› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vettigaste dumpen WRX
- Detta ämne har 9 svar, 1,248 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2013 kl. 20:57 #31494
Lindström
DeltagareHej på er.
Ja, jag har sökt i forumet i frågan, men allt som går att finna är tvetydigt…
Bilen är tänkt som en bruksbil/vinterleksak. Kommer inte misshandlas, men kommer gå sidledes på is. Jag kommer inte spåra ur och trimma skiten ur den, då hade jag köpt en STI istället. Det sitter idag 3-tums från turbon och en öppen dump. (Ja, jag vet att den borde mappats av tidigare ägare och jag riskerar motorhaveri pga felaktig blandning å tomtar i slangen osv, men det är ett framtida problem. Bilen går som en klocka idag förutom lite fet blandning vid icke aktiv körning och dumpning.)
Planen är att så fort som möjligt mappa bilen, men då vill jag ha en ny dump monterad!
Så min fråga är enkel. Vilken dump är vettigast till en WRX-05 med 3″ och mappning? Ljudet är inte så viktigt.
Är det något mer jag bör göra samtidigt? Dels för att hon ska må bra och dels för att få ut det mesta av mappningen? Vissa säger stift, vissa säger soppapump…
30 november, 2013 kl. 23:23 #262914kleinis
DeltagareSå min fråga är enkel. Vilken dump är vettigast till en WRX-05 med 3″ och mappning? Ljudet är inte så viktigt.
Är det något mer jag bör göra samtidigt? Dels för att hon ska må bra och dels för att få ut det mesta av mappningen? Vissa säger stift, vissa säger soppapump…
original dumpen är aldrig fel enligt min mening
stiften kan man ju byta, nya fina ger ju lite bättre gnista vilket blir någon extra häst i motorn
soppapumpen då ja vissa säger att man ska byta den vissa säger att det är onödigt. har bilen gått långt ? ja då kanske pumpen i bilen börjar bli sliten och snart går sönder då kan man se bytet som ett förebyggande syfte.
1 december, 2013 kl. 00:29 #262908Lindström
DeltagareHmm. Bilen har gått 6300 mil om man ska lita på mätarn. Dock har jag köpt grisen i säcken = ingen servicebok. Bilen är importerad från US får några år sen och jag har inte gjort nån koll, typ carfax, och avser inte göra det nu då jG redan äger bilen=)
Stiften ser fina ut, men borde i min mening ändå bytas snart.
Soppapumpen flundra jag just på för att vissa förespråkar byte pga flöde.
Originaldump funkar för mig om det inte är så att den eventuellt hämmar effekten efter mappning…
Ingen som kan säga ”denna dump är optimal för din bil”?
1 december, 2013 kl. 10:28 #262912edbe
DeltagareOriginaldump funkar för mig om det inte är så att den eventuellt hämmar effekten efter mappning…
Ingen som kan säga ”denna dump är optimal för din bil”?
Dump-frågan har väl varit upp ett antal ggr och då handlar det väl mest om ljudet…inte så många som byter dump för effektens skull? Kan tänka mig att vid ett visst laddtryck kanske inte original håller? Men du skulle ju inte toktrimma och då är väl original så optimalt man kan få det? 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
1 december, 2013 kl. 11:37 #262915Igge
DeltagareNär jag forskade lite kom de flesta forumtrådarna fram till att original (om den är frisk) håller för mer tryck än vad en originalmotor leverar/klarar och att det var först vid ordentlig trimning man behövde byta
Rätta mig gärna om jag har fel, som sagt inte så att jag testat själv men många verkade vara eniga över detta.
Jag bytte från en blitz öppen till original på min ”steg 1” STi och har inte märkt av någon som helst förlust, utom att jag slipper det överdrivna pysljudet
1 december, 2013 kl. 19:39 #262911Turbovin
DeltagareTippar på att originalet håller utmärkt för minst 1,5 bar. Jag körde själva med Saab/Bosch-dump men då har jag FMIC på min också. Originaldumpar brukar funka fan så mycket bättre än eftermarknads i regel då de gör nytta och faktiskt öppnar även vid låga tryck. Men visst ska man upp på laddtryck en bra bit över 1,5 bar kan det väl va befogat att byta.
1 december, 2013 kl. 21:26 #262909Lindström
DeltagareHej igen.
Tacksam för alla svar. Det får bli en original då jag inte kommer att toktrimma och klarar mig faktiskt utan pysch även om jag måste erkänna (fast det sitter långt inne) att det är ju lite fränt….=)
Nån ide att kika på ett annat luftfilter före mappningen? Panel i originalboxen eller modell strut?
BTW var åker man isbana i närheten av Västerås? Brukar ni träffas nå i klubben för sånt? Borde man bli medlem?
1 december, 2013 kl. 21:54 #262910Lindström
DeltagareNågon som har en originaldump liggandes?
1 december, 2013 kl. 22:05 #262916Igge
DeltagareMan borde bli medlem tycker jag då det förekommer en del aktiviteter även om just västerås verkar vara en vilande region.
Jag har kört på långsvan någon mil utanför Köping, dock är det inget som varit anordnat av klubben.
2 december, 2013 kl. 08:03 #262913t1hero
DeltagareNån ide att kika på ett annat luftfilter före mappningen? Panel i originalboxen eller modell strut?
Effektmässigt kan du köra original, men ett eftermarknads panel filter ger nog några hästar till. Vill du köra öppet är det bara för ljudets skull, och isåfall rekommenderar jag ett oljefritt så att du slipper risken för LMMbyten. (oljefritt: t.ex HKS svampformade)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.