SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor En samlad tråd där jag kan ställa mina egna frågor. sti 2005

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31558
    important
    Deltagare

      Jag är nybliven ägare av en
      Subaru impreza wrx sti 2005 petter Solberg edition.

      Vad ska den ladda orginal?
      Vad heter orginalturbon som sitter på samt vad kallas den konstiga turboflänsen är det twin eller singel scroll?
      Hur många bensinhästar är rimligt att plocka ut med ecutek med orginalbotten och orginalspridare?
      Mitt grenrör är i dåligt skick samt uppipen. Vilket grenrör rekommenderar ni?
      Gör dom sig bra med coilovers eller blir det bara stötigt på allmäna gator? ”Dåliga bakdämpare nu”

      #263259
      markan
      Deltagare

        1. Vet ej googla.
        2. Vet ej googla.
        3. Vet ej googla.
        4. Vet ej googla.
        5. Ska du köra brukis så kör original. Bytte från sänkfjädrar till oem på min wrx dels för den va tokhård och dels för jag tänkt bruka henne på vintern. Det bästa jag gjort. Blev en helt annan bil å man slipper skämmas då man skjutsar folk 🙂

        #263240
        Pedersen
        Deltagare

          Laddtryck: 0.9 bar med 1.1 bar peak
          Effekt: 310-320? har dålig koll…
          Turbo: IHI VF35 (Singlescroll)
          Grenrör: orginal (annars GT Spec gen II).
          Coilovers: Hur långt är ett snöre? Öhlins eller kineser? Bana eller gata? Bakdämparna kommer att slitas mycket pga konstiga vinklar (på gränsen till konstruktionsfel).

          #263260
          important
          Deltagare

            Kommer man få någon felkod om man bara låter orginal laddtryckssolenoid hänga och så kopplar man in en extern elektrisk styrning?
            Är jobbigt att alla justeringar för laddtrycket ligger i ECU,n.

            Jag provade även att korta slangarna till solenoiden för att den skulle eventuellt reagera snabbare, men då blev laddet på 0,5 bar, sen gjorde slangen längre igen så ladda den som vanligt, Skulle vilja bygga förbi hela systemet, känns krångligt och instabilt.

            #263245
            Igge
            Deltagare

              Instabilt? På vilket sätt?

              Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

              #263261
              important
              Deltagare

                Det beror på vädret eller nått. Ibland går bilen som en dröm. Stabilt ladd på 1bar.
                Ibland laddar den 0.8 och peakar 1.3 om man segdrar på höga växlar. Men har rengjort solenoiden nu. Ska ta en provsväng senare.

                #263246
                Igge
                Deltagare

                  Tänkte säga att det låter precis som när jag hade en smutsig solenoid. Tror jag en film på hur min gt betedde sig då någonstans

                  Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

                  #263243
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Orginal laddtrycksstyrning är (enligt mig) otroligt mycket smartare än 99.9% av alla eftermarknadsprylar. Laddtrycket ska variera beroende på väder, lufttryck osv.

                    Dessutom kommer ecu att sänka laddtrycket om du råkar få en dålig tank med soppa och på så sätt rädda motorn…

                    Det du kan göra är att montera en eftermarknads solenoid, jag kör med en Grimmspeed själv, men det är inget man behöver göra i första steget. Regleringen låter man ecu ta hand om.

                    🙂

                    #263247
                    Igge
                    Deltagare

                      http://youtu.be/KTZmcidUOnA

                      Sådär gick mitt ladd innan jag gjorde rent ventilen.
                      En standard GT vid tillfället.

                      Gjorde rent den så låg det stadigt, även efter byte till 3″ catback

                      #263262
                      important
                      Deltagare

                        Orginal laddtrycksstyrning är (enligt mig) otroligt mycket smartare än 99.9% av alla eftermarknadsprylar. Laddtrycket ska variera beroende på väder, lufttryck osv.

                        Dessutom kommer ecu att sänka laddtrycket om du råkar få en dålig tank med soppa och på så sätt rädda motorn…

                        Det du kan göra är att montera en eftermarknads solenoid, jag kör med en Grimmspeed själv, men det är inget man behöver göra i första steget. Regleringen låter man ecu ta hand om.

                        🙂

                        Jag köpte en extern elektrisk laddtrycksstyrning ändå, använt det innan och det har fungerat kanon.
                        Innan hade jag ett laddtryck på 0,9 som peaka 1,1 på 1an och 2an. spoola fullt på 3,500rpm. Om man segdrog på 3an 4an så peaka den 1,3 och stog å fladdra mellan 0,9 och 1,3 bra för att sedan stabilisera sig på 0,9, segdrog man på 5an och 6an så peaka den 1,5 och fladdra och bilen gick som crap.
                        (om man körde från 0 och växla på typ 6,500rpm så va det helt normalt, va igentligen bara vid segdragningar som den levde Jävu*en.

                        Med nya styrningen så nu spoolar den fullt på 3000 rpm och håller sig på 0,95 oavsett hur jag kör samt att jag har dubbel säkerhet, ställde in den på att öpna magnetventilen fullt på 1,2 bar.

                        Kanske har allt detta att göra med 3 tums avgassystem och ingen mappning, så med tanke på hur mycket trevligare bilen blev nu kanske det får bli en 3vägs som man kan styra från ecun den dagen man orkar lära sig hur det fungerar. Men detta fungerade sjukt smidigt för tillfället.

                        Och dålig soppa i tanken är näst intill omöjligt att få om man tankar på en vanlig bensinmack. Jobbar själv på ett raffinaderi och och det är sjukt stränga prover som soppan genomgår innan den hamnar på bensinmacken både på raffinaderiet och av oberoende företag för att få det 100%. På småorter där folk sällan tankar kan man väldigt få gånger råka ut för konstiga fenomen, och skulle det ske så kommer det företag man tankat hos stå för omkostnaderna om soppan skulle vara felraffinerad.

                        #263248
                        Igge
                        Deltagare

                          När du jämför original med din eftermarknad, var original rengjord? 🙂

                          #263263
                          important
                          Deltagare

                            Aa, jag provade rengöra den, samt byta slangarna från den, Blev ingen skillnad.

                            #263258
                            Tobbe-STi
                            Deltagare

                              Beror ju helt och hållet på vad du köper för coils.
                              Jag åkte på Ta technix coils på min gamla Golf 4 och de va stötigt och jävligt.

                              Nu kör jag JIC Magic på Subban och det är sjukt stor skillnad. Mycket bekvämare att åka med och inte alls så stötigt och du får ju en sjukt mycket roligare bil med riktiga coils.

                              #263264
                              important
                              Deltagare

                                Tänkte fråga, är det någon mer än jag som kopplat förbi vattenvärmingen för gasspjället? Jag har gjort det på alla mina projektbilar och aldrig haft negativa erfarenheter bara positiva!

                                #263249
                                Igge
                                Deltagare

                                  Tänkte fråga, är det någon mer än jag som kopplat förbi vattenvärmingen för gasspjället? Jag har gjort det på alla mina projektbilar och aldrig haft negativa erfarenheter bara positiva!

                                  Vad har du haft för positiva effekter då?

                                  Håller precis på att läser slutet på en distanskurs där fördelarna med detta förklaras 😛

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.