› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta kamrem, hur svårt?
- Detta ämne har 20 svar, 14,530 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2013 kl. 20:19 #31377
GDB2003
DeltagareFör någon som är ovan vid Subaru-motorer / boxer-motorer, hur svårt är det att byta kamrem?
Upptäckte idag när jag skulle komptesta att remmarna är i riktigt, riktigt dåligt skick. Förra ägaren ljög helt klart när han sa att den var bytt.
Tack!
7 november, 2013 kl. 20:22 #262307t1hero
DeltagareSer inte så svårt ut, lite specialverktyg behövs om man inte är macgyver
http://www.youtube.com/watch?v=6mjCegTnB607 november, 2013 kl. 20:29 #262310TypeR
DeltagareReal easy Doc no special tools needed 😉
7 november, 2013 kl. 20:54 #262318997GT3
DeltagareUndrar också lite angående detta, något speciellt att tänka på? Verkar inte alls så svårt, nolla motorn mot markeringarna, bort med allt, byta alla rem/löphjul, dit med rem och spännare? Lokala Subaruverkstaden skulle ha runt 10k för detta…
7 november, 2013 kl. 21:29 #262305Fricke.w
DeltagareVill minas att insugs kammen på höger sida, låg i spänn vid nollning på markeringarna, så har man inget att låsa upp den med, kan de vara smart att vara 2st som gör operationen, annars kan man ju alltid tälja till sig en lämplig trä kil, att lite snyggt sätta mellan kam hjulen, funkade de också.
Riktig Fuji Heavy Industries lösning på den 😀7 november, 2013 kl. 21:33 #262306Fricke.w
Deltagarekom i håg att plocka ur kylaren också, annars blir de onödigt trångt.
Lycka till7 november, 2013 kl. 21:58 #262322Dash
DeltagareSkitenkelt!
Bort med skyddet för multiremmen/AC
Bort med kylaren
Bort med multiremmen/AC
Bort med spännaren till AC
Lossa kåpan som täcker kamremmen
Lossa stora remskivan, den kan sitta så in i helvete. Istället för att köpa/tillverka ett specialverktyg som du låser den med så har jag ett eget litet verktyg som dessutom är sjukt användbart till annat som är svårt att dra loss. Verktyget består av en ca 10cm lång rörstump med diametern ~45mm som jag gjort ett genomgående snitt i. Sedan har jag en ~1m stump från ett gammalt spännband som jag trär runt remskivan, sedan in genom snittet i rörstumpen och så snurrar jag ihop det så det låser (snurra åt rätt håll). Sedan är det bara att ta fram den stora rörtången och hålla emot.
Gänga tillbaka skruven och vrid rätt motorn med en 22mm nyckel (markeringen på veven skall stämma med märkningen i blocket), glöm inte bort att lägga ur växeln först.
Kontrollerna så att markeringen på kammarna står rätt emot varandra, annars vrider du motorn ett varv till.
När allt ser bra ut är det bara att börja lossa det du tänkt byta (vattenpump, spännare, löphjul eller vad du nu tänkt byta på samma gång)
Akta dig för ena kammen då den är ifall den sitter i spänn, kan rensa knogarna rätt härligt.
Börja sätt tillbaka delarna, jag brukar börja med kamaxlarna på den sidan som är i spänn, när den sidan är bra sätter jag en snabbtving över de kamdreven och trär remmen rätt)
Spänn sakta ihop spännaren, ingen ide att trycka för hårt – låt det ta ett par minuter. När det går kör du i valfri sprint genom den för att säkra upp den (jag brukar ta en 2mm insex, passar perfekt)
Montera sedan resten av remmen tillsammans med alla prylar. Dubbelkolla med någon bild på nätet att du har trätt den rätt.
Lossa sedan spännaren och låt den spänna ut, dubbelkolla så att kamdreven står rätt. Snurra sedan runt motorn ett par varv och se till att märkningarna på allting fortfarande stämmer.
Är det OK är det bara att montera ihop igen.När jag läser igenom det låter det rätt jobbigt. I själva verket är det tämligen simpelt. En oerfaren med viss mekvana bör fixa det under 3h.
Obs: Detta är hur det funkar på GC8 (EJ205) men kan inte tänka mig att det skiljer nämnvärt från nyare diton.
Och bara av ren nyfikenhet… Hur såg du kamremmen när du komptestade (med risk för att framstå som efterbliven: säker på att det inte var multiremmen du såg?)
8 november, 2013 kl. 15:49 #262315GDB2003
Deltagaresäker på att det inte var multiremmen du såg?)
Är det inte en och samma???
Hoppas jag inte beställt ett kamremskit för 2500kr i onödan nu…
Bild:
8 november, 2013 kl. 16:05 #262304Timzzon
DeltagareDet där är en multirem 🙂 Kamremmen kan du inte se om kåporna inte är borta. Men det är väll aldrig fel o byta kamremmen 😉
8 november, 2013 kl. 16:12 #262316GDB2003
DeltagareDet där är en multirem 🙂 Kamremmen kan du inte se om kåporna inte är borta. Men det är väll aldrig fel o byta kamremmen 😉
LOL, damn…
Förvisso, men ingen rolig utgift.Jag tar nog av kåporna och tittar efter, jag menar är multiremmen så här dålig så kankse kamremmen är i uselt skick den också.
8 november, 2013 kl. 17:42 #262319997GT3
DeltagareLOL, damn…
Förvisso, men ingen rolig utgift.Jag tar nog av kåporna och tittar efter, jag menar är multiremmen så här dålig så kankse kamremmen är i uselt skick den också.
Lika bra att kika, man byter väl multiremmen samtidigt som kamrem när man ändå har av allt, lika bra känns det som. Så med andra ord kanske kamremmen inte heller är bytt 🙂
8 november, 2013 kl. 18:23 #262311TypeR
DeltagareSadly Doc quite a few people tend to only want the camrem changed and reuse the old multi rem
8 november, 2013 kl. 19:05 #262317GDB2003
DeltagareSadly Doc quite a few people tend to only want the camrem changed and reuse the old multi rem
I ordered both timing belt kit, and accessory drive belts. If you are up for the task I’d be happy to hire you for the install. Through the shop or otherwise.
8 november, 2013 kl. 20:21 #262312TypeR
DeltagareDo it on the side for you matey ;), got patricks to do first just moving into a new hobby garage so if u can wait a couple weeks
9 november, 2013 kl. 13:26 #262314Tyrfing
DeltagareHmm kanske borde beställa en multirem till min GT också då, har inte ens tänkt på de två som satt utanför 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.