› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tips på utbytesturbo till WRX STI 05
- Detta ämne har 34 svar, 2,368 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2005 kl. 19:43 #3169
pannan
DeltagareVåren börjar närman sig och en del planer skall göras med bilen.
Har en fråga då en hel del teknikduktiga hänger här på forumet.
Vad för extermarknadsturbo skall man satsa på till en STI årsmodell 05? Vet att APS har sin SR55:a som är grymt fin och kan flöda på en hel del luft. Finns det liknande varianter fast till ett rimligare pris som är bolt on? Vill inte ha en stripbil utan det skall vara en riktigt kompetent banbil och gatbil. Så inga monsteragg tack, dock något som är trevligare än original snurran.
mvh
J20 december, 2005 kl. 19:46 #56916SecretAgentMan
DeltagareTD05/06-20G från Deadbolt.
/J
20 december, 2005 kl. 19:55 #56932pannan
DeltagareTD05/06-20G från Deadbolt./J
Kan detta vara något Jerry?
http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/cPath/1_5_50_125/products_id/16181
20 december, 2005 kl. 19:56 #56933pannan
DeltagareGärna lite länkar Jerry då deadbolt är Grekiska för mig 😀
20 december, 2005 kl. 20:36 #56923Perra
Deltagare20 december, 2005 kl. 20:46 #56917SecretAgentMan
Deltagarehttp://www.boostplanet.com/ <- Deadbolt Han tillverkar specialare, och har ett åf-led egentligen, men det är enklast, och bäst att handla direkt av honom (Jerry heter han med :D). En GT35:a på en 2-litersmaskin blir väldigt rattlås...och är turbo för 6-700 pållar, sätt effektmål först, det ger i sin tur vad som behövs göras. 20G har potential för 400 rappa pållar, utan seg spool - skall det vara mer kommer det kosta, både slantar och lagg. /J
21 december, 2005 kl. 07:57 #56949STI_driver
DeltagareVad ligger deadbolten i för pris?
21 december, 2005 kl. 08:02 #56918SecretAgentMan
DeltagareDet står på sidan. 😉
$1395.00 + S&H +tull, skatt, ob, straffavgifter, ocker, fetperssons punktskatter, etc. 😀 :+
/J
21 december, 2005 kl. 09:09 #56934pannan
DeltagareNu är jag inte ute efter montereffekt då jag hade tänkt att behålla bottendelen i någorlunda originalskick.
Det som däremot skall göras är
IC
Sprut
Spridare
Fuel Rails
Och sedan en spool up snabb turbo för en moderat effekt runt en 400-450 hkr. Självklart kommer jag inte att ladda på så pass mycket med orginal innanmäter. Men det kan vara skönt att ha en turbo som räcker till om man bygger vidare på bilen./J
21 december, 2005 kl. 09:22 #56919SecretAgentMan
DeltagareProblemet med en turbo ”som räcker till” är att den blir helt oduglig på en liiiiten 2-litersmotor.
Det går aldrig att ha kakan och äta den, inte ens med turbos.
/J
Edit – freudiansk felskrivning. 😀 :+
21 december, 2005 kl. 11:41 #56928Kvarnis
Deltagare20G alt 18G är klart att föredra, annars så åker du på att använda en 06 avagsdel å då blir den hyfsat seg, Jerry prov åkte sin Zilla med 2.0L maskin och blev inte jätte impad 😉
Iofs så finna det hyfsat många som åker större agg på 2.0l maskiner men som sagt blir hyfsat rakt fram…utan als då 😉
Skulle säga att en 20g funkar fint på en 2.0 med 6-petare, tycker6te det funka bra när jasg mappade Practos bil, är man lite mer sugen på mindre topp men snabbare spool så är det en 18g man ska sattsa på.
21 december, 2005 kl. 12:05 #56920SecretAgentMan
DeltagareHäpp, min Zilla53:a var helt värdelös på en 2-litersmotor, seg spool och sent ladd (1 bar runt 4500-5000 beroende på last), det senare kan man leva med (gränsfall) om det klipper till, men det gjorde det aldrig.
/J
21 december, 2005 kl. 12:40 #56942STIred
DeltagareVåren börjar närman sig och en del planer skall göras med bilen. Har en fråga då en hel del teknikduktiga hänger här på forumet.Vad för extermarknadsturbo skall man satsa på till en STI årsmodell 05? Vet att APS har sin SR55:a som är grymt fin och kan flöda på en hel del luft. Finns det liknande varianter fast till ett rimligare pris som är bolt on? Vill inte ha en stripbil utan det skall vara en riktigt kompetent banbil och gatbil. Så inga monsteragg tack, dock något som är trevligare än original snurran.mvhJ
Hade nog inte skaffat en sr55:a till en tvålitersmotor, händer nog inte mycket innan kanske 5000rpm, däremot en aps sr40(specad för 440-450hk) är mycket trevligare. Med runt 1.6-1.7 i ladd (7000rpm) fixar du runt 400hk, ganska lagom om man kör med originalbottendel 🙂
Jag har ca 1.5-1.6 ladd redan vid 3500varv och den håller det utan problem alls ända till rödmarkeringen. Den klarar även hålla mer än så om man vill…Fast som experterna sagt här tidigare, finns säkert lika bra och dessutom mycket billigare alternativ än aps.
Edit: priset för en sr40 ligger runt 18-19000kr
21 december, 2005 kl. 14:27 #56925Wiklundh
DeltagareSom Kvarnis säger så verkar 18G och 20G vara fina snurror för 2 liters STI.
Något du nog bör räkna med pannan är att avsätta pengar för en framtida koppling om du ska köra med runt 400 kusar och pressar hårt.
400Hk ur 2 litern verkar vara en väldigt vettigt effektuttag om man läset runt på nätet, inte så mycket som måste göras för det.
400Hk STI är nog hårig så det räcker ett tag. 🙂
Sedan så säger de lärde att man bör ha bättre bromsar med den effekten.21 december, 2005 kl. 21:11 #56935pannan
DeltagareSom Kvarnis säger så verkar 18G och 20G vara fina snurror för 2 liters STI.Något du nog bör räkna med pannan är att avsätta pengar för en framtida koppling om du ska köra med runt 400 kusar och pressar hårt.400Hk ur 2 litern verkar vara en väldigt vettigt effektuttag om man läset runt på nätet, inte så mycket som måste göras för det.400Hk STI är nog hårig så det räcker ett tag. 🙂 Sedan så säger de lärde att man bör ha bättre bromsar med den effekten.
Koppling blir det senare också men original fungerar nog ett tag om man inte misshandlar den totalt 😉
Angående bromsarna så har jag bara positiva erfarenheter ifrån mina Bremobos. Piskade min bil denna sommar varv efter varv på motorbanor utan ens en tendens till mattning. Men andra belägg blir det plus andra slangar iom att jag har 50% rabatt på just bromsslangar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.