- Detta ämne har 6 svar, 1,159 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2014 kl. 16:59 #31661IggeDeltagare
Hej alla!
Var på konbanekörning idag och märkte att bilen har en tendens att enhjula fram när man stämplade på i en simulerad rondell.
Händer bara vid helt öppen DCCD och kanske vid auto (minnet…)Är framdiffen så klen vanligtvis eller är min mindre frisk?
För visst sitter det en diffbroms fram på 04or?
Suretrac om jag minns rätt5 januari, 2014 kl. 20:54 #264016Adam KDeltagareDet ska vara suretrac ja. Och jag har undrat samma sak om min…
6 januari, 2014 kl. 14:04 #264017t1heroDeltagareSuretrac är bara en broms med någon cm slityta, i svängen lägger du kanske 700kg på yttre hjulet, förvänta dig inte att det går att lösa bättre med den typen av diff. Det är förövrigt inte helt fel att slippa den understyrning som skulle skett med de flesta diffyper som löser ditt problem.
6 januari, 2014 kl. 14:11 #264020IggeDeltagareDå är det alltså ett “inbyggt fel” och inte att min diff som är slut. Det är ju skönt 🙂
När vi ändå är inne på spåret så kan jag passa på att fråga: hur fungerar suretrac-diffen?
Visko av något slag?Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
6 januari, 2014 kl. 16:37 #264018t1heroDeltagareDet är inte ett fel, det är ett val i konstruktuionen.
Suretrac är en öppen diff med två bromsar, i mitten sitter det en mekanisk konstruktion som trycker på den sidans broms som behöver bromsas. (kan inte förklara bättre utan bilder, googlar…..)
Dessa kanske förklarar, övre visar hur den trycker, nedre visar bromsen (en massa skivor)
http://img62.exs.cx/img62/996/suretrac.jpg
http://www.htcracing.com/suretrac.jpgJag tycker att det är ett bra val på diff för axeldiff, mittdiffen skulle jag vilja ha torsen på.
6 januari, 2014 kl. 17:00 #264021IggeDeltagareDet är inte ett fel, det är ett val i konstruktuionen.
Suretrac är en öppen diff med två bromsar, i mitten sitter det en mekanisk konstruktion som trycker på den sidans broms som behöver bromsas. (kan inte förklara bättre utan bilder, googlar…..)
Dessa kanske förklarar, övre visar hur den trycker, nedre visar bromsen (en massa skivor)
http://img62.exs.cx/img62/996/suretrac.jpg
http://www.htcracing.com/suretrac.jpgJag tycker att det är ett bra val på diff för axeldiff, mittdiffen skulle jag vilja ha torsen på.
Därför jag använde citationstecken 🙂
Tackar för förklaringen, ska försöka kolla på det där när jag är mindre mosig i huvudet någon gång.
DCCD-centerdiffen är ju coolare än torsen, den ger ju en knapp och ett reglage extra plus flashiga lampor på brädan 😀
Men för att vara seriös är jag nog för kass förare för att bli lidande av vare sig det ena eller det andra 😛7 januari, 2014 kl. 16:51 #264019t1heroDeltagareDu kan säkert åtgärda[1] problemet med hårdare krängninghämmare bak, men jag tror inte att det är rätt sätt.
[1] byt “åtgärda” mot “flytta”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.