› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lite funderingar…
- Detta ämne har 7 svar, 864 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
m_thread.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2005 kl. 07:43 #3129
m_thread
DeltagareHar nu kört min nya STi i en dryg vecka och har ännu inte monterat någon stereo som dränker alla ljud från bilen.
Jag har ett par frågor till er andra som kör STi.
Det finns en del transmissionsljud som jag undrar om de är normala. När man kör sakta, tex i parkeringshuset på jobbet så låter det ifrån bakvagnen ibland. Det är ett dovt klick eller klock ljud som jag tror kommer från mitt/bakdiffen. Samma ljud uppstår även ibland då man börjar backa. Är detta något som någon känner igen, eller är det något som är fel.
Jag har för mig att det står något i instruktionsboken om detta, men som vanligt så läser man inte den boken så noga 🙂
En annan sak som jag märkt är att bakdiffen verkar väldigt ’tajt’, dvs innerhjulet tenderar att krafsa lite extra då man tex backar och svänger kraftigt samtidigt. Samma effekt uppträder om man tex kör ut från uppfarten till huset ut på gatan. Jag har den ställbara diffen ställd i autoläge (väntar med att experimentera med denna tills snön kommer 😛 ). Är det helt enkelt så att diffen bak är och skall vara ’tajt’? Eller bör man undersöka saken?
/Fredrik
20 oktober, 2005 kl. 08:50 #56736SecretAgentMan
DeltagareKlickljuden vill jag med minnas är lite normala, och en vass bakdiff är Fin Skit ™!
Det blir bra till isåkat med fulldubb det! 😀/J
20 oktober, 2005 kl. 08:55 #56741m_thread
DeltagareSkönt att höra att allt verkar ok.
/F
20 oktober, 2005 kl. 11:42 #56739Pedersen
Deltagare…har ännu inte monterat någon stereo som dränker alla ljud från bilen.
Lycka till med den uppgiften utan att byta ut högtalarna alternativt köra över 27 km/h :). Japanskt bakplåtspapper av finast kvalisort.
Apropå klonkandet så kan du prova att låsa upp centrumdiffen helt (dra åt handbromsen precis så hårt att lampan tänds men inte mer, ett par hack typ). Funktionen är iofs mycket roligare när den används till det den är tänkt för men… 😀
20 oktober, 2005 kl. 11:57 #56738Davve
DeltagareHar oxå det klonkande ljudet.. 🙁 Trodde det låg nått i bagageluckan men så va inte fallet.. Någon som har en vettig förklaring?
20 oktober, 2005 kl. 12:10 #56740Pedersen
DeltagareRäkna lite på vilken sträcka de olika hjulen färdas när du svänger tvärt samt att du har 3 diffar som har åsikter om det hela.
20 oktober, 2005 kl. 12:10 #56737OzO
DeltagareKlonkar?
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=6&topic_id=857&mesg_id=857&page=2
Kanske? 🙂
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::20 oktober, 2005 kl. 12:31 #56742m_thread
DeltagareOzo
Jag tror inte att det klonkande ljudet är det som det talas om i inlägget du länkade till. Min bil har inte ens gått 50 mil än och det verkar helt osannolikt att det är ett fel som finns på en ny bil. Än mer osannolikt att detta fel finns kvar på min -05a om det var ett känt problem redan -03, men jag kan ju ha fel…
Dessutom är det inte direkt ett kloNkande ljud, mer klockande, utan n. Som om man skulle slå med en gummi/plast klubba på en järnklump ungefär, dålig liknelse kanske 🙂
Jag skall läsa igenom manualen igen, jag har en stark känsla av att jag läst något om ett ljud från diffen/diffarna som inte är tecken på fel.
/F
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.