› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Placering av lambda sond sti?
- Detta ämne har 8 svar, 1,170 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av
kinugawa.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2013 kl. 20:51 #31460
PH_89
DeltagareHej jag ska svetsa dit en racekat på mitt 3 tums avgassystem. På racekatten är ett hål för lambda sonden, ska jag vända den så sonden sitter före eller efter katten? Första sonden sitter ju vid uppipen och jag har hittills kört utan Kat och bakre sonden har bara suttit i röret och jag har inte fått några felmeddelanden. Jag har en sti från 05.
Mvh Philip23 november, 2013 kl. 10:47 #262774Fricke.w
DeltagareBrukar vell i regel vara efter katt, sekundär lambdan ska mätta, annars får den ju inte reda på reningen 🙂
Kollar du på perrin och cobb med flera tex, där du köper en färdig down pipe med race katt, så sitter den efter katt.23 november, 2013 kl. 11:24 #262773Adam K
DeltagareLambdan mäter väl ändå inte vad katten renar, den mäter ju luft/bränsleblandningen.
Jag antar att du har en OEM-ecu, kolla var lambdan sitter på OEM-system, men om den inte varnat hittills så borde den inte göra det framåt i tiden heller om du sätter den framför katten.Edit: på min GT satt lambdan precis efter turbon, dvs före kattarna.
24 november, 2013 kl. 20:02 #262776PH_89
DeltagareOkej tack för svaren. Det vart efter katten och har åkt ca 10 mil efter montering nu och det funkar än så länge iallafall. 😀
24 november, 2013 kl. 22:37 #262777clasen
DeltagareJa de ska vara efter katten. Hade samma problem i somras när jag svetsade ihop nytt till min och kom fram till att lambdan ska sitta efter.
25 november, 2013 kl. 14:56 #262775Fricke.w
DeltagareLambdan mäter väl ändå inte vad katten renar, den mäter ju luft/bränsleblandningen.
Jag antar att du har en OEM-ecu, kolla var lambdan sitter på OEM-system, men om den inte varnat hittills så borde den inte göra det framåt i tiden heller om du sätter den framför katten.Edit: på min GT satt lambdan precis efter turbon, dvs före kattarna.
alldeles riktigt, den mäter inte vad katten renar.
Nu vet ja inte hur de ser ur på gt, men STI har huvud lambdan före kattar i kollektorn, som sköter blandnings förhållande, sen sitter sekundär lambda i sissta katten, och uppgiften den har helt enkelt, är att kolla så kattarna sköter sig, därför kan man få problem om man sätter den före katt, är även därför man använder sig av en celfix utan katt.
Sekundär lambdan ska även gå att kopla bort helt och ersätta med ett motstånd 🙂27 februari, 2015 kl. 11:14 #262779kinugawa
DeltagareJag ska svetsa dit min bredbandslambda på orginaldownpipe. Innovate mtxl. Den får inte sitta för nära turbon och den ska sitta före kattarna? Och den första katten sitter typ 20-30cem från turbon.
Sen undrar jag om det sker en exoterm i katten? Blir avgaserna varmare i katten och efteråt än vad dom är innan?Orginallambdan sitter innan turbon. Men den kanske är hållbarare eller är det konstigt nog svalare innan turbon?
27 februari, 2015 kl. 15:57 #262778clasen
DeltagareJag har ett ”inbyggt uttag för bredbandslambda på mitt cobb dp, och det uttaget sitter typ 50mm från turboflänsen. Det hade ju varit ganska korkat att tillverka ett dp med ett sådant uttag som inte går att använda p.g.a. värmen, så min misstanke är att det är okej där.
Subborna har ju jävligt långa grenrör/ uppipe, och avgaserna är svalare efter turbon ja, så jag tror att det ska funka.
28 februari, 2015 kl. 09:31 #262780kinugawa
DeltagareSen funderar jag angående screamerpipe. Hur blir mätvärdet? Det borde la vara samma lambda på de som åker ut innan och det som passerar bredbandslambdan fast en mindre mängd bara?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.