› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur kopplar jag in dawes device
- Detta ämne har 8 svar, 1,473 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av
zacke.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2014 kl. 12:57 #31715
zacke
DeltagareHej
Har en fråga rörande ur jag ska gå tillväga när jag ska koppla in dawes device
Bilen är en GT my99, ECUTEK,
själva dawees devicen vet jag vart den ska sitta. Men ska man ha kvar magnetventilen inkopplad, eller helt enkelt koppla bort den helt o köra MBC direkt med slang mellan kompressorhuset o wastegaten ?
Anledning är att jag vill ha stabilare laddtryck samt inga overboost som nu det kan bli på 4, 5 ans växel, där laddtrycket kan skjuta upp till 1.7 bar 😮
blir det problem med ECU om man koppla bort magnetventilen ?Tacksam för svar
17 januari, 2014 kl. 13:11 #264306important
DeltagareJag har min orginalstyrning inkopplad i kablaget men den hänger löst utan slangar, vet inte om man får felkoder om man kopplar ur kontakten.
18 januari, 2014 kl. 13:26 #264303zacke
DeltagareOkej, så det borde gå bra att koppla ur alla slangar till magnetventilen o ha bara kontakten inkopplad , men styra laddet med boost controllern
det är märkligt att bilen är mappad för 1.4 bar o på 4-5 växel så går detr så högt som till 1.7 o då bryter ECU det höga laddet
vill ha den på stabila 1.2- 1.3 bar istället för stabilare effekt
dock förlora man väl laddtryckspärren som magnetventilen sköter eller är jag helt ute o cyklar ?18 januari, 2014 kl. 13:33 #264300Igge
DeltagareOkej, så det borde gå bra att koppla ur alla slangar till magnetventilen o ha bara kontakten inkopplad , men styra laddet med boost controllern
det är märkligt att bilen är mappad för 1.4 bar o på 4-5 växel så går detr så högt som till 1.7 o då bryter ECU det höga laddet
vill ha den på stabila 1.2- 1.3 bar istället för stabilare effekt
dock förlora man väl laddtryckspärren som magnetventilen sköter eller är jag helt ute o cyklar ?Ja kopplar du bort magnetventilen kan den inte göra något åt spärren. Men spärren lär väl redan vara borta om du kommer så högt som 1,7… 😛
Min svajade till och bröt vid 1,25 (vilket är standard) innan rengöring. La upp en film i en annan tråd idag som visar hur den lekte då
18 januari, 2014 kl. 13:40 #264304zacke
DeltagareJa, jag menade inte fuelcut, utan spärren att justera ladd efter förhållande såsom för lite syre eller för varm luft eller som vanligt är jag ute o cyklar väldigt långt i det fina snöovädret 🙂
Mern om vi säger så, vad är för o nackdelar o köra med dawes device istället för magnetventilen ?
..//zacke
18 januari, 2014 kl. 14:27 #264301Igge
DeltagareJa, jag menade inte fuelcut, utan spärren att justera ladd efter förhållande såsom för lite syre eller för varm luft eller som vanligt är jag ute o cyklar väldigt långt i det fina snöovädret 🙂
Mern om vi säger så, vad är för o nackdelar o köra med dawes device istället för magnetventilen ?
..//zacke
Som du säger får du ju ingen ”aktiv” styrning av laddet som anpassar efter förhållanden. Dessutom påverkas den av värme så viss ändring förekommer vilket får klassas som nackdelar.
Fördelarna är väl stabilare ladd under stabila förhållanden, bygger upp tryck snabbare och är en enkel konstruktion som inte borde kunna fela så mycket. Hänger väl iofs på kvaliten.
Detta är baserat helt på forumläsning och diskussioner med kunnigare folk och 0% egna erfarenheter 🙂
Hörde även om ett tips om att dra slangarna in i kupén för att ha dawesen där så att den hålls inne i ”kupevärmen” och får lite mindre påverkan av temperaturskiftningar. Något om att fjädern expanderar/krymper i värme/kyla eller något.
Som sagt källan är internet till stor del och kan därmed tas med en nypa salt 🙂
18 januari, 2014 kl. 19:23 #264299edbe
DeltagareSom du säger får du ju ingen ”aktiv” styrning av laddet som anpassar efter förhållanden. Dessutom påverkas den av värme så viss ändring förekommer vilket får klassas som nackdelar.
Fördelarna är väl stabilare ladd under stabila förhållanden, bygger upp tryck snabbare och är en enkel konstruktion som inte borde kunna fela så mycket. Hänger väl iofs på kvaliten.
Detta är baserat helt på forumläsning och diskussioner med kunnigare folk och 0% egna erfarenheter 🙂
Hörde även om ett tips om att dra slangarna in i kupén för att ha dawesen där så att den hålls inne i ”kupevärmen” och får lite mindre påverkan av temperaturskiftningar. Något om att fjädern expanderar/krymper i värme/kyla eller något.
Som sagt källan är internet till stor del och kan därmed tas med en nypa salt 🙂
Jag installerade dawes på min förra GT och det kanske varierade 0,05 bar totalt mellan het körning på sommaren och -20 på vintern…från vad jag kunde avläsa mätaren. Kan dock inte säga att jag testade detta (drog på 4-5 an eller så) men ingen större variation vid körning vad jag märkte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
19 januari, 2014 kl. 09:57 #264302Igge
DeltagareJag installerade dawes på min förra GT och det kanske varierade 0,05 bar totalt mellan het körning på sommaren och -20 på vintern…från vad jag kunde avläsa mätaren. Kan dock inte säga att jag testade detta (drog på 4-5 an eller så) men ingen större variation vid körning vad jag märkte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Då är det ju helt klart försumbart 🙂
19 januari, 2014 kl. 13:06 #264305zacke
Deltagarejapp, det blir en sån
en riktig dawes device med fjäder o kula
den får vara ute vid turbon o myser av värmen som utvecklas av turbon !Tack alla
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.