› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Max laddtryck TD04L-13T-6
- Detta ämne har 12 svar, 1,224 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
Tobbe-STi.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2013 kl. 16:54 #31523
Tobbe-STi
DeltagareÄger en Subaru Impreza WRX STi Type-R -98.
Tanken är att jag ska köra med 3″ från turbon och FIC med Greddys elektroniska laddtrycksstyrning.
Nu då till frågan, hur mycket kan jag ladda som max med TD04L-13T-6 ?
6 december, 2013 kl. 17:27 #263076Adam K
DeltagareOm det sitter en td04 i en type R så har nån bytt, det borde sitta en vf, 24 eller 28 kanske. Oavsett så lär det mest koka luften över 1,4 bar.
6 december, 2013 kl. 18:07 #263082Tobbe-STi
DeltagareOm det sitter en td04 i en type R så har nån bytt, det borde sitta en vf, 24 eller 28 kanske. Oavsett så lär det mest koka luften över 1,4 bar.
Okej.. Frågan är ju varför man sätter på en mindre snurra. 😡 Men men ska byta till större turbo längre fram.
Men va tror du/ni man kan få ut med den snurran som sitter på nu?
7 december, 2013 kl. 21:33 #263077Adam K
DeltagareMed fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.8 december, 2013 kl. 16:09 #263081TypeR
Deltagare24 as standard 😉
12 december, 2013 kl. 16:50 #263083Tobbe-STi
DeltagareMed fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.Jag köpte mig en IHI VF24 idag d—0.o—b
Kan ju säga såhär, min resa med bilen har ju inte varit den roligaste. Men men den ska göras iordning & rulla så fint!
12 december, 2013 kl. 20:28 #263087Puggen
DeltagareMed fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.Smyger in med lite offtopic.
Jobbar på auktorisersd subaru verkstad (inte gjort så länge) kollade ecm uppdateringar.
Fanns bland annat en för -99 Impreza 2.0L Turbo.
Mot piston melting. Kan de vara något med oktan talet då kanske?
Sry för offtopic.
12 december, 2013 kl. 21:09 #263084Tobbe-STi
DeltagareJag köpte mig en IHI VF24 idag d—0.o—b
Kan ju säga såhär, min resa med bilen har ju inte varit den roligaste. Men men den ska göras iordning & rulla så fint!
Kan jag ju ta och ställa samma fråga igen, då ja e lite fundersam.
Tanken är ju som sagt att jag ska köra med FMIC, 3″tum från turbon, Sportluftfilter och greddys laddtrycksstyrning.
Nu då till mina funderingar.
FMIC kitet är med 3″ rör. Är det stor risk för turbolagg med detta till denna setup?
Funkar det fint att köra med denna setup & 1,1 -1,2 i ladd utan att mappa om jag kör bilen på 98, 99 oktan?
Tanken är att jag ska mappa bilen men att de blir lite längre fram då jag även ska byta bränslepump & spridare innan.
Och så en sista, hur mycket pallar orginal kolvar & stakar? Vill inte ligga på gränsen direkt…
12 december, 2013 kl. 22:13 #263079Christian S
DeltagareNu då till mina funderingar.
FMIC kitet är med 3″ rör. Är det stor risk för turbolagg med detta till denna setup?
Funkar det fint att köra med denna setup & 1,1 -1,2 i ladd utan att mappa om jag kör bilen på 98, 99 oktan?
Tanken är att jag ska mappa bilen men att de blir lite längre fram då jag även ska byta bränslepump & spridare innan.
Och så en sista, hur mycket pallar orginal kolvar & stakar? Vill inte ligga på gränsen direkt…
är det 3″ tryck rör till fmic kittet? känns välldigt stort isåfall och du kommer få mer lagg jämfört med mindre rör.
att ställa upp laddtrycket är ingen bra ide, speciellt inte med tanke på att dom orginal är mappade för bättre bränsle (högre oktan) än vi har här i sverige.
du kanske har missat vad adam skrev i inlägg#4?Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin.
du vet om att det inte går att mappa om orginal ecu på en 98?
plockar ca 400 på E85 i min.
13 december, 2013 kl. 06:16 #263085Tobbe-STi
Deltagareär det 3″ tryck rör till fmic kittet? känns välldigt stort isåfall och du kommer få mer lagg jämfört med mindre rör.
att ställa upp laddtrycket är ingen bra ide, speciellt inte med tanke på att dom orginal är mappade för bättre bränsle (högre oktan) än vi har här i sverige.
du kanske har missat vad adam skrev i inlägg#4?du vet om att det inte går att mappa om orginal ecu på en 98?
plockar ca 400 på E85 i min.
Har letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.
Vad är de som skiljer sig på 98:an från dom andra årsmodellerna som gör att de inte går att mappa den på orginal ECU ?
13 december, 2013 kl. 07:06 #263078Adam K
DeltagareWell, det är helt enkelt ingen som har brytt sig om att knäcka koden på my97-my98 ecu’n, eller så är den svårare.
Modellerna fram till dem går inte heller rakt av utan kräver hårdvaru-jobb på ecu’n.
Det finns piggybacksprut som kan kan använda ’ovanför’ MY98ans ecu, ex unichip (som mappas trots namnet) och samt minst ett japanskt, glömt vilket nu men PBZ i Uppsala har jobbat med det.Har letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.
Vad är de som skiljer sig på 98:an från dom andra årsmodellerna som gör att de inte går att mappa den på orginal ECU ?
13 december, 2013 kl. 07:42 #263080Christian S
DeltagareHar letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.
Vilka kit har du tittat på då? Kollar du på min sida på garaget så ser du att mina tryckrör är långt ifrån 3″ , jag har autobahn88 och röret som sitter på trubon och som går in i icn är väll typ 2″ och den som går ifrån icn upp till insuget är väll typ 2,5″
13 december, 2013 kl. 10:14 #263086Tobbe-STi
DeltagareVilka kit har du tittat på då? Kollar du på min sida på garaget så ser du att mina tryckrör är långt ifrån 3″ , jag har autobahn88 och röret som sitter på trubon och som går in i icn är väll typ 2″ och den som går ifrån icn upp till insuget är väll typ 2,5″
Nog jag som har missförstått va dom har skrivit nu när jag kollat igen.
Men ingen risk för turbolagg med detta eller? Rätt ny inom trimnings området så blir en del fråger hehe.. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.