- Detta ämne har 6 svar, 1,344 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av dempa89.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2014 kl. 20:01 #31904dempa89Deltagare
Hej!
Tänkte fråga om någon med kunskap har lust att hjälpa till att kolla över denna 4-hjulsinställning?
Gäller en Impreza STi PSE -04, står ju dock 2005-2006 på pappret vilket är anledningen till att jag frågar..1.Någon som har tillgång till “standard-värden”/”optimala värden” eller vad det kallas till både 4-hjulsinställning på 04 samt 05-06 för att se om det är någon skillnad mellan de och isf vilken min är inställd efter?
2. Finns det någonting i denna 4-hjulsinställning som ser konstigt/onormalt ut eller ser allting bra ut?
3. Någon som kan förklara värdena lite? Alltså ej vad camber/toe betyder osv, utan hur man vet att det ser bra ut? Antar att nominella värdena är de optimala så att säga, och mätt såklart är det uppmätta värdet innan inställning, men förstår inte riktigt om just är det slutgiltiga värdet, eller om man har dragit bort/lagt till det som står där? Tar ett exempel på Camber vänster fram, nominellt värde är -0,55, uppmätt är -1,40, och just -0,35, innebär det då att det nya slutgiltiga värdet är -0,35 eller att man har justerat bort -0,35 så att det slutgiltiga värdet är -1,75?Tackar på förhand för all hjälp, och uppskattar om någon har standard-/fabriks-värdena online och kan länka till det!
Mvh28 februari, 2014 kl. 20:29 #265381IggeDeltagareNominellt är väl vad det ska vara, mätt är innan justering och just är efter justering
Sedan har du gränsvärden bredvid det nominella för att det finns lite toleranser
Har min lapp till min 04 pse med värden om det är intressant
Inte hemma just nu iofs2 mars, 2014 kl. 13:11 #265383dempa89DeltagareAa då fattar jag lite mer iaf..
Men som det ser ut på mitt papper då, då ska camber bak ligga mellan -1.00 till -2.00 och optimalt -1.30. Men min ligger ju på -0.15 och – 0.25, det känns ju fel?
Tacksam för all hjälp12 mars, 2014 kl. 13:35 #265382IggeDeltagareJa det låter ju lite märkligt…
Jag skulle fråga firman varför de gjort så.Sedan kan jag påpeka om att det handlar om grader och bågminuter
Alltså 1°30′ är samma som 1,5° och 0°45′ är samma som 0,75°
Med andra ord är det 60 bådminuter på en gradDeltavärdet (det under pyramiden) skulle jag tro är vad det får skilja mellan höger och vänster
2 mars, 2014 kl. 13:41 #265385PuggenDeltagareGör hjulinställningar på jobbet, och får säga att det protokollet var något jobbigt att läsa av..
Konstigt att de ej justerat TOE till 0,00.
3 mars, 2014 kl. 15:45 #265380KoffeKeymasterDet ser ut som de försökt gå nån sorts neutral medelväg rätt igenom? Alla vinklar ligger runt noll (+/- några minuter).
Att ha mer (negativ) camber fram än bak brukar normalt sett inte vara att rekommendera har jag hört, och att blanda positiv och negativ toe på bakhulen ser också rätt mysko ut 🙂Vinklarna funkar säkert då det är sån liten diff, men personligen hade jag nog velat se mer negativ camber bak (gärna över 1°) och neutral toe på båda bakhjulen.
Sen beror det som alltid på vad du är ute efter. Stabilt landsvägslok eller konbaneräser…
(toe-out fram ger bättre styrrespons och turn-in medan toe-in ger stabilare fartegenskaper. Negativ camber fram brukar ge mindre understyrning på Imprezan, vilket bör kompenseras med mer camber även bak. Vill du sen ha lite värme i bakdäcken kan du lägga på lite toe-in även där, men då kommer slitaget som ett brev på posten. Osv… hjulinställningar är en djungel :))5 mars, 2014 kl. 11:49 #265384dempa89DeltagareGör hjulinställningar på jobbet, och får säga att det protokollet var något jobbigt att läsa av..
Konstigt att de ej justerat TOE till 0,00.
Okej, orkar du utveckla lite? Vet liksom inte vad man ska säga till firman om man ska ta tillbaka den..?
Tack för hjälpen! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.