› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bygga motor själv?
- Detta ämne har 16 svar, 3,356 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2013 kl. 01:27 #31332
997GT3
DeltagareHar ända sen jag köpte min Impreza velat bygga en motor med smidda delar, mest för hållbarhetens skull men även för att ev. kunna köra med lite mer effekt. Jag gör oftast det mesta själv med mina bilar men har aldrig riktigt vågat försöka mig på motorarbeten, främst för att jag inte riktigt känner någon med erfarenhet som kan vara behjälplig när problem och funderingar uppkommer osv. Har även kollat med firmor vad ett byte av kolvar/stakar osv skulle gå på och jag tycker att det känns onödigt att betala den summan (runt 60k med material och jobb) när motorn fortfarande är hel.
Hur svårt är det att ta isär en EJ257 och montera ihop igen med smidda kolvar och stakar? Finns en otroligt bra instruktionsvideo på youtube som visar hur man sätter ihop ett subaru-shortblock,
http://www.youtube.com/watch?v=-gmtEQ1GpmA
Av klippet att döma så är det ingen raketforskning direkt, visst är det noga med mått och toleranser men det känns ändå som att en person med lagom mekvana skulle klara av detta? Det finns även ett par andra klipp som visar montering/demontering av toppar samt kamrem osv.
Vid ett motorbygge hade jag tänkt lägga mig runt 400-420hk i motorn, då det är min bruksbil och jag inte behöver nåt extremt.
Jag tänkte mig något i stil med,
– Cosworth kolvar med originalmått (99,5mm)
– Smidda stakar (vilka är att rekommendera?)
– OEM lager (verkar som att det är mycket problem med t.ex ACL, en kille på NASIOC fick köpa 3 uppsättning för att få ihop en passande uppsättning vad gäller mått)
– OEM packningssats med topplockspackningar och allt därtill
– OEM topplocksbultar (eller ARP?)
– Någon större turbo
– FMICVad mer behöver man tänka på? Behöver man göra något med topparna vid dessa effekter? Hona cylinderloppen är väl ett måste men behöver man plana topparna t.ex?
Något mer jag glömt? Något man ska passa på att göra när allt ändå är isär? Behöver man några specialverktyg?
Blev ett ganska långt inlägg men hoppas på svar som gör mig lite klokare d—0.o—b
31 oktober, 2013 kl. 09:18 #262100Gilarski
DeltagareNågot mer jag glömt? Något man ska passa på att göra när allt ändå är isär? Behöver man några specialverktyg?
Blev ett ganska långt inlägg men hoppas på svar som gör mig lite klokare d—0.o—b
En bätre oljepump kan vara att rekommendera, vet ej hur bra orginalpumpen är på att upprätthålla smörjningen om man stressar motorn utöver orginal. Lite generellt kan man säga att man har viss marginal på alla saker, dvs för att klara av att upprätthålla en god livslängd på motorn överdimensionerar tillverkaren men att plocka ut närmare 50% mer effekt än orginal är nog inte många delar som klarar under längre period i vart fall 🙂
Orgnal spridarna kommer inte räcka till, ens om du kör på vanlig soppa. För Bensin får du nog räkna med 600 cc/min medan E85 är det snarare 850.
Bygg ”paralell matat” soppasystem också.
31 oktober, 2013 kl. 11:51 #262096Turbovin
DeltagareGrejjen är bara att det typ blir samma pengar att köpa ett färdigbyggt block från England som att börja göra det själv. Det verkar ju va mer regel än undantag att borra upp blocket till överdimension vid smidda kolvar också.
31 oktober, 2013 kl. 15:47 #262102Gystompa
DeltagareJag har topplockspackningar liggandes om du ska bygga.
31 oktober, 2013 kl. 20:00 #262106997GT3
DeltagareHar sett att det finns olika oljepumpar typ 11-12mm men vet inte riktigt vad det betyder? Original är väl 10mm iaf.
Angående spridare så ja, det måste man såklart byta. Har i så fall tänkt köra vidare på Ecutek då jag vill ha kvar original styrsystem för att slippa krångel med besiktning osv, men Ecutek har väl egna spridare som de säljer för vad jag har hört kan Ecutek + större spridare annars vara problematiskt?
Vilka firmor i England bygger shortblock till vettiga priser? Har kollat RCM men tyckte deras färdiga smidda block kändes lite dyra.
Finns det någon guide till hur man bygger paralellmatat?
31 oktober, 2013 kl. 20:20 #262095challe
DeltagareHör med Alan Jeffery på Engine Tuner, han är en hejare på att bygga kokarmotorer.
1 november, 2013 kl. 00:02 #262097Turbovin
Deltagarehttp://www.finchmotorsport.co.uk är ett annat tips, finns relativt många bra att välja på.
1 november, 2013 kl. 00:37 #262107997GT3
DeltagareTack för länkarna! Känns riktigt lockande med ett färdigt shortblock om det inte är så mycket dyrare än att bygga ihop ett själv. Då vet man att man får allt färdigt, måttade spel osv, sånt man inte har jättebra koll på som ”nybörjare” 🙂
Vad säger ni angående topparna? Är det värt att göra något åt dom också?
1 november, 2013 kl. 00:42 #262098Turbovin
DeltagareFör den effekten behöver du inte röra toppar eller kammar enligt mig.
1 november, 2013 kl. 06:11 #262101Gilarski
DeltagareAng. oljepump är jag rätt säker på att 10 är orginal.
Spridarstorlek kan inte vara nåt problem för ECU tec, oavsettt om det är Denso, Bosch eller nån annan som tillverkar dem.
2011 fick pris från Engine tuner på ~40 loppor för en komplett longbock 2,1 stroker motor (turbo etc. brukar dock ej ingå).
1 november, 2013 kl. 19:23 #262108997GT3
DeltagareAng. oljepump är jag rätt säker på att 10 är orginal.
Spridarstorlek kan inte vara nåt problem för ECU tec, oavsettt om det är Denso, Bosch eller nån annan som tillverkar dem.
2011 fick pris från Engine tuner på ~40 loppor för en komplett longbock 2,1 stroker motor (turbo etc. brukar dock ej ingå).
Grymt bra pris med tanke på att det är stroker samt även longblock!
Kollade Cosworthblock hos RCM och där svävar det iväg uppåt 12k pund om man ska ha ett helt longblock.Angående oljepumpen, vad är det som menas med 10mm?
2 november, 2013 kl. 11:07 #262103TypeR
Deltagare10mm is the original pump size, its standard to always upgrade your oil pump even if your not changing engine internals, 14mm is the norm 😉
As suggested its cheaper and easier to buy a short/long block from the uk
Scooby clinic
Api
Finch motorsport
Slowboy racing
Zen motorsport
Are all companys that are highly recommended and worth talking to d—0.o—b2 november, 2013 kl. 12:08 #262094Adam K
DeltagareAdam; Now you’re thinking headstuds!
10mm oilpump is standard on all imprezas up to -00.
11 or 12 mm is standard on Engines wih variable camd and or 2,5 lit’s.
10 mms is enough for reasonable effects on 2lit. Non-avsc (sic) Engines, but it’s a good Idea to replace them with One with new releasevalve and deburred Channels, as done by some tuners, in UK for example./Adam
2 november, 2013 kl. 12:26 #262104TypeR
DeltagareLol did a 20hr day yesterday thats my excuse n sticking to it d—0.o—b
6 november, 2013 kl. 20:55 #262109997GT3
DeltagareBara att börja lägga undan pengar och inhandla ett shortblock och allt annat till våren 😉 Får slänga upp en projekttråd sen så får ni hjälpa mig under resans gång d—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.