SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Frågor ang motorblocket och effect begränsningar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31978
    important
    Deltagare

      Jag får min garageplats 1a juni. Och tankarna går stort i att skaffa smidd botten.

      Hur är det igenltigen med aluminiumblock? Är ej207 nicasilbehandlade? på bmw,s motorer har jag hört att etanol löser upp nicasilet, om jag nu ska köra med etanol.

      Hur mycket effekt pallar blockat utan dry sleeves contra med? Är det värt att stoppa i foder.

      Om man ska upp i 400whp, vad är begränsningarna förutom det man måste ha för (steg 1) typ jrm mappning, turbo och spridare?

      Jag vill maxa motorn utan att behöva ändra något som syns vid besiktning förutom avgassystem. och största bolt on turbon.
      Hur klarar sig intercooler, topparna, insug, grenrör osv?

      #265995
      Gystompa
      Deltagare

        Loppen i blocket är inte i Aluminium.

        #265988
        TomK
        Deltagare

          Loppen i blocket är inte i Aluminium.

          Öööh va?
          Visst är det aluminium.

          #265996
          Gystompa
          Deltagare

            Nu kanske jag är ute på jäääkligt djupt vatten men.

            Nicasilbehandling är svindyrt och vad jag har förstått en tunn slitage yta för kolven att löpa mot i aluminiumlopp.

            Eftersom du kan bearbeta om och även hona Subaru blocken och sätta i överdimension utan att nicasil behandla så borde det alltså inte vara nicasil.

            Sen vill jag minnas att jag kunde se en klar nyans skillnad mellan lopp och övrigt block på min motor när jag hade isär den och bytte kolvar. Har för mig nånstans i bakhuvet med att jag provade med magnet och loppet var magnetiskt.

            Kan som sagt ha hel fel, men även motor renoveringsfirman i Gävle påstod samma sak

            #266020
            important
            Deltagare

              Blev nog mer förvirrad av denna tråd än innan 😛
              Men att det inte nicasil va skönt att höra.
              Men är det alulopp eller ej? Någon som vet =)

              #265989
              TomK
              Deltagare

                Det är alu.

                #265997
                Gystompa
                Deltagare

                  Det är alu.

                  Ok, varför Nicasilbehandlas inte blocken vid en uppborrning isf eller vid en honing?

                  En skotercylinder som är i alu tål ju t.ex inte stryk förrän den lär nicasilas om 🙂

                  #265990
                  TomK
                  Deltagare

                    Ok, varför Nicasilbehandlas inte blocken vid en uppborrning isf eller vid en honing?

                    En skotercylinder som är i alu tål ju t.ex inte stryk förrän den lär nicasilas om 🙂

                    Nu är jag ingen material expert men det är ju självklart någon form av legering och inte 100% ren aluminium.
                    Men även för det så är det ett alu block 🙂

                    Vad varavar en 2T skoter? 14000rpm?

                    #265991
                    TomK
                    Deltagare

                      Engine Model
                      EJ205

                      Engine Type
                      Horizontally Opposed, 4 Cylinder, Intercooled Turbo

                      Engine Layout Longitudinal
                      Displacement 121.7 Cubic Inches (1,994cc)
                      Bore x Stroke 3.62″ x 2.95″ (92.0mm x 75.0mm)
                      Maximum boost pressure 13.5 psi
                      Firing Order 1 – 3 – 2 – 4
                      Compression Ratio 8.0 : 1
                      Cylinder Block Material Aluminum
                      Cylinder Head Material Aluminum
                      Number of Piston Rings (2) Pressure Rings, (1) Oil Control Ring
                      Valvetrain 4 Valves Per Cylinder, DOHC
                      Alternator Mitsubishi, 12V, 75A
                      Horsepower 227 @ 6000 rpm
                      Torque (lb. ft.) 217 @ 4000 rpm
                      Redline 7000 rpm
                      Piston Speed @ Redline 3441.6 Feet/Minute
                      Spark Plug NGK PFR6G
                      Spark Plug Gap 0.028″-0.031″ (0.7-0.8 mm)
                      Spark Plug Thread Size 14 x 1.25 mm

                      #265998
                      Gystompa
                      Deltagare

                        Nu är jag ingen material expert men det är ju självklart någon form av legering och inte 100% ren aluminium.
                        Men även för det så är det ett alu block 🙂

                        Vad varavar en 2T skoter? 14000rpm?

                        Nja en 2T skoter brukar ligga på max 9-10 000 rpm

                        #265999
                        Gystompa
                        Deltagare

                          För att hoppa back to topic så ring Ultramotors i Södertälje om du vill veta om nicasilens vara eller inte vara samt material i loppen på blocket.
                          Dom har borrat x antal såna här block så dom borde ha koll 🙂

                          #265992
                          TomK
                          Deltagare

                            För att hoppa back to topic så ring Ultramotors i Södertälje om du vill veta om nicasilens vara eller inte vara samt material i loppen på blocket.
                            Dom har borrat x antal såna här block så dom borde ha koll 🙂

                            Kan garantera dig om att det inte finns någon nikasil i subaru blocken.
                            Har borrat mitt block och där finns det ingenting iaf.

                            #266006
                            Igge
                            Deltagare

                              Cylinder Block MaterialAluminum
                              Cylinder Head MaterialAluminum

                              cylinderblocket är gjort av alu men oftast är det nicasil i loppet eller så har man stålfoder då alu inte klarar så höga tryck/slitage
                              Det är vad mina studier påstår, men just hur det är i Subarufallet kan jag inte svara på 🙂

                              #266000
                              Gystompa
                              Deltagare

                                Kan garantera dig om att det inte finns någon nikasil i subaru blocken.
                                Har borrat mitt block och där finns det ingenting iaf.

                                Jag påstår inte att det är nicasil heller.
                                Likväl som jag misstänker / påstår / tror att Loppen i blocket inte är i aluminium heller.

                                Är man nyfiken och vill ha ett konkret svar så kan ju trådskaparen ringa någon som vet.
                                Och det gör Ultramotors i Södertälje

                                #265985
                                Christian S
                                Deltagare

                                  cylinderloppen kan omöjligt vara i ren aluminum då dom rostar, märkte det i höstas när jag tvättade block halvorna i mitt nyborrade block, fick smörja in loppen med wd40 för att få bort det.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.