SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motor som självdör efter 1km.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31902
    SwP
    Deltagare

      Hej alla.

      Det är så att min gamla Subba (GX, 2002) har haft dödsryckningar sedan oktober förra året och är knappt körbar nu för tiden. Tappar fart, motorn självdör ibland vid tomgång och bilen är allmänt ryckig. Lokala Subaru-verkstaden verkar ha gett upp för jag tror inte det normalt brukar ta 4-5 månader att hitta ett fel, och de andra jag lämnat bilen till säger att dem felsökt men inte har tillräckligt med kunskap om boxermotorer etc.

      Dock kom jag att tänka på en sak idag som är rätt konstig och kanske kan hjälpa mig att undvika skroten. Frågade bekanta och en snackade om chokespjäll men hittar ingen info om nåt sånt. Så här är det:

      Sedan jag köpte bilen för ett par år sedan har den efter kallstart liksom ”dött” när du kört en bit. Trots att du håller jämn gas så tappar du fart och 100-200m senare så kan du släppa och sen trycka på gasen igen och allt fungerar som vanligt till nästa kallstart. Det konstiga är att det alltid hände efter EXAKT 1km (kollade google maps). Kvittar om jag haft den på tomgång och skrapat rutor i 5-10 minuter eller dragit iväg direkt i 30 graders sommarvärme – 1000m senare så händer det.

      Att det alltid sker efter exakt 1km borde ju betyda nåt? Nåt som kopplas på/av? Någon som har en vild gissning vad det skulle kunna vara?

      Edit: Som det varit efter kallstart är det alltså konstant nu. Från första till sista metern man kör.

      #265370
      Igge
      Deltagare

        Polaren hade inte identiska men snarlika besvär när hans tanklock satt igen.
        Den fick undertryck I tanken efter ett tag körning men på tomgång läckte det tillräckligt för att kunna gå på som vanligt.

        Bara att testa öppna locket precis när den dött. Är det igensatt kommer du höra ett sug om du ens är stark nog att vrida upp det.

        #265374
        SwP
        Deltagare

          Polaren hade inte identiska men snarlika besvär när hans tanklock satt igen.
          Den fick undertryck I tanken efter ett tag körning men på tomgång läckte det tillräckligt för att kunna gå på som vanligt.

          Bara att testa öppna locket precis när den dött. Är det igensatt kommer du höra ett sug om du ens är stark nog att vrida upp det.

          Pyser som fan har det alltid gjort när man öppnar tanklocket. Är inte det normalt? Har trott att det bildas nån form av ”ånga” och aldrig reflekterat mer över det, och detta är min första bil så inte haft nåt att jämnföra med.

          #265367
          kleinis
          Deltagare

            Dra ur hastighetsgivaren o testa , lura den fan att står still hehe 🙂

            Choke läget är något som styrs med lambdan om de nu är 3 kablar i den, då är 2 till kallstart sen vet jag inte vad den styr för att choka tyvärr

            #265371
            Igge
            Deltagare

              Pyser som fan har det alltid gjort när man öppnar tanklocket. Är inte det normalt? Har trott att det bildas nån form av ”ånga” och aldrig reflekterat mer över det, och detta är min första bil så inte haft nåt att jämnföra med.

              Ofta pyser det pga undertryck då man tömmer tanken utan att tillföra luft. Men är det ångbildning så pyser den även om du inte skulle ha kört.
              Lätt att testa 🙂

              #265372
              nilbri
              Deltagare

                Haft en bil med liknande symptom. Det var kabeln från främre lambdan.

                #265373
                clasen
                Deltagare

                  Ofta pyser det pga undertryck då man tömmer tanken utan att tillföra luft. Men är det ångbildning så pyser den även om du inte skulle ha kört.
                  Lätt att testa 🙂

                  När det blir gaser när det är varmt ute blir det övertryck i tanken, då pyser det utåt. När ventilationen är igensatt blir det undertryck istället, raka motsatsen, det dras in luft.

                  Ville bara förtydliga 😀

                  #265375
                  SwP
                  Deltagare

                    Haft en bil med liknande symptom. Det var kabeln från främre lambdan.

                    Främre lambdan har jag haft problem med för kanske ett år sedan. Motorfels-lampan tändes etc, men dem böt aldrig ut den utan rengjorde endast kontakten. Låter ju intressant… Men det var samma auktoriserade Subaru-verkstad som gjorde det som har försökt hitta fel på bilen nu, och man kan ju hoppas att dem kollat sina papper.

                    Men påverkar inte främre syresensorn avgaserna? Bilen gick konstigt nog genom besiktningen utan en enda anmärkning.

                    #265376
                    SwP
                    Deltagare

                      Idag var den katastrofalt dålig… Filmade hur motorn beter sig när jag varvar lite på tomgång. Observera att jag håller jämn gas på klippet men att den hela tiden är nära på att lägga av.

                      http://www.youtube.com/watch?v=UqQ2SqZ_vWo

                      #265368
                      kleinis
                      Deltagare

                        Någon som har kollat bränsletrycket framme vid motorn ? Motstå du tändkablar ?
                        Ser ju jätte konstigt ut inget man direkt kan sätta fingret på vad de är:o

                        #265377
                        SwP
                        Deltagare

                          Någon som har kollat bränsletrycket framme vid motorn ? Motstå du tändkablar ?
                          Ser ju jätte konstigt ut inget man direkt kan sätta fingret på vad de är:o

                          Ingen aning om vad dem kollat. Jag tror dem felsökte första gången jag lämnade in bilen (14:e oktober) men hittade inget fel där OBD-felkoden påstod att det fanns ett. Nästa gång gjorde dem nån sorts motor-logg som dem mailat till Subaru, och de senaste 4 månaderna har jag bara fått höra att dem inte fått nåt svar än. Har liksom tröttnat på dem.

                          Lämnat in den på 2 andra verkstäder och på den ena vet jag att dem rengjorde spjällhus och tomgångsventil. Den andra trodde på skit i bränslesystemet. Ingen av dessa hade några direkta kunskaper om boxer-motorer och bilen går fortfarande dåligt.

                          Har hittat en annan verkstad nu som har en mekaniker som kör Subaru. Ska lämna in bilen på fredag varför jag tänkte att jag kanske skulle höra efter här först. Främre lambdan, bränsletryck och tändkablar noterat.

                          #265366
                          .zip
                          Deltagare

                            Är det samma fel oavsett temperatur ute? Menar sommar och vinter.

                            Första tanken va ett skitigt bränslefilter varpå motorn inte får den bränsle den behöver, men eftersom du har haft in den på verkstad så borde det ha blivit kollat?
                            Om inte, byt filtren som sitter i tanken och under huven. Kostar några hundralappar, men klart värt det om problemet blir löst.

                            #265378
                            SwP
                            Deltagare

                              Är det samma fel oavsett temperatur ute? Menar sommar och vinter.

                              Första tanken va ett skitigt bränslefilter varpå motorn inte får den bränsle den behöver, men eftersom du har haft in den på verkstad så borde det ha blivit kollat?
                              Om inte, byt filtren som sitter i tanken och under huven. Kostar några hundralappar, men klart värt det om problemet blir löst.

                              Just det här extrema problemet uppkom i slutet av oktober. Den beter sig som på videoklippet kanske ett par gånger i månaden.

                              Ibland är den felfri, ibland är det lite ryckigt ett tag, ibland är det ryckigt nästan hela tiden och ibland är den okörbar. Lite slumpmässigt.

                              Bränslefilter bytt 27 maj förra året.

                              Edit: Tänkte åka in till stan och köpa nya bränslefilter ändå men nu gick den knappt att starta. Hade den på tomgång ett tag när den väl gick igång, men den dog ganska snabbt och så tändes motorfels-lampan. Äntligen. Ska bli spännande att höra vad dem får för felkod på fredag.

                              #265369
                              kleinis
                              Deltagare

                                .

                                Edit: Tänkte åka in till stan och köpa nya bränslefilter ändå men nu gick den knappt att starta. Hade den på tomgång ett tag när den väl gick igång, men den dog ganska snabbt och så tändes motorfels-lampan. Äntligen. Ska bli spännande att höra vad dem får för felkod på fredag.

                                Går att kolla felkoder själv med hjälp av 2 gröna kontakter under ratten som man sätter ihop, och vrider på nyckeln till läge 1 ska finnas en hemsida där de står exakt, sök här på forumet efter felkoder eller läsa felkoder så borde du hitta länken 🙂

                                #265379
                                SwP
                                Deltagare

                                  Någon som vet var luftmassemätaren sitter på en ’02 eller är det MAP-sensor?

                                  Har letat runt lite men de flesta videoklippen och bilderna verkar vara på äldre modeller. När bilen var inlämnad hos Mekonomen bad jag dem även rengöra LMM, men enligt dem så hade jag ingen. Verkar dock som det säljs LMM till de flesta modellerna? Var är riktigt?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.