SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Roligt Elfel Subaru impreza GT

  • Detta ämne har 8 svar, 1,909 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Maack4n.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31557
    Maack4n
    Deltagare

      Tja, Som rubriken lyder så har min älskling fått någon sorts el-fel. ( subaru impreza GT 1999 turbo )

      Vi tar det från början!
      Bilen i sig har gått hur bra som helst, inga problem i huvudtaget.
      Sedan vaknar jag en morgon av att larmet startat. springer och kollar direkt ifall någon försökt sno bilen, men icke! då står tändningen påslagen, utan nyckel, för den höll jag i handen.

      Detta hände 2-3 gånger efter varandra, dvs tändningen startas automatiskt, utan nyckel. jag hoppar in och tänkte starta bilen, den går inte igång. check engine lampan blinkar, resten av alla symboler pulserar när bilen står avstängd.

      Larmet är nu bortkopplat, och knacksensorn är bytt då vi fick felkoder på det. Startade bilen nu efter 2 veckor utan problem, allt fungerade utan problem. Kommer hem, stänger av bilen och återigen ca 20 minuter efter körning så börjar tändningen starta sig själv och där står bilen med tändningen på och batteriet är nu återigen urladdat. vad F*N är det som strular? tändningslåset som jävlas?

      mvh

      #263234
      Maack4n
      Deltagare

        Ingen som har en aning?

        #263232
        .zip
        Deltagare

          Flyttar tråden till rätt avdelning.

          Börja med att riva allt plast runt ratten för att komma åt kabelhärvan som går till tändningslåset. Rör lite på alla kablar och se om något händer.

          #263233
          johan_gt
          Deltagare

            Börja med att ladda hem elschema på bilen.
            Sen kolla upp vliken/vilka kablar som är tändningen.
            Det lättaste hade varit att mäta om du får ut spänning på dessa kablar när bilen slår på tändningen själv.

            Kom på att tändningen går nog in Immobiliser boxen. Undra om det går att slå på tändningen utan rätt nyckel? Eller om immobilisern bara är till för från tändning till starläget.
            För i så fall ligger felet efter immobilisern.

            #263239
            MatteGT
            Deltagare

              Man brukar kunna starta bilen i någon sekund sen brukar bilen dö om den inte har kontakt med immobilisern. Så har iaf mina bilar gjort innan jag har fått nya nyckeln synkad/programerad mellan nyckel/bil.
              Skulle som tidigare också skrev kolla kablar under ratten samt tändningslåset.
              Hoppas du får ordning på det…
              Mvh
              Matte

              #263235
              Maack4n
              Deltagare

                Tja nu är jag tillbaka med sköna nyheter(?)

                Jag lät bilen stå en vecka lr två, utan o röra den. Sen fick jag för mig att jag skulle rycka bort allt ljud ur bilen, dvs jag tog bort + kabeln, och vips.. bilen har inte strulat på 2 dygn nu, inte startat tändningen själv..

                När jag köpte bilen, då var allt ljud huller om buller. kablarna var dragna, men inte inkopplade, ingen baslåda, endast ett slutsteg låg där och skämdes.. Något försökte han dölja!

                Hur som helst så fungerar bilen problemfritt nu, hoppas man slipper problemet igen.

                #263236
                Maack4n
                Deltagare

                  Och då var vi tillbaka på ruta 1! Bilen klarade sig i 4 dygn utan något fel. sen började samma gamla vanliga problem börja. 🙂 skall kika kabelhärvorna ikväll och se..

                  #263238
                  clasen
                  Deltagare

                    Nu vet jag inte hur mekanismen ser ut i t-låset på en gt men det kan inte vara så helt enkelt att det helt enkelt är den som strular. Kan tänka mig att den delen som går mellan off/on för tändning är trasig och kan röra sig godtyckligt när den känner för det…

                    Men det är bara en teori, har som sagt ingen aning om hur mekanismen ser ut på en impreza, eller nyare t-lås öht för den delen

                    #263237
                    Maack4n
                    Deltagare

                      Nu vet jag inte hur mekanismen ser ut i t-låset på en gt men det kan inte vara så helt enkelt att det helt enkelt är den som strular. Kan tänka mig att den delen som går mellan off/on för tändning är trasig och kan röra sig godtyckligt när den känner för det…

                      Men det är bara en teori, har som sagt ingen aning om hur mekanismen ser ut på en impreza, eller nyare t-lås öht för den delen

                      Felet är löst, Det är tändningslåsdonet. dvs den bakre delen utav tändningslåset som avgör off/on Tydligen känt fel på japanska bilarna enligt en mekaniker på audi. 🙂

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.