› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › För lågt laddtryck Impreza GT -99
- Detta ämne har 13 svar, 1,714 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2013 kl. 18:35 #31408
Hajfen
DeltagareHej !
Har en Subaru Impreza Gt från 99 som gick på stadiga 1,2 bar i ca 400 mil och nu förra veckan ville den inte ladda förbi 1 och började hosta och stå i vid just 1 bar.
Bytt vakumventil och då laddar den närmare 1,3 men går som hackigt igenom laddet, bytt slang mellan från t korset till wastegaten och laddar nu endast 0,6 ?
Vad är fel ?
12 november, 2013 kl. 19:06 #262474Dash
DeltagareHur styr du laddtrycket och hur är bilen mappad?
Kolla vakumläckor och att din wastegate är OK
12 november, 2013 kl. 19:39 #262469Fricke.w
DeltagareDe är inte så att du tagit bort slangen på t korset, som de sitter ett så kallat restriktor pil i? Är som en liten stål kula som sitter i slangen, med ett litet hål i, tar man bort den så laddar bilen mycket mindre, så där kan du ha varför den bara laddar 0.6 just nu.
Annars vad var den exakta symptomen, när den gick från 1,2bar till strax under 1,0 bar.Kör du med öppet filter?
13 november, 2013 kl. 16:22 #262476Hajfen
DeltagareIdag laddar bilen ca 0.7 men inte stadigt alls då den far uppåner i ladd.
Vet inget om bilen egentligen köptes av en som bor utomlands och vilken slang menar du ?
13 november, 2013 kl. 16:35 #262475Dash
DeltagareDu bör ta reda på lite om bilen i så fall.
Han menar slangen mellan T-korset (insug-wastegate-solenoid) och insuget (nippeln sitter på turbon, precis innan anslutningen till röret mellan turbo och IC). Där ska det sitta en restriktor.
Men:
Kolla hur laddtrycket styrs, antagligen av en solenoid. Görs genom synlig inspektion.
Kolla att du har restriktorn i slangen. Görs genom att klämma på slangen.
Kolla att wastegaten orkar hålla emot. Görs egentligen med speciell utrustning men kan göras på andra vägar… Inget jag vill rekommendera dig att göra om du inte har STENKOLL på laddtrycksmätaren och högerfoten.13 november, 2013 kl. 20:52 #262470Fricke.w
DeltagareOm du kollar på den här reservdels listan kommer du förstå vad vi menar.
Nummer 5 på bilden längst till höger ser du slangen som går till och från T-korset vid wastegate klockan, slangen med nummer 5 längst till höger på den bilden vid korset, kan du se att de är skisat att de är något inuti i slangen, där sitter restriktorn, skulle de nu vara så att du bytt ut den slangen, mot en vanlig slang från tex mekonomen eller liknande, ja då har du ju tagit bort den restriktorn, vilket i sin tur kommer att trolla fram problemet du hade med att bilen bara laddar 0.6bar.
Men de löser ju inte problemet du hade från början, men bör få dig tillbaks strax under 1bar i gen.
Hoppas du blir hjälpt av detta.
Så får vi luska mer på de riktiga problemet, efter du fixat detta 🙂MVH
13 november, 2013 kl. 22:40 #262477Hajfen
DeltagareJo då var det den slangen jag trodde du menade !
Jag hadde bytt den men satte tillbaks den och nu laddar den helt plötsligt 1,4 lite när den känner för de annars 1,0 och stannar där ibland !
Och jag ber om ursäkt om min okunskap är helt ny på turbo bilar, eller bilar i överhuvudtaget har i princip endast skruvat i 2takts skotrar innan de här !
så all hjälp är uppskattad
15 november, 2013 kl. 11:14 #262478Hajfen
Deltagarehar fortfarande inte hittat felet ! nån som har haft liknande ? den gick ju fin fint sen stog den i ca 1,5 timme sen var detta felet framme ! förstår inte vad de är !
15 november, 2013 kl. 11:20 #262472kleinis
Deltagarehar fortfarande inte hittat felet ! nån som har haft liknande ? den gick ju fin fint sen stog den i ca 1,5 timme sen var detta felet framme ! förstår inte vad de är !
vart bor du ? kanske är någon som bor nära som kan ta en titt också 🙂
15 november, 2013 kl. 12:28 #262479Hajfen
DeltagareVore ju optimalt de bor i strömsund 10 mil norr om östersund
15 november, 2013 kl. 12:43 #262480Hajfen
Deltagarevart kan jag hitta en ny sådan restrictor slang ?
15 november, 2013 kl. 12:51 #262473kleinis
DeltagareRestriktorn går nog aldrig sönder o har du bara slangen med den i så kan du skära upp slangen, o trycka i restriktorn i en ny fräsch vakuumslang, bara ta en liten spik eller skruv 🙂
Byt de andra slangarna också som går ihop med turbo-insug och sensorn vid fjädertornet skulle jag rekommendera,
Vad sitter det för dump på bilen ? (Tänkte ifall den läcker ladd luft)
15 november, 2013 kl. 12:55 #262481Hajfen
Deltagareallt ser ut att vara orginal vet som sagt inget om bilen sedan innan !
16 november, 2013 kl. 16:19 #262471Fricke.w
DeltagareKolla vilka tänd stift som sitter i den och gör en chek på hur skicket är på dom, inte ovanligt att dom blir uppäten om man kört för varmt värme tall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.