› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › En samlad tråd där jag kan ställa mina egna frågor. sti 2005
- Detta ämne har 34 svar, 2,699 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2013 kl. 17:41 #31558
important
DeltagareJag är nybliven ägare av en
Subaru impreza wrx sti 2005 petter Solberg edition.Vad ska den ladda orginal?
Vad heter orginalturbon som sitter på samt vad kallas den konstiga turboflänsen är det twin eller singel scroll?
Hur många bensinhästar är rimligt att plocka ut med ecutek med orginalbotten och orginalspridare?
Mitt grenrör är i dåligt skick samt uppipen. Vilket grenrör rekommenderar ni?
Gör dom sig bra med coilovers eller blir det bara stötigt på allmäna gator? ”Dåliga bakdämpare nu”11 december, 2013 kl. 18:53 #263259markan
Deltagare1. Vet ej googla.
2. Vet ej googla.
3. Vet ej googla.
4. Vet ej googla.
5. Ska du köra brukis så kör original. Bytte från sänkfjädrar till oem på min wrx dels för den va tokhård och dels för jag tänkt bruka henne på vintern. Det bästa jag gjort. Blev en helt annan bil å man slipper skämmas då man skjutsar folk 🙂11 december, 2013 kl. 20:50 #263240Pedersen
DeltagareLaddtryck: 0.9 bar med 1.1 bar peak
Effekt: 310-320? har dålig koll…
Turbo: IHI VF35 (Singlescroll)
Grenrör: orginal (annars GT Spec gen II).
Coilovers: Hur långt är ett snöre? Öhlins eller kineser? Bana eller gata? Bakdämparna kommer att slitas mycket pga konstiga vinklar (på gränsen till konstruktionsfel).4 januari, 2014 kl. 00:47 #263260important
DeltagareKommer man få någon felkod om man bara låter orginal laddtryckssolenoid hänga och så kopplar man in en extern elektrisk styrning?
Är jobbigt att alla justeringar för laddtrycket ligger i ECU,n.Jag provade även att korta slangarna till solenoiden för att den skulle eventuellt reagera snabbare, men då blev laddet på 0,5 bar, sen gjorde slangen längre igen så ladda den som vanligt, Skulle vilja bygga förbi hela systemet, känns krångligt och instabilt.
4 januari, 2014 kl. 08:59 #263245Igge
DeltagareInstabilt? På vilket sätt?
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
4 januari, 2014 kl. 10:51 #263261important
DeltagareDet beror på vädret eller nått. Ibland går bilen som en dröm. Stabilt ladd på 1bar.
Ibland laddar den 0.8 och peakar 1.3 om man segdrar på höga växlar. Men har rengjort solenoiden nu. Ska ta en provsväng senare.4 januari, 2014 kl. 11:04 #263246Igge
DeltagareTänkte säga att det låter precis som när jag hade en smutsig solenoid. Tror jag en film på hur min gt betedde sig då någonstans
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
4 januari, 2014 kl. 11:36 #263243Patrick P931
DeltagareOrginal laddtrycksstyrning är (enligt mig) otroligt mycket smartare än 99.9% av alla eftermarknadsprylar. Laddtrycket ska variera beroende på väder, lufttryck osv.
Dessutom kommer ecu att sänka laddtrycket om du råkar få en dålig tank med soppa och på så sätt rädda motorn…
Det du kan göra är att montera en eftermarknads solenoid, jag kör med en Grimmspeed själv, men det är inget man behöver göra i första steget. Regleringen låter man ecu ta hand om.
🙂
4 januari, 2014 kl. 12:18 #263247Igge
DeltagareSådär gick mitt ladd innan jag gjorde rent ventilen.
En standard GT vid tillfället.Gjorde rent den så låg det stadigt, även efter byte till 3″ catback
15 januari, 2014 kl. 21:58 #263262important
DeltagareOrginal laddtrycksstyrning är (enligt mig) otroligt mycket smartare än 99.9% av alla eftermarknadsprylar. Laddtrycket ska variera beroende på väder, lufttryck osv.
Dessutom kommer ecu att sänka laddtrycket om du råkar få en dålig tank med soppa och på så sätt rädda motorn…
Det du kan göra är att montera en eftermarknads solenoid, jag kör med en Grimmspeed själv, men det är inget man behöver göra i första steget. Regleringen låter man ecu ta hand om.
🙂
Jag köpte en extern elektrisk laddtrycksstyrning ändå, använt det innan och det har fungerat kanon.
Innan hade jag ett laddtryck på 0,9 som peaka 1,1 på 1an och 2an. spoola fullt på 3,500rpm. Om man segdrog på 3an 4an så peaka den 1,3 och stog å fladdra mellan 0,9 och 1,3 bra för att sedan stabilisera sig på 0,9, segdrog man på 5an och 6an så peaka den 1,5 och fladdra och bilen gick som crap.
(om man körde från 0 och växla på typ 6,500rpm så va det helt normalt, va igentligen bara vid segdragningar som den levde Jävu*en.Med nya styrningen så nu spoolar den fullt på 3000 rpm och håller sig på 0,95 oavsett hur jag kör samt att jag har dubbel säkerhet, ställde in den på att öpna magnetventilen fullt på 1,2 bar.
Kanske har allt detta att göra med 3 tums avgassystem och ingen mappning, så med tanke på hur mycket trevligare bilen blev nu kanske det får bli en 3vägs som man kan styra från ecun den dagen man orkar lära sig hur det fungerar. Men detta fungerade sjukt smidigt för tillfället.
Och dålig soppa i tanken är näst intill omöjligt att få om man tankar på en vanlig bensinmack. Jobbar själv på ett raffinaderi och och det är sjukt stränga prover som soppan genomgår innan den hamnar på bensinmacken både på raffinaderiet och av oberoende företag för att få det 100%. På småorter där folk sällan tankar kan man väldigt få gånger råka ut för konstiga fenomen, och skulle det ske så kommer det företag man tankat hos stå för omkostnaderna om soppan skulle vara felraffinerad.
15 januari, 2014 kl. 22:34 #263248Igge
DeltagareNär du jämför original med din eftermarknad, var original rengjord? 🙂
15 januari, 2014 kl. 23:44 #263263important
DeltagareAa, jag provade rengöra den, samt byta slangarna från den, Blev ingen skillnad.
16 januari, 2014 kl. 07:32 #263258Tobbe-STi
DeltagareBeror ju helt och hållet på vad du köper för coils.
Jag åkte på Ta technix coils på min gamla Golf 4 och de va stötigt och jävligt.Nu kör jag JIC Magic på Subban och det är sjukt stor skillnad. Mycket bekvämare att åka med och inte alls så stötigt och du får ju en sjukt mycket roligare bil med riktiga coils.
16 januari, 2014 kl. 14:31 #263264important
DeltagareTänkte fråga, är det någon mer än jag som kopplat förbi vattenvärmingen för gasspjället? Jag har gjort det på alla mina projektbilar och aldrig haft negativa erfarenheter bara positiva!
16 januari, 2014 kl. 15:06 #263249Igge
DeltagareTänkte fråga, är det någon mer än jag som kopplat förbi vattenvärmingen för gasspjället? Jag har gjort det på alla mina projektbilar och aldrig haft negativa erfarenheter bara positiva!
Vad har du haft för positiva effekter då?
Håller precis på att läser slutet på en distanskurs där fördelarna med detta förklaras 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.