SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta kamrem, hur svårt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31377
    GDB2003
    Deltagare

      För någon som är ovan vid Subaru-motorer / boxer-motorer, hur svårt är det att byta kamrem?

      Upptäckte idag när jag skulle komptesta att remmarna är i riktigt, riktigt dåligt skick. Förra ägaren ljög helt klart när han sa att den var bytt.

      Tack!

      #262307
      t1hero
      Deltagare

        Ser inte så svårt ut, lite specialverktyg behövs om man inte är macgyver
        http://www.youtube.com/watch?v=6mjCegTnB60

        #262310
        TypeR
        Deltagare

          Real easy Doc no special tools needed 😉

          #262318
          997GT3
          Deltagare

            Undrar också lite angående detta, något speciellt att tänka på? Verkar inte alls så svårt, nolla motorn mot markeringarna, bort med allt, byta alla rem/löphjul, dit med rem och spännare? Lokala Subaruverkstaden skulle ha runt 10k för detta…

            #262305
            Fricke.w
            Deltagare

              Vill minas att insugs kammen på höger sida, låg i spänn vid nollning på markeringarna, så har man inget att låsa upp den med, kan de vara smart att vara 2st som gör operationen, annars kan man ju alltid tälja till sig en lämplig trä kil, att lite snyggt sätta mellan kam hjulen, funkade de också.
              Riktig Fuji Heavy Industries lösning på den 😀

              #262306
              Fricke.w
              Deltagare

                kom i håg att plocka ur kylaren också, annars blir de onödigt trångt.
                Lycka till

                #262322
                Dash
                Deltagare

                  Skitenkelt!

                  Bort med skyddet för multiremmen/AC
                  Bort med kylaren
                  Bort med multiremmen/AC
                  Bort med spännaren till AC
                  Lossa kåpan som täcker kamremmen
                  Lossa stora remskivan, den kan sitta så in i helvete. Istället för att köpa/tillverka ett specialverktyg som du låser den med så har jag ett eget litet verktyg som dessutom är sjukt användbart till annat som är svårt att dra loss. Verktyget består av en ca 10cm lång rörstump med diametern ~45mm som jag gjort ett genomgående snitt i. Sedan har jag en ~1m stump från ett gammalt spännband som jag trär runt remskivan, sedan in genom snittet i rörstumpen och så snurrar jag ihop det så det låser (snurra åt rätt håll). Sedan är det bara att ta fram den stora rörtången och hålla emot.
                  Gänga tillbaka skruven och vrid rätt motorn med en 22mm nyckel (markeringen på veven skall stämma med märkningen i blocket), glöm inte bort att lägga ur växeln först.
                  Kontrollerna så att markeringen på kammarna står rätt emot varandra, annars vrider du motorn ett varv till.
                  När allt ser bra ut är det bara att börja lossa det du tänkt byta (vattenpump, spännare, löphjul eller vad du nu tänkt byta på samma gång)
                  Akta dig för ena kammen då den är ifall den sitter i spänn, kan rensa knogarna rätt härligt.
                  Börja sätt tillbaka delarna, jag brukar börja med kamaxlarna på den sidan som är i spänn, när den sidan är bra sätter jag en snabbtving över de kamdreven och trär remmen rätt)
                  Spänn sakta ihop spännaren, ingen ide att trycka för hårt – låt det ta ett par minuter. När det går kör du i valfri sprint genom den för att säkra upp den (jag brukar ta en 2mm insex, passar perfekt)
                  Montera sedan resten av remmen tillsammans med alla prylar. Dubbelkolla med någon bild på nätet att du har trätt den rätt.
                  Lossa sedan spännaren och låt den spänna ut, dubbelkolla så att kamdreven står rätt. Snurra sedan runt motorn ett par varv och se till att märkningarna på allting fortfarande stämmer.
                  Är det OK är det bara att montera ihop igen.

                  När jag läser igenom det låter det rätt jobbigt. I själva verket är det tämligen simpelt. En oerfaren med viss mekvana bör fixa det under 3h.

                  Obs: Detta är hur det funkar på GC8 (EJ205) men kan inte tänka mig att det skiljer nämnvärt från nyare diton.

                  Och bara av ren nyfikenhet… Hur såg du kamremmen när du komptestade (med risk för att framstå som efterbliven: säker på att det inte var multiremmen du såg?)

                  #262315
                  GDB2003
                  Deltagare

                    säker på att det inte var multiremmen du såg?)

                    Är det inte en och samma???

                    Hoppas jag inte beställt ett kamremskit för 2500kr i onödan nu…

                    Bild:

                    #262304
                    Timzzon
                    Deltagare

                      Det där är en multirem 🙂 Kamremmen kan du inte se om kåporna inte är borta. Men det är väll aldrig fel o byta kamremmen 😉

                      #262316
                      GDB2003
                      Deltagare

                        Det där är en multirem 🙂 Kamremmen kan du inte se om kåporna inte är borta. Men det är väll aldrig fel o byta kamremmen 😉

                        LOL, damn…
                        Förvisso, men ingen rolig utgift.

                        Jag tar nog av kåporna och tittar efter, jag menar är multiremmen så här dålig så kankse kamremmen är i uselt skick den också.

                        #262319
                        997GT3
                        Deltagare

                          LOL, damn…
                          Förvisso, men ingen rolig utgift.

                          Jag tar nog av kåporna och tittar efter, jag menar är multiremmen så här dålig så kankse kamremmen är i uselt skick den också.

                          Lika bra att kika, man byter väl multiremmen samtidigt som kamrem när man ändå har av allt, lika bra känns det som. Så med andra ord kanske kamremmen inte heller är bytt 🙂

                          #262311
                          TypeR
                          Deltagare

                            Sadly Doc quite a few people tend to only want the camrem changed and reuse the old multi rem

                            #262317
                            GDB2003
                            Deltagare

                              Sadly Doc quite a few people tend to only want the camrem changed and reuse the old multi rem

                              I ordered both timing belt kit, and accessory drive belts. If you are up for the task I’d be happy to hire you for the install. Through the shop or otherwise.

                              #262312
                              TypeR
                              Deltagare

                                Do it on the side for you matey ;), got patricks to do first just moving into a new hobby garage so if u can wait a couple weeks

                                #262314
                                Tyrfing
                                Deltagare

                                  Hmm kanske borde beställa en multirem till min GT också då, har inte ens tänkt på de två som satt utanför 😮

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.