Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31443
    apache54
    Deltagare

      Nu e jag på jakt efter en ny turbo till min – 04 sti vad rekommenderar ni att använda om jag både vill ha snabb spool och en som mätt klarar laddtryck runt 1,6-2 bar

      Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

      #262677
      kleinis
      Deltagare

        precision ? sen är ju frågan vad du vill komma till för effekt ?

        har en 5858 hemma som ska användas i min motor och hoppas på va 450whp med den och e85 mm

        kör du original botten börjar dina stakar lida över 400 skulle jag tänka mig, (inget är ju säkert när man trimmar)

        #262665
        apache54
        Deltagare

          jo a bsolut men i dagsläget e turbofrågan den största o en ny motor funddras oxå på men vad har vi för sniglar som skulle klara ovanstående krav var frågan denna gång

          Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

          #262671
          TomK
          Deltagare

            Ska den sitta på standard platsen eller kommer du köra roterat?
            Antar att det blir 2l motorn? Vad för effekt vill du landa på?
            En sc42 alt en sc46, kör du roterat så en precision som ovan eller gt3071 alt 3076.

            #262666
            apache54
            Deltagare

              jag har inte funderat över hurvida det skall vara roterat eller inte men vad talar mot eller för det och min tanke kan vara att köra standardmotor i sommar och bygga på ett 2.5l block med 2l vev till nästa vinter o då kansje satsa på 450 – isch hjul-häst

              Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

              #262670
              Adam K
              Deltagare

                Det finns ju de som de-stroke’ar 2,5or, men jag förstår det inte, blocket är ju den svagaste länken på 2,5, tillsammans med kolvarna, som IOF går att byta.

                #262672
                TomK
                Deltagare

                  jag har inte funderat över hurvida det skall vara roterat eller inte men vad talar mot eller för det och min tanke kan vara att köra standardmotor i sommar och bygga på ett 2.5l block med 2l vev till nästa vinter o då kansje satsa på 450 – isch hjul-häst

                  Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                  Varför ska du ha en de-stroke motor?
                  Ska du ha 450whp så blir det roterat och satsa på en passande turbo. Urvalet bland turbos blir större med roterat och lika så effektuttaget.

                  #262667
                  apache54
                  Deltagare

                    de stroke vill jag ha för att minska vinkeln mellan vev o stake vilket min motorbyggare förespråkar då han själv kör med en sådan i en bubbla som gåt 9or på strippen, men skulle någon vilja förklara det här med roterat?

                    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                    #262673
                    TomK
                    Deltagare

                      Så här ser ett roterat system ut.

                      #262668
                      apache54
                      Deltagare

                        Ok då förstår jag mer men blir det så att det skulle räcka med nytt grenrör och ändring av ic-rör men har man inte sen ett stort problem med down-pipen?

                        Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                        #262674
                        TomK
                        Deltagare

                          Ok då förstår jag mer men blir det så att det skulle räcka med nytt grenrör och ändring av ic-rör men har man inte sen ett stort problem med down-pipen?

                          Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                          Det räcker med uppipe icrör och downpipe.
                          Finns även färdiga kit att köpa.

                          #262664
                          apache54
                          Deltagare

                            Jasså då kanske man skall överväga detta om jag förstår så är argumenten för att man fåt större urval av turbo? O vart köper man desa ”kit”?

                            Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                            #262675
                            TomK
                            Deltagare

                              Jasså då kanske man skall överväga detta om jag förstår så är argumenten för att man fåt större urval av turbo? O vart köper man desa ”kit”?

                              Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                              Finns flera olika som gör kit.
                              RCM, Scoobyclinic, perrin, fullrace mm mm

                              #262669
                              apache54
                              Deltagare

                                Ok tackar för svar då har man lite att fundera på lm det är värt det för att byta bort äckel-temeiturbon som sitter där

                                Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

                                #262676
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Blouch Dom 3 får man ut närmare 450 whp på 98 och en bra bit till på E85. Men det är nog den största orginalmonterade turbon.

                                  Kan vara värd att kolla på då det är i min värld mycket enklare. 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.