- Detta ämne har 5 svar, 929 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2014 kl. 21:42 #31649AdderDeltagare
Fick sommar och vinter hjul.
Sommarhjulen:
Subaru lättmetall originalfälg ?
Michelin Energy Saver
195X65R15
7-8mmVinterhjulen:
Subaru lättmetall originalfälg ?
Falken Eurowinter HS449
185X60R15
7-8mmHar de senaste fyra bilarna haft bra nya allvädersdäck vilket har funkat fint och man slipper tajma in byten och i detta vinterlandskap känns dubbarna bara störiga.
Så min tanke var att behålla ett set fälgar och köpa nya däck.
Då är de ju frågan vilka man ska spara 🙂 ?
Någon som vet vad man kan få för dessa olika hjul ?
Däcken kostar ny ca 2500 kr, vad är värdet på fälgarna ? Ena setet dyrare än de andra ?
Någon som är sugen på däck, fälg eller komplett hjul ?
4 januari, 2014 kl. 01:40 #263973CoresDeltagareDu får bortse från mitt svar om du redan bestämt dig, men jag tycker nog ändå att du borde överväga att köra med dubbla uppsättningar.
För att få köra på vintern ska man ha vinterdäck på bilen, det vill säga dubb eller friktionsdäck (mud and snow, M+S). Om du då väljer att fortsätta med dessa under sommartid finns det lite negativa aspekter. Exempelvis är inte gummiblandningen gjord för varmt klimat och däcken kommer därför slitas mycket snabbare än normalt. Dessutom är mönstret inte gjort för asfalt och kommer ge längre bromssträcka + sämre grepp vid exempelvis vattenplaning.
Dubbla uppsättningar ger alltså bättre vägegenskaper, och sliter mindre på de däck som sitter på då man kör dom i den temperatur de är tillverkade för.
Ursäktar om jag lät som en besserwisser, men det är iaf vad jag hört/läst.
4 januari, 2014 kl. 08:49 #263970Adam KDeltagareCores har helt rätt, men dessutom.
Vad har du för bil? Om du har en GT så är det rätt dumt att köra på sämsta möjliga fäste året runt på en bil som vill bli pressad och svängd med.
Däcken är den detalj som gör störst skillnad! Kvalitetsdäck är värda sitt pris!
Men sälj gärna både sommardäck och fälg. Hade såna eco-däck på Saaben och de var som att köra på smör, köp ett par billiga 16tumsfälgar och 205×55-16 däck, sveriges kanske billigaste dimension, så får du betydligt bättre väghållning. Sportdäck, inte premium, absolut inte Eco, till GT/WRX/STi.4 januari, 2014 kl. 10:22 #263974AdderDeltagareVisst två uppsättningar är väl inte fel de är mest dubbdäcken jag vill slippa.
De allvädersdäck jag hade senast har suttit på över tre år och ser fortfarande ut som nya. Har aldrig upplevt dåligt grepp varken på sommarn eller vintern.
Fifth gear testa de dyraste däcken till beg och de gjorde bättre ifrån sig när de gäller bromssträcka då bl a de beg hade mer mönster och mjukare gummi. De dyrs sikta in sig på lågt rullmotstånd.
Är en 2.0a 07a så är en bruksbil som inte ska köras direkt aktiv.
4 januari, 2014 kl. 11:02 #263972IggeDeltagareFast det är ändå bevisat att allvädersdäck har sämre sommaregenskaper. Både sämre grepp på torr och båt vägbana
Sedan har du ju onödigt slitage under den varmare perioden utöver det sämre greppet
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
4 januari, 2014 kl. 16:03 #263971Adam KDeltagareOm du inte kör aktivt märker du ju inte att däcken har dåliga egenskaper förrän det är försent.
Men vill du snåla så behåll teflonpuckarna, de är trots allt bättre på sommarn än vilka-som-helst vinterdäck. Och köp en omgång Nokian, Continental eller kanske Michelin friktionsdäck och se om du kanfå några hundralappar för falkendäcken. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.