› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › knackande motor type r MY 00
- Detta ämne har 15 svar, 1,679 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av
karlberg.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2013 kl. 00:11 #31193
karlberg
DeltagareTja alla gas glada 🙂
Nu är de så att för några helger sen så var jag ute och körde race en helkväll, mot slutet av kvällen så tyckte jag att de var nog och körde hem, så märker jag att när jag ligger och kryssar i ca 80 att det låter som något knackar o motorrummet,
släpper gasen och ljudet försvinner,
Kör sedan vidare och ljudet kommer tillbaka ibland, men är inte konstant. Bilen går inte sämre än vanligt och låter inte högt när de knackar. Låter helt normalt på tomgång med så är svårt att veta va de kommer ifrånNu är frågan va de kan vara ? Och va ee kommmer att kosta att reparera?
Bilen har inte körts sen detta hände.hoppas att någon här sitter inne på lite info 🙂
Här är en lite film på ljudet, låter mest under motorn
https://www.youtube.com/watch?v=GuaX0v9hIco&feature=youtube_gdata_player9 oktober, 2013 kl. 07:36 #261343fiskman
DeltagareDet är jätte svårt att gissa vad det kan vara utifrån den informationen. Är du säker på att det kommer från motorn. Det kan lika gärna vara någon som ligger löst ä. Något kan lossat när du kört streetrace. kolla om du hittar något som kan vara löst i runt motorn. Tillexempel plasten under motorn,värmeplåtar till grenrör och annat bös.
9 oktober, 2013 kl. 08:16 #261338TomK
DeltagareBlåsta grenrörs packningar kan ge knackande ljud.
9 oktober, 2013 kl. 14:25 #261346karlberg
DeltagareOkej då ska jag ut ohh skaka på allt runt motorn och se så att de sitter fast prdenkligt 🙂
Men om de är vevlager eller dylikt hade ljudet varit konstant då?
9 oktober, 2013 kl. 14:29 #261339Fladric
DeltagareNej, inte för mig iaf. Det hördes som ett svagt knackande ljud från mitten av motorn då man släppte ner motorn i varv på tomgång. Var tyst vid ca 3-4000 varv men när varven föll och man passerade 2500 varv och nedåt så knackade den men blev tyst på tomgång. Dock var det inte ett så allvarligt ras, var just så att det gick att höra. 🙂
9 oktober, 2013 kl. 21:33 #261348karlberg
DeltagareOkej, jag befarar att de är just ett lätt ras någonstans 🙁
Någon som vet ett ca pris på ett sådant kalas ? (Renovering)
Har dock ingen möjlighet att göra något jobb själv då jag inte sitter på kunskapen och platsen :/Sen vilka är duktiga på subaru i västra Götaland?
10 oktober, 2013 kl. 13:43 #261345JohanLofgren
DeltagareNär jag köpte ny maskin så knackade den som fan runt 3000 varv, då hade de slipat ner vevaxeln för lite. I ditt fall kan det också vara något med ventilerna kanske?
10 oktober, 2013 kl. 20:18 #261344TypeR
DeltagareWhats the oil pressure at idle and 3000rpm
11 oktober, 2013 kl. 18:16 #261347karlberg
DeltagareMin oljtrycks mätare funkar tyvärr inte 🙁 så jag har ingen aning
13 oktober, 2013 kl. 11:16 #261349karlberg
DeltagareHär är en film på ljudet
https://www.youtube.com/watch?v=GuaX0v9hIco&feature=youtube_gdata_player13 oktober, 2013 kl. 17:09 #261340kleinis
Deltagarejag hjälpte en här på subaru forumet när hans motor börja knacka, då var det en kolv som blivit för varm och gått sönder, men vi bytte allt ändå.
Smidda kolvar (även borra en öd och plana blocket 3500kr gick det på)
H-profils stakar
Acl vev lager
nya original ram lager
packningssats till hela motorn
11 mm Ojepump
kammremskitt
Arp topplocksbultarundra om jag missa något där
och det gick på ca 24500 kr och så jobb på 8 tusen till då13 oktober, 2013 kl. 18:00 #261350karlberg
Deltagarejag hjälpte en här på subaru forumet när hans motor börja knacka, då var det en kolv som blivit för varm och gått sönder, men vi bytte allt ändå.
Smidda kolvar (även borra en öd och plana blocket 3500kr gick det på)
H-profils stakar
Acl vev lager
nya original ram lager
packningssats till hela motorn
11 mm Ojepump
kammremskitt
Arp topplocksbultarundra om jag missa något där
och det gick på ca 24500 kr och så jobb på 8 tusen till dåOkej tack för svaret 🙂
va inre så dasligt dyrt som jag förväntade mig,
vart lämnade ni in bilen då?13 oktober, 2013 kl. 18:30 #261341kleinis
DeltagareOkej tack för svaret 🙂
va inre så dasligt dyrt som jag förväntade mig,
vart lämnade ni in bilen då?jag gjorde arbetet, urtagning, isärplockning, blocket är borrat hos Göran anderssons motor i linköping, sedan plocka jag ihop och montera motorn igen.
stakar, kolvar och Arp bultar är köpta i usa resten i England på Importcar parts,
13 oktober, 2013 kl. 22:37 #261351karlberg
DeltagareDu har inte lust att riva och bygga nytt på min i värsta fall??
Läste nu någonstans att timing belt tensioner kunde knacka, kan de vara så även på min eller är ljudet för dåligt för att höra
https://www.youtube.com/watch?v=GuaX0v9hIco&feature=youtube_gdata_player14 oktober, 2013 kl. 04:42 #261342kleinis
DeltagareDu har inte lust att riva och bygga nytt på min i värsta fall??
Läste nu någonstans att timing belt tensioner kunde knacka, kan de vara så även på min eller är ljudet för dåligt för att höra
https://www.youtube.com/watch?v=GuaX0v9hIco&feature=youtube_gdata_playerjo det kan jag nog göra du kan ju PMa mig,
den skulle inte knacka så där mycket med motorvarvet skulle nog knacka till när man gasar i såna fall och då skulle kamremen ha hoppat eftersom det är spännaren till kamremen dom menar :/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.