SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Gt 2.0 -00 Går ryckigt och dör.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31524
    pysko
    Deltagare

      Hej.

      Min Gt 2.0 -00 har börjat bråka. När jag kör bilen så slutar den att varva då jag trycker på gaspedalen sen helt plötsligt så varvar den igen och håller på så och går ryckigt som tusan. Jag får även motorstopp titt som tätt under körningen.Vid motorstopp så är det bara stänga av och starta bilen igen så kan man köra 100-500 meter till innan nästa motorstopp.

      Ironiskt nog så uppkom problemet på väg till Subaru då jag skulle hämta en annan del så en av deras mekare provkörde bilen och sa stensäkert att det var LMM som krånglade. Den är nu bytt och problemet kvarstår.

      Hjälp!

      Edit: Bilen får inte motorstopp på tomgång. stod säkert i 10-15min på tomgång när jag rengjorde den från all snö idag. Problemet uppstod efter bara 50m.

      #263091
      zanoii
      Deltagare

        Om du står på tomgång och gasar till snabbt, höjs varvtalet då eller dör den?

        #263088
        kamikaze
        Deltagare

          Någon tryckslang som läcker kanske

          #263090
          pysko
          Deltagare

            Uppdatering. (Sorry om det blev mycket text.)

            Sedan sist har bilen varit på verkstad och dom trodde stenhårt på Luftmassemätaren då dom fick felkod på just det och sedan knacksensorn (Den byttes för ca 1.5år sedan) så dom fick den nya LMMen jag provat med tidigare, sen släckte dom felkoderna men problemet kvarstod. Ingen check engine som lyser heller.

            När jag hämtade bilen ville den inte starta så det blev bogsering till att börja med. efter ca 100m testade jag att lägga i växel och upp med koppling och då startade bilen och jag kunde köra den hem och den gick väldigt mycket bättre fast på lite gas. Framför allt inga motorstopp.

            Idag har jag testat den betydligt mer. Gasat upp på tvåan och när jag är lugn på gasen går det bra upp till ca 5500rpm då den börjar gå oljämt mer och lite ryckigt. Samma på högre växlar fast då börjar det på lite lägre varv ju högre växel. Sen är det precis samma sak när jag gasar hårdare och även med plattan i mattan. Går en smula oljämt på tomgång nu med

            Sedan så hörs ett högfrekvent nästan skrikigt ljud underifrån bilen strax framför bakdäcket vänster sida. Jag gissar på att det är bränslepumpen dock vet jag inte hur en den ska låta. Låter lite mer i bland beroende på hur tomgångsvarvet.

            ett par saker till jag inte nämnt som jag inte trott varit viktigt men vem vet. 🙂

            Tankpåfyllningsröret var helt upprostat. Hål i det och jag har pillat på det så rost kan ha åkt ner vidare mot tanken, även kört med bilen då det var hål. Det röret är bytt nu.

            Sedan när jag besiktat den två år i rad nu så är det lite problem med att avgasvärdena har varit högt när dom varvar bilen. Ibland faller värdet ner i botten på godkänd nivå men sen helt plötsligt sticker det upp igen. Jag har klarat mig då värdena varit låga tillräckligt för att dom ska godkänna det.

            Så mina funderingar är om det är att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller om det är turbon som börjar bli dålig. Lambdan finns ju i bakhuvudet med tanke på avgasvärdena men vet inte om det kan ge de andra symptomerna med…

            Hoppas det kan väcka lite tankar hos någon vad det kan vara. 🙂
            MVh Johan.

            #263093
            zacke
            Deltagare

              inte så mycket jag kan bidra med, men kan det vara vevaxelgivaren ?
              sen skulle det inmte skada om du tar ett komp prov på bilen, så du ser om nån cylinder läcker eller trycker ur sig olja

              Är rätt ny på subaru fronten, men hade en turbo calibra som gick dåligt ibland o kunde ej hålla tomgång, hade höga avgaser på besiktningen o det visade sig till slut att en det var dålig komp på 1 ans cyl o den tryckte ur sig olja !

              mvh zacke

              #263092
              Sv3nsken
              Deltagare

                Soppafilter bytt efter tankröret byttes? Hur löd avgasvärdena på bes?

                #263094
                important
                Deltagare

                  Låter motorn konstigare än vanligt? Typ hårda smällar av oregeöbunden tändning?

                  #263089
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Som du sagt själv pysko, så börja med att kolla över soppa pumpen och filtret, hade jag varit du, så skulle jag nog bytt dom båda för att kunna ute sluta den faktorn, går ju att koppla in och mäta upp soppa trycket om inte annat.
                    Om inte de funkar, skulle jag nog kolla över tändningen.
                    Vilka stift används?
                    hur är skicket på dom, hur länge har dom hängt med?
                    Tänd spolar hur är skicket på dom, inte alltid man får felkoder på sånt tyvärr.
                    Tycker dit problem låter som du endera saknar bensin när motorn kommer upp i belastning, eller att tändningen inte orkar med när de blir belastning.
                    Typiskt tecken på detta är som du säger att de går att seg dra bilen försiktigt,
                    men trampas de på börjar den hosta misstända och tappar all kraft.
                    Vev givaren är lite mer luddigt, vanliga symtom på den kan vara, svår startad varm eller kal faktiskt, eller tappar bort sig vid specifika varv tal, men då borde du få samma fel vid samma varv tal på varje växel tycker ja, men de är klart, man ska ju inte ute sluta något för ens man är helt säker 🙂

                    Svårt att kunna säga specifikt var felet ligger tyvärr.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.