SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dumpventil

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3141
    Toxicator
    Deltagare

      Tjena hej och goddag!

      Har en lite dum fråga ang allas våran vän dumpventilen.
      Det är ju ett visst pojkaktigt roligt med att höra denna ventil pysa när man lättar på blyfoten.

      Jag undrar kort åh gott, om det är någon här som kan svara på följande:
      Kan man byta denna rakt av utan att mappa om bilen? Eller får man komplikationer om man bara byter den?

      Om så INTE är fallet.. har ni några rekomendationer på ventil (tillr rimligt pris) som passar en WRX -05??

      mvh
      Mange G

      #56798
      dragster
      Deltagare

        Den är bara att byta rakt av, eventuellt nolla ECU:n.
        Man bör tänka på att om man byter till en öppen dumpventil
        (sitter en återcirkulerande orginal) så kan den i längden medföra att man bränner sönder kattarna.:(

        MVH
        Roger

        #56801
        Toxicator
        Deltagare

          Nålla ECU:n? Och de gör man hur?
          och
          Bränner sönder kattarna?

          Att det sitter en återcirkulerande där nu vet jag.. men vad är fördelarna resp. nackdelarna med en återcirkulerande kontra ”öppen”?

          #56799
          Ante_J
          Deltagare

            Prova SÖK-funktionen så skall du finna svar på alla dina frågor.

            #56800
            Kalleman
            Deltagare

              Är det inte sämre för motorn att köra med öppen dump?
              Med tanke på att ECU:n blir lurad och får fel värden så den matar in mer soppa.

              Lossa batteri kablarna minst 30 min
              Starta bilen låt den gå på tomgång i 10 min
              Efter det ska man varva upp motorn ett par gånger vad jag läst.

              #56797
              p_ilis
              Deltagare

                Eftersom lmm:en mäter upp den luft som den atmosfäriska dumpen skjuter rakt ut i luften så kommer ecu tro att motorn får i sig mer luft än den faktiskt får.

                Eftersom den då fetar på med bränsle kommer det ut en del sånt i avgassystemet vilket gör att katalysatorn kan gå varm.

                Det spelar ingen roll om du mappar eller ej om du inte byter till ett styrsystem som använder map-sensor (spjällets läge, tryck och temp tror jag) istället för lmm.

                Mvh
                Peter

                #56796
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Det är rätt överdrivet att kattarna skulle ramla av pinnen snabbare av den anledningen faktiskt, visst i teorin så stämmer det, men alla missar att våra bilar i standardutförande går rätt rikt som det är på fullgas.

                  /J

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.