SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza WRX STI, plötslig låg oljenivå?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31657
    Puggen
    Deltagare

      Hur kolla oljenivån rätt?

      #263997
      adrenalin
      Deltagare

        Du ska kolla på den sidan där du har markeringarna.
        Låt mig gissa att du kollade när den inte var helt kall alternativt att den stod i svag lutning? Då kan du vara lugn. Dessa bilar är väldigt känsliga på stickan. Kolla när bilen stått över natten och när den står helt plant.
        Att de kan dra lite olja är väl inte jättekonstigt. Det gör de flesta bilar med lite mer effekt.

        #263999
        Puggen
        Deltagare

          Jag har kollat i garaget med svag lutning, och har då vart vid max. Vid samma lutning är den nu lite ovanför min.
          Har kollat oljan flertal gånger nu när jag noterat lägre oljenivå på sådant kort intervall.

          Men nu står bilen plant hos svärföräldrarna då jag valde att ej köra hem den och skall köpa mer olja för att toppa upp med och därefter hålla stenkoll.

          Jag tror att olja har försvunnit, men ej säker på vart. Symptom om den skulle dra lite olja? Ryker inget blått vid start, ryker ju lite vid kallstart (6C) men inte blått.

          Vad för olja rekommenderas att toppa upp med?

          Tack för snabbt svar adrenalin.

          #263996
          Mumin
          Deltagare

            Om den drar olja och inte ser något läckage så är det kolvringarna som inte håller tätt tyvärr. Testa byt olja till castrol 5-30 alt 10-40 helstyntet

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

            #264003
            important
            Deltagare

              Drar bilen någon ca liter via kolvringarna på en eller ett par veckor så borde det ryka en del. Om ts inte kört typ malmö till norrland.

              #263998
              adrenalin
              Deltagare

                Jag har kollat i garaget med svag lutning, och har då vart vid max. Vid samma lutning är den nu lite ovanför min.
                Har kollat oljan flertal gånger nu när jag noterat lägre oljenivå på sådant kort intervall.

                Men nu står bilen plant hos svärföräldrarna då jag valde att ej köra hem den och skall köpa mer olja för att toppa upp med och därefter hålla stenkoll.

                Jag tror att olja har försvunnit, men ej säker på vart. Symptom om den skulle dra lite olja? Ryker inget blått vid start, ryker ju lite vid kallstart (6C) men inte blått.

                Vad för olja rekommenderas att toppa upp med?

                Tack för snabbt svar adrenalin.

                Tycker fortfarande det verkar konstigt att den inte ryker om den drar så pass mycket olja. Kolla stickan när den stått minst en natt efter att du haft igång motorn om du inte gjort det.
                Vilken olja du fyller på med av dem du nämnde spelar ingen roll. Fyll inte på för mycket bara om det skulle ”råka” vara fullt.

                #264004
                important
                Deltagare

                  På min bil så blir det ingen skillnad på nivån om bilen står 10min eller 2 dagar. Och kör med 5w50.

                  #264000
                  Puggen
                  Deltagare

                    Vissa rekommenderar 5W40 andra 10W40 helsyntetiskt såklart, men när jag kollar på oljorna så stämmer inga av klassningarna/specifikationerna som subaru har enligt instruktionsboken..

                    #263994
                    abacus
                    Deltagare

                      Jag kör med castrol*5W-40 funkar kanon provade med 0W-40 men tyckte att den verkar allt för tunn fick toppa på runt 2-3deciliter på 200 mil har 2.5 liters motorn dock. Dom verkar vilja ha lite mer olja än dom övriga. Min gt tog ingen olja alls…

                      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

                      #264001
                      Puggen
                      Deltagare

                        visade sig vara stickan som visade olika nivåer, fick ta bort oljelock och o-ring nu visar oljan bra.

                        #264002
                        Puggen
                        Deltagare

                          dubbel post

                          #263995
                          kamikaze
                          Deltagare

                            Kollat i intercoolern ?

                            Turbon trycker alltid lite olja vilket gör att du får en tunn hinna i tryckrör och intercooler men om det finns väsentligt mer olja där så kan turbon va på väg att säga upp sig, borde rimligen även märka en minskning i laddtryck och effekt då också.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.