 1,070 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
RXY430.
-
FörfattareInlägg
-
26 september, 2005 kl. 19:22 #3107
RXY430
DeltagareFår hem min AVC-R på fredag-lördag och jag är lite småsugen på att installera den. Har sett några små notiser om den här på forumet så jag tänkte att någon/några har säkert satt in en sådan så någon borde kunna komma med tips eller liknande.
Köpte den för att stabilisera turbotrycket för det kommande bytet av downpipen. Skall med andra ord inte tokladda eller något sådant (Inte än iaf 😀 )
Får även en bredbandslambda som skall monteras i den kommande downpipen.
För mer info:
http://www.apexi-usa.com/product_electronics_detail.asp?id=200&pageNum=126 september, 2005 kl. 19:26 #56646SecretAgentMan
DeltagareHuga…seriöst värre enbart för att stabilisera trycket efter downpipebyte. 😮
Jag har den i min bil – lite fipplig installation är det (du skall ge dig på kablaget vid ecu:n, lödning och krympslang står på schemat).
Sedan skall det ställas in… 😀 Fördelen med den är att det går att justera laddtryckets karaktär beroende på växel.Men den är kanon när det väl är grejat.
/J
26 september, 2005 kl. 19:53 #56649RXY430
DeltagareDu svarade snabbare än jag skrev frågan tror jag. (Antar att vissa gamla rävar nästan bor på forumet 😛 )
Visst kommer det laddas mera men det är inte det som är huvudsyftet just nu. Men tänkte att man kunde börja i rätt ände och köpa riktiga grejer från början. Liter inte riktigt på dawsen och sånna saker iochmed olika luft tryck och olika temperaturer. Samt att har man ändå lagt lite pengar på en j*vligt rolig och bra bil så känns det inte farligt att spendera lite till på saker som förhoppningsvis håller kvaliten på samma nivå.
Om du är riktigt snäll SAM så vore det sjysst om jag fick lite tips av dig om vilka grundinställningar som funkar bra på avc-r’en
Det är inte så att du eller någon annan har några fina bilder eller liknande på installationen??
26 september, 2005 kl. 20:01 #56647SecretAgentMan
DeltagareVisst kan jag hjälpa dig genom installationen, men lite klassisk RTFM och gedigen lödning står på schemat.
Noggrannhet är en dygd, speciellt när du pillar på tåtarna runt ecu:n.
Jag tog inga bilder när jag installerade min, sorry.
/J
29 september, 2005 kl. 12:59 #56650RXY430
DeltagareOm jag ställer in laddtrycket på 1.15 bar, verkar som om de flesta med dawes gör det och det verkar ju vara ett fungernade laddtryck. Vad rekomenderar ni att jag ställer in duty’n på. Det är en GT99 med orginalturbo och med en katt kvar än så länge.
Eller om någon har nått vettigt förslag på hur man skall ställa in den på bästa sättet. Eftersom man kan ställa olika laddtryck på olika växlar så kanske man kan spara lite på dreven i lådan?
Är ledningschemat från apexi över imprezan helt korrekt, jag har kollat på det över ecu anslutningarna dock så stog det fram till årsmodell 98. Är det samma anslutningar på 99’an??
Här finns ledningschemat http://www.apexi-usa.com/pdf/technicalDocumentation/200.pdf29 september, 2005 kl. 13:20 #56648SecretAgentMan
Deltagare98:an har inte samma-lika, ett hett tips är att kika i pdf-manualen från Link -> http://www.link-electro.co.nz/pdfs/PossumLink/v5.pdf – där har du kopplingsschemat, tänk på att du kikar på kontakten från ”kontaktsidan” i den manualen (inte från sladdarna)…annars blir det väldigt spegelvänt och fel. 😉
Du vet ju vad du är ute efter för tåtar – leta rätt på motsvarande – voila’!
Löd, krympslang – det är hur viktigt som helst att du gör detta noga.
Ang. inställningar finns det inga givna självklara värden, det är trial&error som gäller, NE-punkterna är viktiga att sätta lite vettigt med….det handlar mycket om RTFM, och lite allmänt funderande.
Det är enklare om du börjar installera först, och testar lite försiktigt så tar vi det därifrån.
/J
1 oktober, 2005 kl. 20:20 #56651RXY430
DeltagareInstallationen av elektroniken är inga problem. Men jag kunde inte hitta något schema över själva regleringen av wastegaten. Tanken är den att byta ut T-korset mellan kompressorhuset och wastegaten på turbon med avc-r regleringsventilen, är det korrekt eller är det helt åt skogen fel. Om det är rätt att göra så, skall man plugga den slangen som blir ”över” eller vad gör man med den??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.