SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza Gt nyköpt, fråga ang laddtryck(har sökt)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31711
    pr0ny
    Deltagare

      Jag köpte en Gt idag, fenomenet som blir är att när ja segdrar ifrån ca 3200rpm på femman så känns det som den bryter motorn pga laddtrycket, försäljarn säger att detta är pga att det är så kallt nu(minus 22)och att det är normalt, den skall vara inställd att bryta på 1,25bar. Min vän som jobbat på subaru säger att det låter mest troligt och jag förmodligen inte behöver oroa mig.

      Bilen är mappad av motornord och har linkstyrsystem.

      Jag är förhållandevis grön på tvångsmatning men ja har kört en hel del honda och skruvat en hel del, samt varit med vid mappning då ja mappade om min gamla bil.

      Så är detta normalt eller är det någon sensor som spökar så den inte känner av hur kallt det är eller kan det vara en dålig mappning?

      i övrigt om man inte laddar max går bilen bra, inga missljud eller konstigheter.

      jag har sökt på forumet men dom flesta fråga om maxladdtryck osv osv.

      #264286
      important
      Deltagare

        Den är garanterat mappad sommartid och väldigt snäva gränser, om så är fallet för man detta fenomen när kylan kommer. smidigast och säkrast är att minska 0,XX hekto.

        #264276
        pr0ny
        Deltagare

          Som sagt är jag lite grön på detta, ska ja skruva ner laddtrycket då ca 0,20 bar? eller tills den slutar bryta? är det detta som är fenomenet Fuelcut? som sagt, grön;P

          och är det ok för mappningen att dra ner laddtrycket några 0:xx?

          #264281
          Igge
          Deltagare

            Låter exakt som fuelcut åtminstone 🙂

            Hur är den mappad och hur styrs laddtrycket? Om du vet det. 🙂

            #264277
            pr0ny
            Deltagare

              Försäljan skall söka rätt på detta och ringa mig när han vet.

              Jag vet att det sitter ett 3tums rostfritt med racekat på, samt tydligen renoverad motor, serviceboken stämmer, nyare turbo(samma storlek som orginal)
              Öppet luftfilter

              Det är de jag vet är gjort med motorn iaf, men jag vet ju inte om allt är sant.

              #264285
              Doozan
              Deltagare

                Jag köpte en Gt idag, fenomenet som blir är att när ja segdrar ifrån ca 3200rpm på femman så känns det som den bryter motorn pga laddtrycket, försäljarn säger att detta är pga att det är så kallt nu(minus 22)och att det är normalt, den skall vara inställd att bryta på 1,25bar. Min vän som jobbat på subaru säger att det låter mest troligt och jag förmodligen inte behöver oroa mig.

                Bilen är mappad av motornord och har linkstyrsystem.

                Jag är förhållandevis grön på tvångsmatning men ja har kört en hel del honda och skruvat en hel del, samt varit med vid mappning då ja mappade om min gamla bil.

                Så är detta normalt eller är det någon sensor som spökar så den inte känner av hur kallt det är eller kan det vara en dålig mappning?

                i övrigt om man inte laddar max går bilen bra, inga missljud eller konstigheter.

                jag har sökt på forumet men dom flesta fråga om maxladdtryck osv osv.

                Vad menar du med ”bryter” ? Spottar/fräser/hostar/miss tändning?

                Förvisso en helt annat bil, men låter som samma problem. Jag kör en Saab 95 till vardags som är mappad. Laddar omkring 1.6-1.7 bar på 5:an.
                Jag hade läck o vakuumslangar första gången och andra gången var det så simpelt som röövkassa stift.

                Bara en tanke =)

                #264282
                Igge
                Deltagare

                  Som sagt bryter en GT vid 1,25 bar om man inte tagit bort spärren

                  #264278
                  pr0ny
                  Deltagare

                    Jag tappar effekt, det känns precis som när ett antisladdsystem går och bryter effekten på en modernare bil när ljulet spinner, får inget skrammel eller så.

                    är precis som han får förmycket syre nu när det är kallt, men man tycker ju att det borde sitta nån sensor som kompenserar för kylan.

                    #264283
                    Igge
                    Deltagare

                      Är det samma magnetventil som styr laddet som original kan du testa göra rent den.

                      Sök på Impreza boost solenoid cleaning eller något så borde det dyka upp en guide.

                      Vill minnas att man plockade loss ventilen, kopplade ihop två kontakter under ratten och körde bromsrengöring och tryckluft. Rätt enkelt och löste det på min Impreza. Dock var den original.
                      Har en film på hur den betedde sig före om det är intressant

                      #264279
                      pr0ny
                      Deltagare

                        Jatack, hade varit bra å ha nått att jämföra med

                        #264284
                        Igge
                        Deltagare

                          Riktigt kass film men man ser ju lite hur den jobbar åtminstone 🙂
                          https://www.youtube.com/watch?v=KTZmcidUOnA&feature=youtube_gdata_player

                          #264280
                          pr0ny
                          Deltagare

                            Är inte liknande sådär iaf

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.