Har en lite dum fråga ang allas våran vän dumpventilen.
Det är ju ett visst pojkaktigt roligt med att höra denna ventil pysa när man lättar på blyfoten.
Jag undrar kort åh gott, om det är någon här som kan svara på följande:
Kan man byta denna rakt av utan att mappa om bilen? Eller får man komplikationer om man bara byter den?
Om så INTE är fallet.. har ni några rekomendationer på ventil (tillr rimligt pris) som passar en WRX -05??
Den är bara att byta rakt av, eventuellt nolla ECU:n.
Man bör tänka på att om man byter till en öppen dumpventil
(sitter en återcirkulerande orginal) så kan den i längden medföra att man bränner sönder kattarna.:(
Eftersom lmm:en mäter upp den luft som den atmosfäriska dumpen skjuter rakt ut i luften så kommer ecu tro att motorn får i sig mer luft än den faktiskt får.
Eftersom den då fetar på med bränsle kommer det ut en del sånt i avgassystemet vilket gör att katalysatorn kan gå varm.
Det spelar ingen roll om du mappar eller ej om du inte byter till ett styrsystem som använder map-sensor (spjällets läge, tryck och temp tror jag) istället för lmm.
Det är rätt överdrivet att kattarna skulle ramla av pinnen snabbare av den anledningen faktiskt, visst i teorin så stämmer det, men alla missar att våra bilar i standardutförande går rätt rikt som det är på fullgas.
/J
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.