SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trimma STI -02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3119
    Wiklundh
    Deltagare

      Har lite funderingar inför nästa år.

      Har i dagsläget följande liggande för montering:
      K&N panelfilter
      Walbro 255L/h pump
      Prodrive avgasystem med högflödeskat(från PPP till STI)

      Tänkte lämna in bilen för Tek3.
      Men jag funderar lite på om man skulle byta turbo när man ändå ska mappa.
      Har läst gott om Andy F TD05-20g och TD05-18g.
      Men saken är den att jag inte vill byta spridare och köpa FMIC eller grovt avgassystem utan kat.
      Större TMIC skulle jag därimot kunna tänka mig att installera om det skulle hjälpa något.
      Då jag vill ha bilen i vad som verkar originalskick när den ska besiktas.
      Samt att den ska klara avgasvärdena.
      Vad tror ni, originalsnurra eller 18G eller 20G?

      #56682
      Wiklundh
      Deltagare

        VF34 eller VF35 är inte helt säker.

        #56688
        Kvarnis
        Deltagare

          kan lika gärna sita en VF30 i den…

          Men det klart att både en 18 lr 20G funkar med 8K’s rpm utan problem,
          18G spollar snabbare men får nästan utt lika mycket på toppen, så det känns som ett perfekt val på en STI 🙂

          #56683
          Wiklundh
          Deltagare

            Vad mycket pallar spridarna med original tro?

            #56695
            Pasi_k
            Deltagare

              Enligt Tommy Nilsson i Vinslöv skulle man kunna plocka upp till 365hk med orginal sprut.
              På en sti.
              OM detta stämmer till 100% vet jag inte.

              #56689
              Kvarnis
              Deltagare

                ~380Bhp med standard tryck och 90%IDC

                #56691
                STIred
                Deltagare

                  Har lite funderingar inför nästa år.Har i dagsläget följande liggande för montering:K&N panelfilterWalbro 255L/h pumpProdrive avgasystem med högflödeskat(från PPP till STI)Tänkte lämna in bilen för Tek3.Men jag funderar lite på om man skulle byta turbo när man ändå ska mappa.Har läst gott om Andy F TD05-20g och TD05-18g.Men saken är den att jag inte vill byta spridare och köpa FMIC eller grovt avgassystem utan kat.Större TMIC skulle jag därimot kunna tänka mig att installera om det skulle hjälpa något.Då jag vill ha bilen i vad som verkar originalskick när den ska besiktas.Samt att den ska klara avgasvärdena.Vad tror ni, originalsnurra eller 18G eller 20G?

                  Orig turbon(om det nu är motsvarande som en vf35a, vilken satt på min bil original) borde fixa runt 340hk med tek3 och det klarar dina spridare.
                  Jag hade nog inte brytt mig byta turbo (om den du har klarar flöda för 340-350hk) utan byta spridare.
                  Känns som man kommer för nära gränsen vad orig. spridarna klarar om man ska plocka ut mer effekt med dessa.
                  Fast kolla upp vad du har för turbo först för att veta exakt hur mycket den klarar flöda.
                  Sen får du även tänka på att turbon kommer ladda rätt mycket tidigare efter ommappning med orig turbo, vilket är rätt trevligt med.

                  STI TMIC är lugnt om du nöjer dig med 340hk. Klarar nog lite till med 🙂

                  #56694
                  STI_driver
                  Deltagare

                    Har lite funderingar inför nästa år.Har i dagsläget följande liggande för montering:K&N panelfilterWalbro 255L/h pumpProdrive avgasystem med högflödeskat(från PPP till STI)Tänkte lämna in bilen för Tek3.Men jag funderar lite på om man skulle byta turbo när man ändå ska mappa.Har läst gott om Andy F TD05-20g och TD05-18g.Men saken är den att jag inte vill byta spridare och köpa FMIC eller grovt avgassystem utan kat.Större TMIC skulle jag därimot kunna tänka mig att installera om det skulle hjälpa något.Då jag vill ha bilen i vad som verkar originalskick när den ska besiktas.Samt att den ska klara avgasvärdena.Vad tror ni, originalsnurra eller 18G eller 20G?

                    Orig turbon(om det nu är motsvarande som en vf35a, vilken satt på min bil original) borde fixa runt 340hk med tek3 och det klarar dina spridare. Jag hade nog inte brytt mig byta turbo (om den du har klarar flöda för 340-350hk) utan byta spridare. Känns som man kommer för nära gränsen vad orig. spridarna klarar om man ska plocka ut mer effekt med dessa. Fast kolla upp vad du har för turbo först för att veta exakt hur mycket den klarar flöda.Sen får du även tänka på att turbon kommer ladda rätt mycket tidigare efter ommappning med orig turbo, vilket är rätt trevligt med.STI TMIC är lugnt om du nöjer dig med 340hk. Klarar nog lite till med 🙂

                    En firma i grekland har byggt en STi med 485hk,bilen har original klovar och stakar och orginal IC. Den körs dagligen i grekland. Finns även fler STi:er i england som kör med originalIC på 400hk. Så gör man rätt så pallar Ic:en väldigt mycket. 🙂

                    #56690
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Så länge man inte våldar utt den sista BHP’n ur en turbo så funkar standard tmic på dom nya STI bilarna bra, i Usa har det åkt en drös med bilar med standatd IC men med medium size turbo(~450-500Bhp) 😀

                      #56686
                      LOScooby
                      Deltagare

                        Hej,

                        Sitter med samma funderingar, har du gått vidare med trim?

                        Jag har Ecutek-custom-map med uppgraderat avgas från Turbo och bakåt, bilen går bra men jag vill porta original-turbo alt. byta turbo. Bilen är en STI -2003’a

                        Ang. TD05 18g eller 20g, har varit i kontakt med Andy F, den legendariske Scoobynetaren som bla bygger om Td05-turbos.
                        Han rekommederade mig att köpa en 20g om man i framtiden skulle vilja ha ut lite mer power:-)
                        Han menar att en TD05 20g kan mappas så att original-spridarna inte maxas. En 20g har ung. samma spool-karaktär som 18g fast med mer top-power…

                        En annan fördel med att byta turbo är att man isåfall passar på att skaffa en som är portad för att få bukt med boost-creep som är vanligt på Sti’er om/när man som jag har bytt ut original-downpipe. Alternativet är att porta original-turbon(V35 i mitt fall STI -2003)

                        Är det någon som har koll JRM och deras erfarenhet av ECUTEK-mappning av Td05 på subaru?

                        Finns det någon nackdel att köra en TD05 20g med original-spridarna förutsatt att bilen är mappad så att spridarna in maxas?

                        Jag har redan snackat med dom men det är alltid trevligt med feedback från någon som har bytt Turbo och mappat ECUTEK hos JRM.

                        /L-O

                        #56696
                        Pasi_k
                        Deltagare

                          Lånar Tråden lite..
                          Vad är ”boost-creep” Är det när den hackar til när den ska börja ladda på höga växlar.?

                          Min gör det och det känns inte såå kul med lite avgasknall ..?

                          #56692
                          STIred
                          Deltagare

                            Manuel(Manu_sti) har mappat sin 04sti med tekIII hos jrm och det har fungerat mycket bra. Dock var det med originalturbo vf35 har jag för mig
                            Tror JRM har mappat uppåt 100 bilar med ecutec

                            De har mappat min STI med större turbo, fast jag har även bytt till annat ecu. Har funkat grymt bra… 🙂

                            #56693
                            STIred
                            Deltagare

                              Lånar Tråden lite..Vad är ”boost-creep” Är det när den hackar til när den ska börja ladda på höga växlar.? Min gör det och det känns inte såå kul med lite avgasknall ..?

                              Snodde liten förklaring:

                              Boost creep is rising boost due to not enough exhaust bypassing the housing. For example, you’re set for 13 psi, and when you floor it, you get a quick rise to 13 or 14 psi. But then as rpm’s climb, the boost creeps higher and higher: 14, 15, 16, 17, etc. Enlargening the wastegate hole is one cure for boost creep..

                              Spiking is when your wastegate hole is large enough, but your actuator can is taking too long to fill with compressed air, so you *temporarily* overshoot your boost level. Example: you’re set for 13 psi, and when you floor it it quickly rises to 16 psi, but then gradually drops downward towards 13 psi again.

                              A common problem with modded engines is a combination of spiking AND boost creep. That’s where you’re set for 13 psi, and when you floor if it overshoots to 16 psi, *begins* to drop back down, but as the rpm’s rise it goes up again!

                              Normal boost rise when set to 13 psi = shoots up to 14, then 13, 13, 13…
                              Spiking = shoots up to 16, then 15, 14, 13, 13, 13…
                              Boost creep = shoots up to 14, then 13, 13, 14, 15, 16, 17…
                              Spiking and boost creep = shoots up to 16, then 15, 14, 13, 14, 15, 16,17…

                              #56684
                              Wiklundh
                              Deltagare

                                LOScooby: Har du 3″ system nu och en Tek3 eller Tek2?
                                Får du creeps nu eller varför porta?
                                Jag har inte slängt på mitt avgassystem och fått det mappat ännu.
                                Men jag tänkte nog göra det någorlunda snart i alla fall.

                                Pasi_K: Din bil är Tek3 + avgassystem?
                                Men inte JRM som mappat efter vad jag förstår.
                                Vad laddar din som mest när det blir boostcreep?

                                #56697
                                Pasi_k
                                Deltagare

                                  Jag vet inte vad som är gjort med min..
                                  Ska stoppa i en Laddtrycksmätare i den..
                                  Vet bara det är 304hk 414 Nm

                                  nå´n som kan tyska kan juh kolla.
                                  http://www.digit-power.ch/

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.