› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hastighetsmätare/check engine
- Detta ämne har 21 svar, 3,618 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2014 kl. 20:04 #31749
jakeger
DeltagareHej!
Har precis blivit ägare av en GT kombi -95!
Men har lite problem och har settat och googlat runt lite men inte riktigt kommit underfull med hur det funkar.Hastighetsmätaren har lagt av och sen lyser check engine, har jag förstått detta rätt så börjar den lysa när ”speed sensor” är trasig. Självklart kan det ju vara av fler anledningar den lyser.
Är det vanligt att den sensor går sönder på lådan eller vad ska man börja kika på? Det är en svensksåld så den lilla omformaren mph/km antar jag då att jag inte har.
Ge mig tips på vad som är vanligt. Såg att man kan beställa givarn på ebay för ca 800:-
Mvh sebbe
26 januari, 2014 kl. 21:10 #264437Christian S
Deltagareär det inte vajer till hastighetsmätaren? isåfall sitter det ingen givare utan vajern sitter direkt i lådan.
26 januari, 2014 kl. 21:57 #264450jakeger
Deltagareär det inte vajer till hastighetsmätaren? isåfall sitter det ingen givare utan vajern sitter direkt i lådan.
Har inte riktigt förstått det där då jag också fattat det som vajer, men ska undersöka detta i veckan. Söker man så finns det ju speed sensor till just gt 93-00 på typ ebay.
Även läst att gär den sönder så börjar check engine lysa.
27 januari, 2014 kl. 04:21 #264438Christian S
Deltagaredom gamla ska mig veteligen ha vajer men sen fick dom givare istället.
det finns 2 typer av hastighetsgivare, dels den i metall som sitter på min och sen from 99-> så är den i plast.28 januari, 2014 kl. 08:32 #264451jakeger
Deltagaredom gamla ska mig veteligen ha vajer men sen fick dom givare istället.
det finns 2 typer av hastighetsgivare, dels den i metall som sitter på min och sen from 99-> så är den i plast.Hade bilen inne en snabbis imorse och skruvade då bort hela mätarhuset i bilen och det fanns ingen tillstymelse av vajer skruvad i huset. endast el. ska fortsätta kolla efter jobbet.
28 januari, 2014 kl. 11:02 #264449zacke
DeltagareVarför lyfter du inte upp bilen o kolla kontakten på höger sidan om växellådan ?
tänkte om kontakten har hoppat ur eller skadats ?28 januari, 2014 kl. 13:26 #264452jakeger
DeltagareVarför lyfter du inte upp bilen o kolla kontakten på höger sidan om växellådan ?
tänkte om kontakten har hoppat ur eller skadats ?Det jag ska göra efter jobbet, frågan i säg var väll mer vad som annars kan vara trasigt/brukar gå sönder.
Och sen att dom flesta forum jag kollat så sägs det att de ska vara wire när det ej finns på min, alltså elektroniskt
28 januari, 2014 kl. 13:48 #264444Fladric
DeltagareMin -92 Legacy Turbo har elektronisk hastighetsmätare så det är nog väldigt troligt att din Impreza också har det 🙂
Vet att modellerna av Legacy som inte har turbo har en mekanisk hhastighetsmätare så det kanske är så på de tidiga Imprezorna utan turbo också och att nån därför blandat ihop sug och turbomodellerna 🙂
28 januari, 2014 kl. 15:08 #264439Christian S
DeltagareMin -92 Legacy Turbo har elektronisk hastighetsmätare så det är nog väldigt troligt att din Impreza också har det 🙂
Vet att modellerna av Legacy som inte har turbo har en mekanisk hhastighetsmätare så det kanske är så på de tidiga Imprezorna utan turbo också och att nån därför blandat ihop sug och turbomodellerna 🙂
konsigt att kompisens Impreza STI Type RA ´96 hade vajer då:rolleyes:
28 januari, 2014 kl. 15:14 #264445Fladric
Deltagarekonsigt att kompisens Impreza STI Type RA ´96 hade vajer då:rolleyes:
Jaha, se på fan! 🙂
För Legacyn har elektronisk, det står till och med ”electronic” vid mätartavlan 🙂Mystiskt att de har mekanisk på vissa?
28 januari, 2014 kl. 20:07 #264446Martin á la Impreza
DeltagareFinns lite i två andra trådar;
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93311
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93396PS.
Bytte till en i plast(org metall), fixade från skroten för ca 500
Har funkat i snart ett år utan problem.
Glömde bara uppdatera min tråd 😮28 januari, 2014 kl. 22:35 #264453jakeger
DeltagareNu har jag varit under, elektriskt är det men gick åt helvete med att försöka släppa den. Va en 16-17 nyckel men gick fan inte få den att släppa. Sitter det något clips jag missat?
Gick åt helvete med givaren så om någon har art nr på givaren som drevet på insidan som den räknar på skulle det uppskattas grymt mycket
Mvh!
29 januari, 2014 kl. 04:25 #264440Christian S
Deltagarenej du har inte missat något, dom sitter oftast bara som fan då det är gänglåsning på dom.
den mäter inte på något drev utan givaren består av 2 delar, dels den delen man ser sen en pinne som sitter inuti som är imellan givaren och en del som snurrar i lådan så givaren är bara en omvandlare för att få en elektrisk signal.
har har du givare om det nu va en i plast du hade http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5634&cat=96&sub=97&sec=143&var=47&dc=0&gen=&searchKey=29 januari, 2014 kl. 08:07 #264454jakeger
Deltagarenej du har inte missat något, dom sitter oftast bara som fan då det är gänglåsning på dom.
den mäter inte på något drev utan givaren består av 2 delar, dels den delen man ser sen en pinne som sitter inuti som är imellan givaren och en del som snurrar i lådan så givaren är bara en omvandlare för att få en elektrisk signal.
har har du givare om det nu va en i plast du hade http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5634&cat=96&sub=97&sec=143&var=47&dc=0&gen=&searchKey=Min va i metall och 3 polig, går det att göra med dom i plast istället eller?
Annars är det väll denna 85082-PA010
Tack för grymt snabba svara!
mvh29 januari, 2014 kl. 15:15 #264441Christian S
Deltagareok, samma som sitter på min då alltså.
jo det ska väll då att sätta dit den i plast istället men då får man ha den ”förlängningskabeln” som sitter imellan givaren och kontakten i bilen, den kabeln sitter på 99-00 kan hända att den även sitter på 5 växlade newage bilar med.
fråga Martin á la Impreza flr han skrev juFinns lite i två andra trådar;
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93311
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93396PS.
Bytte till en i plast(org metall), fixade från skroten för ca 500
Har funkat i snart ett år utan problem.
Glömde bara uppdatera min tråd 😮 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.