- Detta ämne har 16 svar, 1,525 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av important.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2014 kl. 09:36 #31898importantDeltagare
Jag skall bygga nytt avgassystem, har ett specialbyggt från feritta i 3 tum, men det hänger som en stor svacka i mitten och bilen är knäpptyst.
Jag har tänkt att ha 3″ dowpipe och sedan ha en ljuddämpare i mitten, och 2,5 tum rakt bak utan ljuddämpare för att inte slå sönder ljudet och mindre burkigt.
Mitt mål är 450hk, kommer jag att bli begränsad av 2,5 tum?
Vet inte vad rallybilarna kör med för effekt, men tycker var enda impreza på gammla rallyfilmer har sugrör som avgassystem där bak.
Eller är det bara att köra på med brötigt 3″ på en gång?
Det känns inte som att man behöver ha större avgassystem än vad uppipen är, eller är jag helt ute och cyklar? Eller blir avgaserna varmare efter turbon?
27 februari, 2014 kl. 12:10 #265340adrenalinDeltagareEnligt det jag hört så rekommenderas 3″ över 400hk iaf. =)
27 februari, 2014 kl. 16:13 #265336GystompaDeltagareÄr det inte bra att bilen är tyst?
Ferrita systemen är väl en av de bättre system som går att få tag på.
27 februari, 2014 kl. 16:33 #265344importantDeltagareVill inte att bilen ska låta som en Volvo. Och systemet nu ligger helt fel. Och upphängningarna sitter åt skogen. I gen flexrör heller.
27 februari, 2014 kl. 16:47 #265337GystompaDeltagareLåter bilen som en Volvo så har du nog andra bekymmer 🙂
27 februari, 2014 kl. 17:57 #265343PuggenDeltagareMig veterligen så är så störst bäst, minst mottryck. På sugmotor, är det helt annorlunda.
Efter turbon blir avgaserna större.
3″ Hade jag kört på.
Vad har du tänkt byta för att komma upp i effekten, 450hk?
27 februari, 2014 kl. 18:12 #265334TurbovinDeltagare2,5″ i sig gör ju bilen ännu tystare. Det är väl bara att laborera med att plocka bort nån dämpare eller så får du fixa ett annat catback. Japsdämpare ger ju ett raspigare/högre ljud än riktiga dämpare om det är det du är ute efter.
Raka rör låter illa oavsett diameter.
27 februari, 2014 kl. 18:43 #265345importantDeltagareQUOTE=Bim;667761]Mig veterligen så är så störst bäst, minst mottryck. På sugmotor, är det helt annorlunda.
Efter turbon blir avgaserna större.
3″ Hade jag kört på.
Vad har du tänkt byta för att komma upp i effekten, 450hk?
Smidd motor (behövs ej om man kör med förstånd. Så har inte bestämt mig ännu)
GTX2863R
1000cc spridare
3 bar mappsensor
Parallelkopplad fuelrail
och resterande som man brukar ha vid (steg)
Och opensource mappning.27 februari, 2014 kl. 18:46 #265346importantDeltagareJag vill ha ett lagom lågt/högt högfrekvent smattrigt ljud.
Så vill prova undvika att ha en ljuddämpare längst ut för att inte slå sönder ljudet som blir av att det studsar mot matallröret. Men vill dämpa ljudnivån genom att ha dämparen långt fram.27 februari, 2014 kl. 21:01 #265341adrenalinDeltagareAtt köra 450hk på originalmotor kanske är lite väl mycket 🙂 Finns säkert någon som gjort det och haft tur men..
1 mars, 2014 kl. 12:04 #265342clasenDeltagarehttp://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94816
Typ något sånt?
1 mars, 2014 kl. 14:05 #265347importantDeltagare1,17 på denna filmen, låter så sjukt gött!
http://www.youtube.com/watch?v=ePcIy9OccnkSen kanske han har 1000hp å antilagg det vet jag inte, men han har ingen dämpare längst bak och typ 2,25-2,5tum?
Låter så vasst. Vill inte ha burkmuller
1 mars, 2014 kl. 14:54 #265338IggeDeltagaremullret uppstår väl till viss del av att du har original (unequal length) grenrör
youtuba efter equal length och se om det är mer det du söker
1 mars, 2014 kl. 15:31 #265348importantDeltagareHade från början feritta avgassystem. Satte sedan på equallenght rostfritt grenrör. Blev absolut inte den minsta skillnad ljudmässigt. Och enligt mina datorloggar och egen känsla så blev det inga märkbara förändringar på effekt.
Bytte tillbaka pga andra orsaker. Så jag tror inte på grenrör försen många flera hästar, avgaserna hinner ändra karaktär i avgassystemet på vägen ut.Men jag har börjat bygga systemet nu och det får bli som det blir.
1 mars, 2014 kl. 15:32 #265339IggeDeltagareVar det ett seriöst equal length?
Har sett ett antal som kallas equal length som uppenbarligen är unequal nämligen 🙂
För det är det ojämna grenröret som är en av de största orsakerna till Subarus “boxer rumble” om man får tro kunnigt folk. Låter även logiskt då boxern annars har samma fördelning mellan tändningarna som en radfyra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.