Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31337
    Imprexa
    Deltagare

      Hej!

      Är så att jag är ute efter nya(begagnade) vinterdäck då jag fick punktering på ett av dom gamla vinterdäcken i våras.
      Var till däckverkstaden häromdagen och frågade om dom kunde laga det men icke sa nicke så känns som att det bästa alernativet är att kika efter fyra begagnade däck och sko den med då jag har planer på att sälja bilen längre fram. Frågade om dom på däckverkstaden hade något passande däck men han sa att det isf är 4 nya som gäller då det till och med måste vara samma mönster. Konfunderad över detta så ringer jag Subaru och frågar om det stämmer men det gör det inte – frågar också hur mycket det får diffa om man bara skulle byta ett däck och det vågar han inte svara på, han säger dock att det handlar om millimeter.

      Vad säger ni? Hur mycket får det diffa mellan de 4 däcken? Hittade några schyssta däck i närheten som det skiljer 3mm på som mest i slityta – ska det funka? Eller ska jag leta efter endast ett nytt däck och vad är det som gäller då? Åka till däckverkstaden med ett måttband?

      Undrar även vad ni tycker är ett lämpligt pris för skifte av däck då de tar 200kr per däck på närmsta verkstad vilket jag tycker låter ganska dyrt. Menmen man kan ju ha fel.

      Mvh, Imprexa

      #262135
      clasen
      Deltagare

        Jag är ju lite skeptisk till att subarukillens utlåtande stämmer…

        Har alltid hört att det är rena döden för permanent fyrhjulsdrift att köra med fel rullomkrets. Står t.o.m. i instruktionsboken att man ska vara noga med att rotera hjulen och se till så de slits jämnt.

        Men vänta till någon som är säker säger sitt…

        #262133
        t1hero
        Deltagare

          På min satt det 225or runt om och 235 höger fram när jag räddade den från sin förra ägare, alla lika slitna. Torquesteer på en halvmeter innan man hann agera. (Inte trafiksäkert men det känns som om bilen har 1000hk vilket är roligt.) Hur slitna diffarna är vet jag inte men de höll och verkar göra sitt jobb. Utifrån detta råder jag att köra på identiska däck, 3mm i radie skillnad är jättemycket i omkrets, mina skiljde bara i bredd och var “intressanta”, det går ju att prova och om den drar vid gaspådrag eller inbromsning.

          200/däck är acceptabelt, det skall i ny ventil och balanseras etc.

          #262131
          GT99
          Deltagare

            På amerikanska forum verkar 1/4″ skillnad i rullomkrets vara det som accepteras av Subaru.

            #262134
            zanoii
            Deltagare

              På amerikanska forum verkar 1/4″ skillnad i rullomkrets vara det som accepteras av Subaru.

              Dvs 6,35 mm rullomkrets vilket motsvarar 1,01 mm skillnad i mönsterdjup, om jag inte räknar helt åt skogen.

              #262132
              GT99
              Deltagare

                Dvs 6,35 mm rullomkrets vilket motsvarar 1,01 mm skillnad i mönsterdjup, om jag inte räknar helt åt skogen.

                Ja beror ju lite på vilken storlek man har på hjulen från början.
                Men med ett par 225/45 17 hamnar man inärheten av 1mm.
                Har dock lite svårt att tro att diffarna är så känsliga.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.