› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Downpipe WRX.
- Detta ämne har 8 svar, 1,015 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Guurraa.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2013 kl. 20:51 #31221
Guurraa
DeltagareTjenare! 🙂
Möjligtvis en dum fråga, men den ställs ändå.
Tänkte klicka hem ett 3″ downpipe till min impreza. Men min fråga är bara om det sitter 1 eller 2 katalysatorer i downpipen?
Om jag förstått det rätt så sitter det en kat i uppipen också?
Eller är det så att man har 1 kat i upp pipet och 1 i downpipet?
Räcker det isåfall att köpa ett DP decat och endast köra med katen i uppipen och lyckas ta sig igenom besiktning med lite k-sprit i tanken?
Antar att motorlampan kommer börja lysa med lambdan? Hjälper det att skaffa en ”muff” så lambdan kommer längre ut eller är det bara påhitt? 🙂
Bilen i fråga är en wrx- 02
Tacksam för svar/ Gustaf 🙂
13 oktober, 2013 kl. 23:15 #261595karlberg
DeltagareJag et inte hur det är med din men jag kör rakarör 3” med lambda och får inga inga felkoder, körde igenom bes med en kat på mellanröret
14 oktober, 2013 kl. 07:15 #261596snoffe
DeltagareJag har läst att man hellre ska ta bort katen i uppipen. För den sitter innan turbon och finns risk för att den går sönder. Jag har än så länge bara catback men jag tänkte testa köra en race kat i dpn och köpa en catfri uppipe 🙂
14 oktober, 2013 kl. 14:33 #261589Guurraa
DeltagareJag et inte hur det är med din men jag kör rakarör 3” med lambda och får inga inga felkoder, körde igenom bes med en kat på mellanröret
Aha okej! 🙂 Kör du med decat både uppipe och downpipe och egen monterad kat på avgassystemet eller vad menade du? 🙂
Skönt med felkoderna, det kanske inte är så vanligt. Bara antog att det skulle börja lysa.Låter din mycket med 3″ hela vägen? Jag har helt original förutom ett blitz nur spec r slutdämpare. Låter väl helt okej på tomgång. Men så fort jag får laddtryck försvinner boxerljudet helt och går över till ett väsande ljud..
14 oktober, 2013 kl. 14:35 #261590Guurraa
DeltagareJag har läst att man hellre ska ta bort katen i uppipen. För den sitter innan turbon och finns risk för att den går sönder. Jag har än så länge bara catback men jag tänkte testa köra en race kat i dpn och köpa en catfri uppipe 🙂
Ja det har jag också läst.. Man kanske skulle bytt det med. Aha okej. 🙂 Ja man kanske ska köpa ett dp som har en kat då.. 🙂
14 oktober, 2013 kl. 19:09 #261593clasen
DeltagareKör sti -07 och jag har cobb uppipe, cobb downpipe 3″, 100 cells racekisse, 3″ hela vägen och en hks silent hipower japsdämp på slutet. Låter inte alls farligt, och gick igenom senaste besiktningen galant!
Bort med dämparna och katterna så din boxer får bröla lite 😉
14 oktober, 2013 kl. 19:51 #261591Guurraa
DeltagareKör sti -07 och jag har cobb uppipe, cobb downpipe 3″, 100 cells racekisse, 3″ hela vägen och en hks silent hipower japsdämp på slutet. Låter inte alls farligt, och gick igenom senaste besiktningen galant!
Bort med dämparna och katterna så din boxer får bröla lite 😉
Det låter ju kalas! 🙂 Klämmer inte lite extra frågor när jag ändå postat inlägg, mappade du bilen efter du bytt upppipen och dpn? Stin har väl dock större spridare än wrxen med i och för sig..
Funderar på om man ska göra det, JRM tar 8800kr för eculisens + mappning. Det är en del pengar på en högerstyrd wrx bug eye-02, där det kommer läggas runt 30k på i vinter. SJÄLVKLART är jag inte såpass snål och låter min motor gå torrt, behövs det är de inget snack om saken. Tänkte för både uppipe och downpipe, att bara förhindra skenladd löser ju en dawes device isåfall (bonnmeck). Om man isåfall skulle fått gått upp 100cc i spridare om det blir till någon fördel? Vet dock inte vad original wrx ligger på heller.. Kommer ligga på max 1kg i laddtryck.
Då ska ljuddämparen bort! Köpte bilen i somras och kastade på en annan ljuddämpare och vart halvnöjd. Fick duga fram till nu när den ställs in. 🙂
15 oktober, 2013 kl. 21:01 #261594clasen
DeltagareByter du uppipe, downpipe och annan katt så behövs det definitivt en mapp. Annars kan va fan som helst hända 😉
16 oktober, 2013 kl. 19:37 #261592Guurraa
DeltagareByter du uppipe, downpipe och annan katt så behövs det definitivt en mapp. Annars kan va fan som helst hända 😉
Ja det är väl säkrast.. Ja, skenladd eller att den går för torrt/snålt är väl det som händer..? 😉
Får kolla runt lite på om man har någon närmare sig som kan mappa isåfall 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.