Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31456
    plaxan
    Deltagare

      Jag är lite sugen på att köpa en Subaru Legacy kombi, årsmodell 2004-2009. Jag är lite lockad av att göra ett förnuftigt val och köpa en 2,5:a, men är lite rädd att jag kommer att ångra mig. Jag uppskattar körglada bilar och har en lång historia med olika Alfa Romeobilar i bagaget.

      Hur står sig dessa modeller mot varandra? Är 2,5:an rakt igenom tråkig, gubbig och karaktärslös, eller finns det någon körglädje och/eller prestanda i den?

      Vad jag förstår så är den huvudsakliga skillnaden mellan 3,0R och 3,0 Spec B att den senare är lite sänkt och har något styvare fjädrar och stötdämpare. Stämmer det? Finns det några andra viktiga skillnader? Hur kan man visuellt avgöra om det är en Spec B eller inte? Först trodde jag att det gick att se på grillen och det lilla märket i grillen, sen har jag sett andra med “vanlig” grill annonseras som Spec B. Finns det några andra kännetecken? Gör det stor skillnad för kurvtagning, höghastighetsstabilitet etc om det är en Spec B, eller är det av mindre betydelse?

      Sen är det det där med växellådsval. Köper jag en 2,5:a så är det tveklöst manuell för min del. 3,0:an påstås ju på pappret vara väsentligt törstigare med manuell låda än med automat. Stämmer det eller är det ett strikt labbresultat? Om man väljer automat, vilken är då att föredra bränsleekonomiskt och körupplevelsemässigt? Den vanliga automaten eller tiptronicvarianten?

      #262756
      Fladric
      Deltagare

        Det jag vet är att spec B har den 6-växlade lådan 🙂

        #262757
        FiddeFuling
        Keymaster

          Jag har en 2004 2.5i Sedan. Något lättare än kombi antar jag men någon sport bil är det då inte. Tyst och super bekväm vardagsbil som kompletteras utav en Impreza GT i mitt fall. Jag hade gått på en 3.0 om man inte har en lekbil vid sidan om.

          #262753
          Juka
          Deltagare

            Den vanliga 3,0 finns bara som automat. Spec-B finns bara med 6-vxl manuell. Spec-B har Bilstein dämpare och jag tror den har en annan bakdiff också (Torsen). Men trots de sportigare dämparna tycker jag min är ganska mjuk, särskilt bak.
            -07 kom en facelift och SI-Drive vilket väl ska sänka förbrukningen något. Min ska enligt pappret dra 1,23 blandat men det stämmer inte. Jag använder bilen till vardags och pendlar till jobbet (e4, Essingeleden, lite köigt) och då drar den oftast ca 1,05. Så den är törstigare på pappret än i verkligheten konstigt nog 🙂
            Utseendemässigt så har iaf spec-b efter faceliften en lite annan front. Den skiljer sig mest i utformningen kring dimljusen.

            #262755
            Gystompa
            Deltagare

              Jag är lite sugen på att köpa en Subaru Legacy kombi, årsmodell 2004-2009. Jag är lite lockad av att göra ett förnuftigt val och köpa en 2,5:a, men är lite rädd att jag kommer att ångra mig. Jag uppskattar körglada bilar och har en lång historia med olika Alfa Romeobilar i bagaget.

              Hur står sig dessa modeller mot varandra? Är 2,5:an rakt igenom tråkig, gubbig och karaktärslös, eller finns det någon körglädje och/eller prestanda i den?

              Vad jag förstår så är den huvudsakliga skillnaden mellan 3,0R och 3,0 Spec B att den senare är lite sänkt och har något styvare fjädrar och stötdämpare. Stämmer det? Finns det några andra viktiga skillnader? Hur kan man visuellt avgöra om det är en Spec B eller inte? Först trodde jag att det gick att se på grillen och det lilla märket i grillen, sen har jag sett andra med “vanlig” grill annonseras som Spec B. Finns det några andra kännetecken? Gör det stor skillnad för kurvtagning, höghastighetsstabilitet etc om det är en Spec B, eller är det av mindre betydelse?

              Sen är det det där med växellådsval. Köper jag en 2,5:a så är det tveklöst manuell för min del. 3,0:an påstås ju på pappret vara väsentligt törstigare med manuell låda än med automat. Stämmer det eller är det ett strikt labbresultat? Om man väljer automat, vilken är då att föredra bränsleekonomiskt och körupplevelsemässigt? Den vanliga automaten eller tiptronicvarianten?

              Tjäna

              Klart du ska ha en Legacy. Beror lite på vad du är ute efter såklart. 2,5i är inget jag skulle rekommendera om du vill känna acceleration när du trycker på pedalen.
              Jag har min 2,5i som bruksbil och dragbil och är jäkligt nöjd med den.
              Dock så har jag en Impreza som jag använder när det blir dags att gasa. Så känner inget behov av just det med Legacyn. Däremot rent driftmässigt är nog 2,5i att föredra före alla andra varianterna då den är rätt simpel.

              Manuella lådorna brukar ha en sjukdom med dual-mass svänghjulen som kvittrar. Inget allvarligt men enormt störande då man lätt kan tro det är urtrampningslagret.

              Vet inte vad det sitter för svänghjul på 6 petade lådorna. Men hade jag köpt en annan Legacy idag så hade det blivit en automat 🙂

              Soppaförbrukning ligger min på runt 0,85 blandad och har kört den på 0,65 långväga

              #262760
              plaxan
              Deltagare

                Den vanliga 3,0 finns bara som automat. Spec-B finns bara med 6-vxl manuell.

                Jag har sett andra som har påstått samma sak, men vad är då det här:

                http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Legacy_3_0R_Spec_B_50718658.htm?ca=11&w=3

                Det är mer sällsynt med annonser på blocket med manuell låda, i alla fall vad gäller kombin (sedanerna tittar jag inte på).

                #262754
                Juka
                Deltagare

                  Jag har sett andra som har påstått samma sak, men vad är då det här:

                  http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Legacy_3_0R_Spec_B_50718658.htm?ca=11&w=3

                  Det är mer sällsynt med annonser på blocket med manuell låda, i alla fall vad gäller kombin (sedanerna tittar jag inte på).

                  Hmm… ja det trodde jag inte att det fanns.

                  Jo speciellt faceliftade spec-b kombis är extremt ovanliga.

                  #262758
                  ogredani
                  Deltagare

                    Jag är lite sugen på att köpa en Subaru Legacy kombi, årsmodell 2004-2009. Jag är lite lockad av att göra ett förnuftigt val och köpa en 2,5:a, men är lite rädd att jag kommer att ångra mig. Jag uppskattar körglada bilar och har en lång historia med olika Alfa Romeobilar i bagaget.

                    Jag valde en Spec B 2005. Är INTE missnöjd. 3-litersmotorn (H6) är lite törstig, men å andra sidan har den kamkedja till skillnad från 2.5 som har kamrem. Sen har den gott med sug och kraft under pedalen när det behövs. Perfekt för mig som gillar att gasa och som samtidigt inte har råd med en separat sportbil. Familjräser helt enkelt.

                    Angående 2.5-motorn har jag personligen bara kunnat jämföra med en Legacy 2.5 Sport från 2010. Inte alls samma grej. Körglädjen finns inte där på samma sätt som med H6:an. Jag betalar gärna det extra bränslet för att göra körningen till en upplevelse.

                    Vad jag förstår så är den huvudsakliga skillnaden mellan 3,0R och 3,0 Spec B att den senare är lite sänkt och har något styvare fjädrar och stötdämpare. Stämmer det? Finns det några andra viktiga skillnader? Hur kan man visuellt avgöra om det är en Spec B eller inte? Först trodde jag att det gick att se på grillen och det lilla märket i grillen, sen har jag sett andra med “vanlig” grill annonseras som Spec B. Finns det några andra kännetecken?

                    Det jag känner till är:

                    • Bilstein-dämpare
                    • 3 cm lägre
                    • Den 6-petade manuella lådan från Impreza STi (de som har manuell). Tror inte 3.0R har den.
                    • Jag tror 18″-fälgarna är unikt för Spec B.
                    • Spec B-emblem i grillen som du säger

                    Gör det stor skillnad för kurvtagning, höghastighetsstabilitet etc om det är en Spec B, eller är det av mindre betydelse?

                    Bilstein är Bilstein och med 3 cm lägre tyngdpunkt så kommer givetvis bilen vara bättre i kurvor.

                    Sen får man tänka på att om t.ex. framdämparna på Spec B behöver bytas så kostar kalaset 10.000 kr per fjäderben…exklusive arbete. 🙂

                    Spec B eller inte, glädjen ligger i H6-motorn.

                    #262761
                    plaxan
                    Deltagare

                      Sen får man tänka på att om t.ex. framdämparna på Spec B behöver bytas så kostar kalaset 10.000 kr per fjäderben…exklusive arbete. 🙂

                      Du kan inte mena allvar!?

                      Avseende Spec B-märke i grillen, så har jag sett flera som annonseras som Spec B, men som inte har märket i grillen. Verkar vara svårt att direkt se på bilden om det är en Spec B? Man måste kanske kika in i hjulhusen och se om det är gula dämpare? Enligt uppgift ska Spec B även ha diffbroms i bakaxeln. Det är ju också kanske svårt att se, eller kan man se det underifrån?

                      #262752
                      Knorrebusius
                      Deltagare

                        Jag har en 3,0R med automat. De har ju rattpaddlar om man vill växla själv samt. Den har även tre körlägen och kör man på intelligent (snikläget) så är den rätt bensinsnål ca 0,9 vid långkörning. Men det är ju roligare att köra på S läget och då ligger den kring 1,2-1,3. Bra bil om man exempelvis vill dra släp etc. Sedan finns S# läget och då går de soppa men då blir de åka av me!
                        Jag skulle vilja byta till en Outback så om intresse finns kan jag skicka bilder på min bil. Den står dock i Kalix. 2007, mörkgrå, 4700 mil (som ny), sov, mok, avtagbar dragkrok etc.

                        #262762
                        plaxan
                        Deltagare

                          Nja, det lutar nog åt en Spec B om det blir 3.0:an. Eller så blir det snikvarianten, och då blir det 2.5:an. Allt eller inget!

                          Jag tycker dock inte att jag har fått så mycket inspirerande argument för Spec B. De flesta påtalar acceleration, men det är t ex ingen som har nämnt saker som kurvtagning, balans, stabilitet bankörningsegenskaper mm. Köra fort rakt fram kan man ju med snart när vilken bil som helst nuförtiden, men enligt min mening är det inte där som körglädjen ligger. Glädjen sitter i när bilen förmedlar till föraren att den vill piskas ordentligt, och ropar mer, mer! MER!, när vägen börjar svänga!:)

                          #262759
                          ogredani
                          Deltagare

                            De flesta påtalar acceleration, men det är t ex ingen som har nämnt saker som kurvtagning, balans, stabilitet bankörningsegenskaper mm.

                            Det är ljusår skillnad. Det är ändå Bilstein-dämpare. Läs mer här:

                            http://legacygt.com/forums/showthread.php/faq-jdm-oem-suspension-61108.html?t=61108

                            Jag har JDM Rev B, och bilen skuttar verkligen ur kurvorna. Inte mycket body roll där inte.

                            #262763
                            Peter_1976
                            Deltagare

                              Tjena

                              Har du hunnit skaffa bil ännu? Blev det en spec B eller?
                              Annars har du ju GT-B med twin turbo o 280 hk, manuell låda, 260 med aut.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.