› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorbyte subaru impreza GT(99)
- Detta ämne har 16 svar, 3,639 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av
-L-.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2013 kl. 13:04 #31199
DonneR
DeltagareHej!
Sen jag köpte min Subaru Impreza GT i slutet av maj, har det bara varit problem med den, motorn hade bara gått 13 800 mil och förra ägaren var inte jätteung och verkade seriös.
Men nu har motorn börjat skramla och tog in den på verkstad och dom sa att det behövdes en ”ny” motor eftersom det fanns järnsplitter i oljan vid kamremmen etc, Så jag undrar.. MÅSTE det vara en EJ205 motor om man ska köpa en begagnad? (det var det jag hade enligt dom på verkstaden) eller funkar det med en EJ20 motor?
Kollar lite på begagnade delar på bildelsbasen.se
Tacksam för hjälp!
/C
10 oktober, 2013 kl. 18:10 #261494Nikke McRae
DeltagareTips, jag har en komplett GT motor till salu från en MY00, som står ivägen hemma. Välskött ända sedan första ägaren. Gått 11500mil.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94899Går annars att byta till något hållbarare short-block från 2 liters STI EJ207 och flytta över dina toppar till. Här kan säkert andra fylla på med bra ideer.
11 oktober, 2013 kl. 08:34 #261503DonneR
DeltagareTips, jag har en komplett GT motor till salu från en MY00, som står ivägen hemma. Välskött ända sedan första ägaren. Gått 11500mil.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94899Går annars att byta till något hållbarare short-block från 2 liters STI EJ207 och flytta över dina toppar till. Här kan säkert andra fylla på med bra ideer.
Passar den där MY00 till min GT-modell dårå? Dom från verkstaden sa att det skulle vara en EJ205 motor, eller funkar den som du har?
11 oktober, 2013 kl. 09:05 #261493Impreza112
DeltagareMy00 betyder att det är från en gt från år 2000.
Har du en gt från 1999-2000 är det bolt on bara byta över.
Mvh/Christian11 oktober, 2013 kl. 14:25 #261499Christian S
Deltagareär det ett long eller ett short block du är ute efter?
short block = motor block
long block= motor block + topparom det är ett short block du är uten efter så måste det inte vara ett EJ205 block utan som Nikke skrev så kan man om man vill ha en hållbarare motor välja ett EJ207 STI block eller varför inte ett EJ25 block om du vill åka 2,5 liters istället.
så kortfattat kan du ta vilket EJ20 eller EJ25 block som hellet och sätta dina toppar på för du kommer ju ändå flytta över insug och allt annan till den nya motorn.om det är ett long block du är ute efter så måste det inte heller vara just ett EJ205 block ifrån MY99&00 (V5&V6) utan det går lika med ett EJ207 block ifrån en STI av samma årsmodell (version), annars så går det ju att ta ett block ifrån en new age WRX också då det sitter EJ205 i dom med.
11 oktober, 2013 kl. 18:28 #261498Mumin
DeltagareSmäll i en motor från en type r v5-6 som jag gjorde. Mappa och bam +300hk 🙂
Körde med en 2.5 innan orginal botten men det blev ras på isen 🙂 ska du köra 2.5 gör rätt och bygg med smidda prylar och inte orginal skiten som jag gjorde!!Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
12 oktober, 2013 kl. 12:02 #261506DonneR
DeltagareBlir att jag köper en begagnad motor från Nikke McRae, blev lite småsugen på en större turbo han hade dessutom, men jag har ingen Intercooler och undrar om man fortfarande kan komma upp i stabila 260-300hk utan en IC med en mappning?
/C
12 oktober, 2013 kl. 13:22 #261500Christian S
Deltagareic måste du ju ha, det sitter det ju orginal;)
vad är gjort med bilen? är den helt orginal eller?
260-280hk får du ju ut med orginal turbon om du har 3″ avgassystem, större soppapump, andra tändstift samt mappning.12 oktober, 2013 kl. 13:45 #261496.zip
DeltagareMed org. IC kommer du upp till 400hk om du så vill. Har du inte kvar din gamla?
Skickat från min GT-I9100
13 oktober, 2013 kl. 06:52 #261497kamikaze
DeltagareHar du ingen IC så har jag en till salu 🙂
13 oktober, 2013 kl. 09:34 #261504DonneR
Deltagareic måste du ju ha, det sitter det ju orginal;)
vad är gjort med bilen? är den helt orginal eller?
260-280hk får du ju ut med orginal turbon om du har 3″ avgassystem, större soppapump, andra tändstift samt mappning.En intercooler sitter väll inte som orginal? Det är väll bara en radiator?
Det är 3tum hela vägen, och större bromsar, Annars så är den helt orginal..
Är det värt att köpa den där Forced Performane HTA68 turbon för 4000:- eller är det lite slöseri om man ska upp i 260-300hk? :O13 oktober, 2013 kl. 10:10 #261502Gyver
Deltagareintercoolern sitter original, ovanpå motorn…
13 oktober, 2013 kl. 10:15 #261505DonneR
DeltagareEn frontmonterad intercooler dårå om det låter bättre 🙁
13 oktober, 2013 kl. 10:39 #261495Nikke McRae
DeltagareOriginal sitter intercoolern toppmonterad och kyler laddluften (med luften som passerar huvscoopet) som går genom turbon till insuget. På STI är den lite större.
En del byter ut den toppmonterade mot en IC som monteras framför kylaren i fronten och rör dras från turbon ner till IC och sedan upp till insuget.270-280hk kan du plocka ur orginalturbon på bensin.
13 oktober, 2013 kl. 12:33 #261491-L-
DeltagareEn intercooler sitter väll inte som orginal? Det är väll bara en radiator?
Det är 3tum hela vägen, och större bromsar, Annars så är den helt orginal..
Är det värt att köpa den där Forced Performane HTA68 turbon för 4000:- eller är det lite slöseri om man ska upp i 260-300hk? :OFör sådana effekter räcker original (som andra har skrivit) för 260, vill du högre så är en STI-turbo perfekt. Original räcker oftast upp till nivåer då du ändå bör se över innanmätet på motorn för att få driftsäkerhet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.