Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32221
    MarQuZ
    Deltagare

      jag har funderingar på om man kan byta Box mellan original och sätta i en GT Box och vad som krävs om man skulle göra det?

      #267961
      SthlmJocke
      Deltagare

        Det första jag kommer att tänka på är att GT:n och Forestern har olika kammar. Så det fungerar nog inte så bra för Forestern med den original mapp som ligger i GT boxen.

        Många har ställt samma fråga som du, det som är intressant är att jag inte hittat någon som konfirmerat om det fungerar eller ej med GT ECU. Även om det skulle fungera ser jag mer problem, vad jag vet är det Ecutek som gäller, dom har softvara för Forester men kostar så jävla mycket tycker jag…..

        Tyvärr är det nog så att Forestern är en liten fågel fenix när det gäller ECU.

        Det enda jag lyckats med min Forester är att få JECScan att läsa av några ECU parametrar via VAG COM kabel. Tror det skulle gå bättre för mig med ett annat interface. Skulle vara kul att få testa lite olika då det är skillnad på vilka pinnar som används av OBD stiften som ansluter till uttaget på bilen beroende på typ av SSM som bilen har.

        Om du tittar på ditt VIN: 10 positionen från vänster är det ett X har du samma ECU som jag dvs en ag040.

        Bara lite kort om vad jag kommit fram till, inte ägt min Forester så länge ännu. Jag kommer köra på HDi laddstyrning och ställa upp till ca 0.8 som är max vad Forester ECU:n går med på.

        /Jocke

        #267962
        Bubben
        Deltagare

          jag har funderingar på om man kan byta Box mellan original och sätta i en GT Box och vad som krävs om man skulle göra det?

          Det första jag kommer att tänka på är att GT:n och Forestern har olika kammar. Så det fungerar nog inte så bra för Forestern med den original mapp som ligger i GT boxen.

          Många har ställt samma fråga som du, det som är intressant är att jag inte hittat någon som konfirmerat om det fungerar eller ej med GT ECU. Även om det skulle fungera ser jag mer problem, vad jag vet är det Ecutek som gäller, dom har softvara för Forester men kostar så jävla mycket tycker jag…..

          Tyvärr är det nog så att Forestern är en liten fågel fenix när det gäller ECU.

          Det enda jag lyckats med min Forester är att få JECScan att läsa av några ECU parametrar via VAG COM kabel. Tror det skulle gå bättre för mig med ett annat interface. Skulle vara kul att få testa lite olika då det är skillnad på vilka pinnar som används av OBD stiften som ansluter till uttaget på bilen beroende på typ av SSM som bilen har.

          Om du tittar på ditt VIN: 10 positionen från vänster är det ett X har du samma ECU som jag dvs en ag040.

          Bara lite kort om vad jag kommit fram till, inte ägt min Forester så länge ännu. Jag kommer köra på HDi laddstyrning och ställa upp till ca 0.8 som är max vad Forester ECU:n går med på.

          /Jocke

          Jag luskar i orginal ECU’n jag med och vad jag förstår så är det kammarna som sätter stop. Eventuellt är även knacksensorn omvänd på SF5 jämfört med GT’n (men det kan också vara mellan JDM och EDM och inte GT vs SF5). Tydligen enligt någon i England som hade pratat med en mappare (Ta inte gift på detta), så får forestern mycket högre komp på grund av mkt tidigare stängning av insugsventilen. Tändningen måste således dras ner jätte mycket för att inte spika jämfört med imprezan menade han på. Han visste detta för att han kör en Apexi Power FC till en GC8 (wrx). Alltså, dra ner tändingen jättemkt, och reversera polerna på knacksensorn för att man ens ska kunna starta på impreza mappen. Jag kommer nog också gå den vägen då sprutet plus datalogit kostar marginelt mer än Ecutek och då kan man logga allt, ändra själv i datorn “live” och verkligen köra igenom alla celler för att helt kunna utesluta knack. Sedan kan man även justera knack och igentligen “mappa” med allt vad det innebär, rakt igenom “commandern” om man så vill (dock ganska jobbit om det inte är mindre ändringar) och inte har laptopen med sig.

          Annars kan man leta efter PPP boxen till S-turbon som såldes i England. Den är “chippad” av PPP för att få ut det mesta ur en orginal S-turbo. Ger ca 30 äkta hästar och om man hittar en på ebay, eller mer troligt något forum går på ca 3-4 tusen. Bör ge en rejäl knuff i ryggen över orginal.

          Jag har bestält en KKL VAG COM kabel jag med, men du menar att man inte får ut så mkt information ändå? Jag tänkte prova FreeSSM. Har du provat det programmet? Såg på youtube en som använde programmet och han kunde kolla felkoder. Kolla knack och en massa andra parametrar. Ändra tomgångsvarv mm. Eller är det olika SSM system mellan olika bilar och årsmodeller?

          Mvh Marcus

          EDIT: såg att tråden var lite gammal, trots att den låg högt upp. Kan iaf vara läsvärt om någon söker.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.