SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Nybliven ägare till gt kombi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31136
    Hyena
    Deltagare

      Hej! Tänkte välkomna mig själv till detta forum som nybliven subaruägare. Köpte mig en vinröd GT-kombi född 2000 med 19000 mil på mätarn. Min tanke med denna är att ha den så länge det går och så sakteliga putsa upp den till en oklanderligt välhållen originalbil till det yttre. Under ytan får vi se vad som händer. Mitt första uppdrag är att byta skivor och belägg fram eftersom de sjunger på sista versen. Förmodligen blir det jrms lösning med DBA street series och hawk hps belägg. sedan kommer det nog bli till att uppgradera väghållningen då jag tycker den svajar lite. men jag kommer nog ha många frågor eftersom jag inte är mekaniker till yrket. så jag hoppas på ett hjälpsamt forum
      Mvh

      #261000
      Igge
      Deltagare

        Välkommen och grattis till nyförvärvet! 🙂

        #261011
        Hyena
        Deltagare

          Tackar igge vi kan ju börja med att fråga om det är ett vanligt problem med eventuellt läckande olja ner poå lamellerna eller om det kan vara s¨å att jag måste byta kopplingen .

          #260999
          Igge
          Deltagare

            Jag råkade ut för en dålig vevaxeltätning som resulterade i oljemarinerad koppling på min 99
            Så det förekommer åtminstone

            #261010
            Hyena
            Deltagare

              jaha då får man väl anta att detta är problemet .. kan man köra så utan risk eller måste man fixa det?.. Är det et stort jobb att åtgärda? om verkstan ska få ta det kan man passa på och ta någon annat i samma veva när man ändå är inne o gräver?

              #260998
              Igge
              Deltagare

                Jag hade problem med oljeläckage från fler håll så jag behövde hålla ett öga på oljenivån. Sedan byttes alla läckande tätningar och även koppling och lite annat så jag vet inte vad som händer om man kör så länge.

                Men om jag får gissa är det väl inte farligare än att kopplingen börjar hugga eller slira.

                Det är väl ett ganska stort jobb att byta bakre vevaxeltätningen då växellådan måste kopplas bort från motorn så jag passade på att byta koppling, urtrampningslager och tryckplatta när det ändå var isär.

                #261009
                Hyena
                Deltagare

                  Tack för detta då kommer nästa fråga ska man ta en värre koppling då eller frestar man på lådan för mycket då?

                  #261002
                  Dash
                  Deltagare

                    Ska du ändå byta och har planer att ta ut lite mer effekt i framtiden kan det vara värt att satsa på en med organiska lameller. Sedan bör man ta det lite lugnt med räcerstarter, GT-lådan är inte det mest skottsäkra i Subaruväg…

                    #261008
                    Hyena
                    Deltagare

                      Ska du ändå byta och har planer att ta ut lite mer effekt i framtiden kan det vara värt att satsa på en med organiska lameller. Sedan bör man ta det lite lugnt med räcerstarter, GT-lådan är inte det mest skottsäkra i Subaruväg…

                      vad jag har fattat så verkar det fruktansvärt dyrt att få dit en värre låda. Nu har jag inte tänkt göra några racestarter men skulle ju känna mig tryuggare om jag viste att lådan levde ett tag. kan man inte slänga på nån gammal hållbar låda från nån annan bil eller ställer fyrhjulsdriften till det ?

                      #260997
                      Igge
                      Deltagare

                        vad jag har fattat så verkar det fruktansvärt dyrt att få dit en värre låda. Nu har jag inte tänkt göra några racestarter men skulle ju känna mig tryuggare om jag viste att lådan levde ett tag. kan man inte slänga på nån gammal hållbar låda från nån annan bil eller ställer fyrhjulsdriften till det ?

                        Center- och framdiff sitter i växellådan varför det är svårt att byta till en låda från någon annan bil

                        #260994
                        Surbarbro
                        Deltagare

                          Hej du och ett bra val av bil.
                          Välkommen till klubben.
                          Se nu till och bli medlem också. ( Jag kan inte se om du redan är det)
                          Ju fler vi blir. så kan vi göra mer. 🙂
                          Hur som helst, se till att du kommer med på en träff. Då får du ju se hur kul vi har det.

                          #260995
                          Markus
                          Deltagare

                            Tack för detta då kommer nästa fråga ska man ta en värre koppling då eller frestar man på lådan för mycket då?

                            Hej och välkommen önskar jag också

                            Ska du inte trimma så finns det ingen anledning att köpa bättre än du behöver. En Exedy steg 1 eller liknande är nästan som att köra original och kostar mindre än original. Håller för mer än vad lådan tål och räcker gott som ett första steg. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/exedy-originalkoppling-impreza-gc8-turbo.html

                            Se till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.

                            #261006
                            Hyena
                            Deltagare

                              Hej du och ett bra val av bil.
                              Välkommen till klubben.
                              Se nu till och bli medlem också. ( Jag kan inte se om du redan är det)
                              Ju fler vi blir. så kan vi göra mer. 🙂
                              Hur som helst, se till att du kommer med på en träff. Då får du ju se hur kul vi har det.

                              Ajdå trodde jag var medlem. i och med att jag skaffade mig ett konto .. Nåja då ordnar jag det .. Tack för heads up

                              #261007
                              Hyena
                              Deltagare

                                Hej och välkommen önskar jag också

                                Ska du inte trimma så finns det ingen anledning att köpa bättre än du behöver. En Exedy steg 1 eller liknande är nästan som att köra original och kostar mindre än original. Håller för mer än vad lådan tål och räcker gott som ett första steg. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/exedy-originalkoppling-impreza-gc8-turbo.html

                                Se till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.

                                hej tänkte lägga mig på 280 hk till en början. så det kanske är ide att byta koppling isf eller?
                                sen måste jag fråga ytterligare en sak om man lägger i HKS insatsfilter i originalboxen måste man mappa om då eller klarar det sig ändå? (original avgas ännu så länge. sen blire nog nytt fast med original ändrör)

                                #260996
                                Christian S
                                Deltagare

                                  Se till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.

                                  finns på Jula för typ 60kr

                                  Ajdå trodde jag var medlem. i och med att jag skaffade mig ett konto .. Nåja då ordnar jag det .. Tack för heads up

                                  riktigt så enket är det inte, det är lite skillnad på att vara medlem här på klubbens forum och att vara medlem i själva klubben 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.