SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT 99 går ojämnt/laddproblem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32311
    beckeman
    Deltagare

      Tja! jag har fått lite problem med min bil.
      jag har nyligen bytt insugsslang (den mellan turbon och luftburken) från original till en silicon slang. Jag upplever att den går bättre när den är kall. När jag gasar fullt ligger laddtrycket normalt på 0,9 men nu stiger det till 1,1 och sedan sjunker den till 0,5 och stiger sedan upp til 1,1 och fortsätter så fast jag fortfarande håller fullgas. Den går även välldigt ojämnt och misständer. När jag åkt ett tag blir det värre, tex när man skall göra en omkörning och växlar ner och gasar fullt, så kan den ladda tryck mätaren ut, och misständer och svartryker! misstänker att den tjuvsuger lufft i westegate slangarna men jag har bytt dom och limmat, tjepat och satt på buntband på skarvarna. Någon som vet vad det kan vara för fel? mycket tacksamm för hjälp 🙂

      #268478
      Igge
      Deltagare

        Hackigt ladd precis som du skriver i början (fast gräns på 1,2-ish, felvisning på mätaren) har jag varit med om men hade inget märkbart svartryk eller så :/

        I mitt fall var det halvsmutsig ”boost solenoid” som gjorde att jag slog i fuelcuten.
        Känns långsökt att det ska vara det (borde inte svartryka och du borde komma upp i 1,25 om jag inte minns fel), men den är lätt att göra rent så det skadar väl inte.

        #268484
        beckeman
        Deltagare

          ja kan ju prova! men jag ska kolla noga imorgon om den tjuvsuger luft någon stans. det är mest troligt tror jag!

          Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

          #268476
          Adam K
          Deltagare

            Du får inte insugsslangen att kollapsa då?

            #268485
            beckeman
            Deltagare

              hur menar du? att den sugsihop?

              Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

              #268486
              beckeman
              Deltagare

                har kollat nu och jag kan inte se att de tjuvsuger eller läcker luft någonstans.. har provat med startgas och såpvatten, ingen reaktion. kan det vara något med westegaten som börjar ge upp? 😛

                Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                #268477
                FiddeFuling
                Keymaster

                  har samma fel på min.. kommer inte heller på något smart.. turbotrycket går som sinus våg?!

                  #268487
                  beckeman
                  Deltagare

                    ja de är ju något som gör att den laddar för mycket.. tror den går upp i ladd spärren som är på 1,25 tror min mätare visar lite fel 😉 har dragit på slangklämmor på alla westegate slangar mm. vet inte om dumpen kan ha något med saken att göra för den har låtit lite konstigt!? har hittat en avgasläcka mellan turbon och downpipen vet inte om det kan spela någon roll.

                    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                    #268479
                    Igge
                    Deltagare

                      Gjorde du rent solenoiden?

                      Om det nu är laddtrycksspärren som bråkar är det en bra start 🙂

                      #268488
                      beckeman
                      Deltagare

                        ja det gjorde jag! det är den det går en slang till från westegaten va?? det är ett bembran och en fjäder och en svart plupp?

                        Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                        #268480
                        Igge
                        Deltagare

                          http://i44.photobucket.com/albums/f46/evilervin/pesv.jpg
                          Där, typ

                          Det jag hittade snabbt nu på jobbet.

                          Körde du med bräkleen medans den klapprade eller hur gjorde du?

                          #268489
                          beckeman
                          Deltagare

                            okej ser inte lika ut.. men de är nog nr 2 jag gjort rent :-p

                            Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                            #268490
                            beckeman
                            Deltagare

                              klapprade?? jag tog isär den och rengjorde med wd40 🙂

                              Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                              #268481
                              Igge
                              Deltagare

                                Kopplar man ihop ett par diagnoskablar och slår på tändningen börjar magnetventilen jobba fram och tillbaka så att rengöringen kommer åt ordentligt. Sedan är wd40 inte optimalt då det lämnar en hinna till skillnad från bromsrengöring som ska dunsta 🙂

                                #268491
                                beckeman
                                Deltagare

                                  okej! ska göra det. hade bara wd40… men vad är nästa steg tror du? vad ska man göra? Ska sätta på orginal dumpen och prova om det blir någon skillnad. Men det tror jag inte 🙂

                                  Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.