Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31898
    important
    Deltagare

      Jag skall bygga nytt avgassystem, har ett specialbyggt från feritta i 3 tum, men det hänger som en stor svacka i mitten och bilen är knäpptyst.

      Jag har tänkt att ha 3″ dowpipe och sedan ha en ljuddämpare i mitten, och 2,5 tum rakt bak utan ljuddämpare för att inte slå sönder ljudet och mindre burkigt.

      Mitt mål är 450hk, kommer jag att bli begränsad av 2,5 tum?

      Vet inte vad rallybilarna kör med för effekt, men tycker var enda impreza på gammla rallyfilmer har sugrör som avgassystem där bak.

      Eller är det bara att köra på med brötigt 3″ på en gång?

      Det känns inte som att man behöver ha större avgassystem än vad uppipen är, eller är jag helt ute och cyklar? Eller blir avgaserna varmare efter turbon?

      #265340
      adrenalin
      Deltagare

        Enligt det jag hört så rekommenderas 3″ över 400hk iaf. =)

        #265336
        Gystompa
        Deltagare

          Är det inte bra att bilen är tyst?

          Ferrita systemen är väl en av de bättre system som går att få tag på.

          #265344
          important
          Deltagare

            Vill inte att bilen ska låta som en Volvo. Och systemet nu ligger helt fel. Och upphängningarna sitter åt skogen. I gen flexrör heller.

            #265337
            Gystompa
            Deltagare

              Låter bilen som en Volvo så har du nog andra bekymmer 🙂

              #265343
              Puggen
              Deltagare

                Mig veterligen så är så störst bäst, minst mottryck. På sugmotor, är det helt annorlunda.

                Efter turbon blir avgaserna större.

                3″ Hade jag kört på.

                Vad har du tänkt byta för att komma upp i effekten, 450hk?

                #265334
                Turbovin
                Deltagare

                  2,5″ i sig gör ju bilen ännu tystare. Det är väl bara att laborera med att plocka bort nån dämpare eller så får du fixa ett annat catback. Japsdämpare ger ju ett raspigare/högre ljud än riktiga dämpare om det är det du är ute efter.

                  Raka rör låter illa oavsett diameter.

                  #265345
                  important
                  Deltagare

                    QUOTE=Bim;667761]Mig veterligen så är så störst bäst, minst mottryck. På sugmotor, är det helt annorlunda.

                    Efter turbon blir avgaserna större.

                    3″ Hade jag kört på.

                    Vad har du tänkt byta för att komma upp i effekten, 450hk?

                    Smidd motor (behövs ej om man kör med förstånd. Så har inte bestämt mig ännu)
                    GTX2863R
                    1000cc spridare
                    3 bar mappsensor
                    Parallelkopplad fuelrail
                    och resterande som man brukar ha vid (steg)
                    Och opensource mappning.

                    #265346
                    important
                    Deltagare

                      Jag vill ha ett lagom lågt/högt högfrekvent smattrigt ljud.
                      Så vill prova undvika att ha en ljuddämpare längst ut för att inte slå sönder ljudet som blir av att det studsar mot matallröret. Men vill dämpa ljudnivån genom att ha dämparen långt fram.

                      #265341
                      adrenalin
                      Deltagare

                        Att köra 450hk på originalmotor kanske är lite väl mycket 🙂 Finns säkert någon som gjort det och haft tur men..

                        #265342
                        clasen
                        Deltagare
                          #265347
                          important
                          Deltagare

                            1,17 på denna filmen, låter så sjukt gött!
                            http://www.youtube.com/watch?v=ePcIy9Occnk

                            Sen kanske han har 1000hp å antilagg det vet jag inte, men han har ingen dämpare längst bak och typ 2,25-2,5tum?

                            Låter så vasst. Vill inte ha burkmuller

                            #265338
                            Igge
                            Deltagare

                              mullret uppstår väl till viss del av att du har original (unequal length) grenrör

                              youtuba efter equal length och se om det är mer det du söker

                              #265348
                              important
                              Deltagare

                                Hade från början feritta avgassystem. Satte sedan på equallenght rostfritt grenrör. Blev absolut inte den minsta skillnad ljudmässigt. Och enligt mina datorloggar och egen känsla så blev det inga märkbara förändringar på effekt.
                                Bytte tillbaka pga andra orsaker. Så jag tror inte på grenrör försen många flera hästar, avgaserna hinner ändra karaktär i avgassystemet på vägen ut.

                                Men jag har börjat bygga systemet nu och det får bli som det blir.

                                #265339
                                Igge
                                Deltagare

                                  Var det ett seriöst equal length?

                                  Har sett ett antal som kallas equal length som uppenbarligen är unequal nämligen 🙂

                                  För det är det ojämna grenröret som är en av de största orsakerna till Subarus “boxer rumble” om man får tro kunnigt folk. Låter även logiskt då boxern annars har samma fördelning mellan tändningarna som en radfyra

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.